Review – Falco: seizoen 1 (2013)

Zender: TF1
Land: Frankijk
Cast: Sagamore Stévenin, Clément Manuel, Alexia Barlier & Franck Monsigny
Eerste aflevering (Frankrijk): 20 juni 2013
Eventuele Belgische zender en releasedatum: De reeks wordt in België uitgezonden door het Franstalige La Une en is op DVD verkrijgbaar sinds 18 november 2014.

Review
Vandaag de dag worden we overspoeld met Amerikaanse, Britse of Scandinavische reeksen. Het lijkt dan ook niet vreemd dat we af en toe vergeten dat er elders ook kwaliteitsvolle televisie wordt gemaakt. Onze Franse zuiderburen kwamen in 2013 op de proppen met een gloednieuwe politiereeks Falco. De reeks haalt in Frankrijk, waar het derde seizoen net afliep, gemiddeld vijf miljoen kijkers en wist ook in Nederland, met 900 000 kijkers, enorm te verrassen. Tijd om te achterhalen of de positieve reacties op deze reeks terecht zijn.

In Falco maken we kennis met de gelijknamige politie-inspecteur Alexandre Falco (Stevenin). Wanneer hij ontwaakt uit een diepe coma na 22 jaar, lijkt alles erg vreemd voor hem. Zijn vrouw en dochter zijn verdergegaan met hun leven en de moderne opsporingstechnieken zijn volledig anders. Vol moed begint de man zijn leven terug op te bouwen en hoopt hij de draad van vroeger weer op te kunnen pikken. Falco is een eigenwijze eenzaat en wanneer hij als partner iemand toegewezen krijgt die totaal geen match is, wordt het allemaal nog moeilijker. Terwijl hij probeert als een team aan aparte zaken te werken, komen zijn herinneringen terug en komt hij er geleidelijk aan achter wie ervoor zorgde dat hij 22 jaar geleden in een diepe coma belandde.

© Just Entertainment & TF1
© Just Entertainment & TF1

Falco biedt op elk vlak meer dan we dagelijks op onze televisie zien. De rode draad doorheen de reeks is boeiend en zorgt ervoor dat de kijker voortdurend wil blijven kijken. Als je de DVD hebt, kijk je dan ook soms drie afleveringen achtereen. Naast de grote verhaallijn zijn ook de aparte zaken, ingedeeld per aflevering, boeiend en realistisch. We krijgen geen onmogelijke moorden te zien, maar wel misdaden die gepleegd zijn door mensen die daar vaak emotioneel toe aangezet werden. Zo wordt het onderzoek vaak compleet de verkeerde kant op gestuurd en kan Falco er steeds voor zorgen dat zijn team toch de juiste dader te pakken krijgt. Als kijker zoek je voortdurend mee en ben je vaak verrast door wie de uiteindelijke dader is.

Deze Franse politiereeks geeft de kijker veel. Naast spetterende actie, zien we ook veel mysterie en drama de revue passeren. Daardoor zorgt de reeks dat er veel afwisseling is en verveel je je haast nooit. Toch zijn sommige afleveringen langdradig en dreig je soms wel je concentratie te verliezen. Dankzij de steengoede acteerprestaties in de reeks, valt dit immers volledig goed te praten. Sagamore Stévenin, de acteur die de rol van Falco op zich neemt, zet een wel erg puike acteerprestatie neer en komt erg verfrissend over. Dankzij zijn geloofwaardige invulling wordt de reeks naar het einde van het eerste seizoen alleen maar boeiender. Ook de rest van de cast speelt erg goed en weet absoluut te boeien.

Hoewel de regie soms wat warrig is, wordt Falco toch mooi geregisseerd. De reeks speelt zich af in het prachtige Parijs, maar de makers kozen er voor om geen lange shots van de prachtige monumenten in de Franse hoofdstad voor te schotelen. En dat loont, want zulke shots komen vaak overbodig langs en scheppen nauwelijks sfeer. Bovendien zien we ook geen onnodige dialogen in de reeks verschijnen.

Falco is een erg goede reeks die vanaf de eerste aflevering de kijker mee weet te sleuren in een erg boeiend en af en toe ontroerend verhaal. De goede acteerprestaties en de dynamische regie zorgen ervoor dat je als kijker voortdurend mee bent en blijft. Bovendien is het feit dat de reeks van Franse makelij is, een heus pluspunt. Qua taal, stijl en humor breekt Falco geheel met de Amerikaanse of Britse reeksen, waardoor je deze serie niet snel zal vergeten. Hou je van een goede politiereeks of ben je gewoon gek op Franse televisie? Haast je dan naar de winkel of koop de DVD-box van het eerste seizoen hier. Bekijk snel de trailer!

© Just Entertainment & TF1
© Just Entertainment & TF1