Review – Blue Eyes: Seizoen 1 (2015)

Oorspronkelijke zender: SVT
Vlaamse zender: vanaf 20 februari 2016 op Fox Vlaanderen
Distributeur: Lumière
Releasedatum: 27 oktober 2015, beschikbaar op DVD en Blu-Ray

BlueEyes1
© 2015 Lumière

Scandinavische reeksen zijn hip. Overal ter wereld staan ze bekend als kwaliteitsvolle televisie en dat is terecht. Zo werd heel de wereld fan van The Bridge, een Deens-Zweedse misdaadserie. Maar ook het internationale The Spiral, met onder andere onze eigen Lien van de Kelder, wist in Europa heel wat kijkers te boeien. Hieraan werkten België en Nederland ook mee, maar het overgrote deel van de reeks was in handen van Scandinavische landen. Distributeur Lumière, die in België heel wat mooie reeksen uit de Noorse landen uitbrengt, kwam dit jaar op de proppen met het steengoede Zweedse Blue Eyes. Tijd om deze serie eens onder de loep te nemen.

BlueEyes2
© 2015 Lumière

Zweden nadert de verkiezingen en partijen maken zich klaar voor de verkiezingsstrijd. Dat is waar Blue Eyes over gaat. De twee grootste partijen in het land staan lijnrecht tegenover elkaar, maar worden beide meteen erg geraakt. In de nationalistische Veiligheidspartij wordt de conservatieve Annika Nilsson op koelbloedige wijze neergestoken. Bijna tegelijk verdwijnt er bij de regerende partij Sarah Farzin, de stafchef van de Minister van Justitie. Die laatste beslist zijn voormalige en erg bekwame stafchef Elin Hammar terug aan te werven. Elin, die na haar ontslag werkte als kelner in een restaurant, grijpt de kans met haar twee handen en hoopt terug te groeien en het politieke landschap. Al snel komt ze er achter dat haar taken zich niet alleen beperken tot die van een stafchef. Als een echte detective probeert ze te achterhalen wat er met haar voorganger gebeurde. Als ze dieper en dieper begint te graven en ontdekt dat er allerhande rare dingen in haar partij gebeuren, stoot de nietsvermoedende Elin op een terroristische groep extreemrechtse mannen die er alles aan doen om de uitkomst van de verkiezingen te beïnvloeden en zij deinzen niet terug voor geweld.

Blue Eyes is een enorm spannend politiek drama en legt mooi de gevaren van politiek bloot. Het is immers bekend dat politici snel afgerekend worden op wat ze zeggen en dat een fysieke aanval vaak niet ver te zoeken is. Bovendien zien we in Blue Eyes een groep racistische mensen en ook dit weerspiegelt jammer genoeg onze samenleving. Vandaag is onze samenleving erg gepolariseerd en zien we dat er een hele groep mensen meer en meer naar de extreemrechtse kant begint te hellen. De reeks raakt een gevoelig onderwerp en brengt een verhaal dat niet alleen ongelooflijk realistisch is. Blue Eyes is boeiend, spannend en heel erg meeslepend.

BlueEyes3
© 2015 Lumière

Toch is Blue Eyes geen gemakkelijke serie om te volgen. Het wordt soms moeilijk om te achterhalen wie nu bij welke partij hoort, wie nu weer wat wil of wie in de vorige aflevering nu weer wat deed. Het is dan ook wel jammer dat je naar het einde toe pas iedereen begint te kennen, want dan is de reeks uiteraard bijna gedaan. Bovendien is niet alleen dat moeilijk, het wordt soms ook moeilijk om te volgen, aangezien er zo enorm veel in de reeks gebeurt. Bij Blue Eyes moet je je hoofd erbij houden, anders zal volgen heel moeilijk zijn.

Ster van de reeks is de Zweedse Louise Peterhoff, die de rol van stafchef Elin Hammar speelt. Peterhoff draagt de reeks volledig en acteert bovendien heel erg straf. De manier waarop zij met haar rol de reeks draagt, mag absoluut bewonderd worden. En niet alleen Louise Peterhoff speelt schitterend. De gehele cast speelt mooi, spontaan en gewoonweg erg goed. Dit maakt dat Blue Eyes er helemaal staat en dat Blue Eyes een heel erg kwaliteitsvolle reeks is. Ook de regie van de reeks is absoluut van hoog niveau. De manier waarop gefilmd is en de manier waarop het verhaal aan een aangenaam tempo vooruit gaat, maken het nog duidelijker dat Blue Eyes een topper is. Dat de regie van hoogstaand niveau is, valt immers te verwachten. Zo nam één van de regisseurs de regie van een aantal afleveringen van successerie The Bridge reeds op zich.

BlueEyes4

De Noorse landen blijven iedereen op het vlak van series met verstomming slaan. Na The Bridge is het kwaliteitsvolle Blue Eyes een nieuwe productie van de Scandinaviërs en ook deze is absoluut een must, hoewel The Bridge absoluut onklopbaar blijft. En voor zij die denken dat het alweer een ellelange reeks is: Blue Eyes komt in tien afleveringen en het ziet ernaar uit dat een tweede seizoen er niet echt aan komt. Hou je dus van actie, mysterie, drama en thriller verweven in een schitterend verhaal? Dan is Blue Eyes dé reeks die jij moet kijken. Kijk alvast de schitterende trailer. Blue Eyes is sinds 27 oktober 2015 beschikbaar op DVD en Blu-Ray. De reeks speelt vanaf 20 februari 2016 op Fox Vlaanderen.

Wat denk jij? Loont Blue Eyes de moeite of ga je deze serie toch maar aan je voorbij laten gaan? Laat het weten door hier onder een reactie te plaatsen. Zag je de reeks al? Laat ons gerust weten wat jij ervan denkt.