Review – Insidious: Chapter 3 (2015)

Regie: Leigh Whannell
Cast: Dermot Mulroney, Stefanie Scott, Angus Sampson & Lin Shaye
Genre: Horror, thriller
Releasedatum bioscoop: 15 juli 2015
Releasedatum Home Video: 21 oktober 2015, verkrijgbaar op DVD en Blu-Ray

3S7C1875.CR2

Spoken, geesten, paranormale activiteiten… Het zijn dingen die haast iedereen de stuipen op het lijf jagen. Voor filmmakers zijn deze onderwerpen dan ook de perfecte voedingsbodem. Er zijn immers veel filmfans die houden van een echte spannende horrorfilm. Het genre is dan ook bezig aan een grote opmars en is zowel op TV als in de filmzalen sterk aanwezig. Natuurlijk zijn niet alle films even sterk en is er een duidelijk verschil tussen de kwaliteit van de films. Zo bracht Paramount een tijdje geleden Paranormal Activity: The Ghost Dimension in de zalen, een film die op geen enkel vlak weet te boeien. Films die bij iedereen wel bekend staan als knallers, zijn de films van de Insidious-franchise. Gelukkig kunnen horrorfans nu ook smullen van de laatste nieuwe in de reeks, want Insidios: Chapter 3 is sinds 21 oktober beschikbaar op DVD, Blu-Ray en VOD. Lees verrrrrrderrrr als je durrrrft!

3S7C3882.CR2

In Insidious: Chapter 3, een prequel die zich dus afspeelt voor de eerste twee films in de franchise, maken we kennis met de knappe Quinn Brenner. Ze verloor een tijdje geleden haar moeder en woont nu samen met haar hardwerkende vader en jongere broer in een appartementje. Ze helpt haar vader erg hard en neemt een aantal van de huishoudelijke taken op zich. Wanneer Quinn haar moeder verloor, had ze echter nog enorm veel vragen die onbeantwoord bleven. Ze beslist dan ook contact op te nemen met haar moeders ziel. Wanneer dat echter onbeantwoord blijft en ze van een vriendin de naam en adres krijgt van Elise, een vooraanstaand medium, beslist ze haar te bezoeken. Elise kan Quinn echter niet helpen. Maar wat Elise dacht dat er ging gebeuren, is waarheid geworden. Wanneer de nietsvermoedende Quinn contact zocht met haar moeder, sloop een kwaadaardige entiteit onze wereld binnen. Quinn wordt lastiggevallen door de demon en dit loopt verschrikkelijk af. Zullen Elise, Quinn’s vader en broer en twee cameramannen erin slagen het arme meisje te redden?

IL1A5544.CR2

De Insidious-franchise behoort tot de absolute horrortop. Youtube-kanaal WatchMojo plaatste de eerste film in de franchise immers in de top tien van de engste horrorfilms allertijden. En dat is zeker niet verkeerd. Insidious (2010) was een buitengewoon goede horrorfilm die de kijker echt de stuipen op het lijf joeg. Het was dan ook helemaal niet verkeerd om in 2013 op de proppen te komen met Insidious: Chapter 2, die meteen verder ging na de eerste film. En ook in deze film worden we weer mooi getrakteerd op een enge, spannende en boeiende film. Dat het derde hoofdstuk in de filmreeks een prequel is, doet vast en zeker goed. We zouden anders immers het gevoel krijgen dat de franchise volledig uitgemolken wordt en dat we alweer een film zouden zien die zowat hetzelfde als de eerste twee zou gaan. En dat is niet het geval. Insidious: Chapter 3 levert ons opnieuw een boeiend verhaal boordevol enge geesten en demonen. Opnieuw zien we Elise reizen naar de wereld van de schimmen en dat zorgt voor spannend beeldmateriaal. Kortom: het kan zijn dat je kommetje popcorn na een kwartiertje al op de grond ligt doordat je zo enorm hard verschoot.

3S7C3792.CR2

Dat James Wan, regisseur van The Conjuring (2013) en de eerste twee Insidious-films, deze prent niet voor zijn rekening nam, stoort helemaal niet. De regie werd voorzien door Leigh Whannell, een soort van leerling van James Wan. En dat is er volledig aan te zien. De manier waarop hij de film regisseert, lijkt heel fel op Wans stijl en is dus voortreffelijk. Je zou zelfs durven stellen dat het derde hoofdstuk een pak sterker is geregisseerd dan het tweede deel, dat wel nog onder toezicht van James Wan werd gemaakt. Toch staat James Wan voor kwaliteit in het horrorgenre, zelfs als hij alleen meewerkt als producer. Zo denken we aan films als Demonic (2015) en Annabelle (2014).

Wat Insidious: Chapter 3 misschien ietwat minder maakt ten opzichte van de andere films, is het feit dat we als kijker eigenlijk al weten dat er allerlei verschrikkelijke dingen zullen gebeuren. In de eerste films kwam je er immers samen met de personages achter dat er een vreemde entiteit intrek had genomen in het huis. In die zin komt deze film pas op gang tegen het midden, wanneer ook de personages doorhebben dat er verschrikkelijke dingen gebeuren. Maar dat stoort niet, want op die manier hebben de makers van de film er ook voor gezorgd dat de kijker verrast wordt.

IL1A2449.CR2

Qua acteerwerk moet ook deze film helemaal niet onderdoen voor de twee voorafgaande films. Hoewel noch Patrick Wilson, noch Rose Byrne in deze derde film terug te zien zijn, weten de nieuwe personages te boeien. Zo zien we de jonge Stefanie Scott in de film als Quinn en zien we Dermot Mulroney als haar vader. Scott, een jonge actrice die nog niet echt veel in de filmwereld deed, zet zich met haar acteerprestatie in Insidious: Chapter 3 absoluut op de kaart. Ze speelt heel goed, heel sterk en heel mooi. Ook Mulroney, bekend van The Grey (2011), speelt zijn ondersteunende rol erg goed. En het kenteken van de hele franchise, Lin Shaye als medium Elise, weet ook in deze film haar persoonlijke touch mooi te leggen.

Met Insidious: Chapter 3 zet debuterend regisseur Leigh Whannell zich meteen op de kaart. Hij schotelt een verschrikkelijk spannende en enge film voor, die misschien net iets beter is dan de tweede film in de franchise. De knipogen naar de twee voorafgaande films zijn duidelijk en interessant en ook het acteerwerk is erg goed. Deze derde en hopelijk niet laatste film van de doodsenge Insidious-franchise is niet alleen geweldig voor horrorfans, maar ook voor kijkers die houden van spannende films. Kortom: deze derde film is alweer een must-see. Kijk snel de trailer en haast je dan naar de winkel. Insidious Chapter 3 is sinds 21 oktober beschikbaar op DVD en Blu-Ray.

Durf jij Insidious: Chapter 3 te kijken of lijkt het voor jou toch allemaal een beetje te eng? Zag je de film al en wil je laten weten hoe hij was? Plaats hieronder een reactie en schrijf er over al je bevindingen.