Review – Paul Blart: Mall Cop 2

Genre: Actie, komedie, drama
Distributeur: Columbia Pictures
Release bioscoop: 17 juni 2015
Release Home Video: 21 oktober 2015, beschikbaar op Blu-Ray en DVD

Kevin James
© 2015 Columbia Pictures

Het wordt steeds moeilijker om in de gigantische zee van komediefilms een goede, grappige en bovendien boeiende komediefilm op te vissen. De meeste humorfilms die op ons afgevuurd worden, komen immers van Amerika en de onderwerpen van die films zijn bijna altijd dezelfde: drank, drugs en seks. Zo werden er op ons de laatste decennia hits losgelaten als The Hangover-trilogie. En hoewel die eerste wel goed was, wisten de sequels niet meteen te boeien. Ook films als Horrible Bosses (2011), die op het eerste zicht enorm interessant lijken, weten weinig te overtuigen. Zo wist ook Paul Blart: Mall Cop in 2009 de kijker niet meteen volledig in te palmen. En hoewel het op het eerste zicht leek dat het verhaal van de agent, die een shopping center van het onheil redde, helemaal verteld was, besliste Columbia Pictures toch een vervolg aan het verhaal te breiden. De film heet Paul Blart: Mall Cop 2 en is sinds 21 oktober beschikbaar op Blu-Ray en DVD.

1202635 - Paul Blart 2
© 2015 Columbia Pictures

Paul Blart: Mall Cop 2 begint meteen na de gebeurtenissen van de eerste film. Blart is getrouwd met een mooie vrouw en zijn leventje gaat door zoals het steeds was. Maar dan gebeurt het meest onwaarschijnlijke. Na een huwelijk van één week verlaat zijn vrouw hem en zijn moeder wordt door een vrachtwagen doodgereden. Blart verliest de moed echter niet helemaal, want in de brievenbus vindt hij een uitnodiging voor een speciale conferentie voor veiligheidsagenten in Las Vegas. Wanneer hij echter samen met zijn dochter in het hotel aankomt, merkt hij meteen op dat er allerhande vreemde dingen in het hotel gebeuren. Wat eerst leek op een vakantie, dreigt te veranderen. Paul Blart moet in actie komen want voor de tweede keer op rij heeft de wereld hem nodig.

Kevin James
© 2015 Columbia Pictures

Wanneer Paul Blart: Mall Cop 2 begint, voel je meteen dat de film exact dezelfde toon heeft als zijn voorganger. We zien opnieuw een overacting Kevin James in de rol van de overmoedige Paul Blart. Als kijker denk je dan ook meteen dat dit, zoals bij vele films, het onnodige vervolg is op een film die zelfs niet ongelooflijk goed was. En dat is ook zo. Het verhaal van Paul Blart: Mall Cop 2 is oppervlakkig en doet niet meer dan de kijker hersenloos naar de televisie te laten staren. Geen enkel personage is echt boeiend en er is geen diepgang. Het lijkt er dus op dat niet alleen de kijker hersenloos moet toekijken, ook de personages lijken hersenloos. En hoewel de film wel entertaint, is hij heel eentonig. Je volgt immers voortdurend Paul Blart die probeert alles en iedereen te redden. Op een bepaald moment wordt dat zelfs ongeloofwaardig. Bovendien is niet elke scène even overtuigend en dat zorgt dat je als kijker nu eens geïnteresseerd bent, dan weer volledig zonder interesse naar het beeld staart.

Kevin James
© 2015 Columbia Pictures

De cast weet desondanks het magere verhaal en de platte karakters wel een mooie acteerprestatie neer te zetten. Ster in deze film is Kevin James als Paul Blart. Zijn acteerwerk is niet echt subtiel en het lijkt dan ook alsof de man af en toe een beetje overdrijft. Maar dit stoort niet echt, aangezien dit volledig past bij de film. Naast James, vinden we namen terug als Neil McDonough, Daniella Alonso en Eduardo Verástegui. Die eerste kennen we immers uit de schitterende HBO-serie Band of Brothers en weet in deze films als slechterik een mooie acteerprestatie neer te zetten. Hij speelt immers geloofwaardiger dan James en dat biedt een mooi evenwicht. Ook de rest van de cast speelt goed en overtuigend. Het is wel jammer dat Alonso in de film een belachelijke en overbodige bijrol heeft. Zij weet immers erg hard te overtuigen en het is dan ook jammer dat ze maar een aantal keer ten tonele verschijnt.

Kevin James
© 2015 Columbia Pictures

Regisseur van dienst is Andy Wickman, een redelijk onbekende regisseur die Disney’s Race to Witch Mountain (2009) regisseerde. De manier waarop hij deze film regisseert is oké, maar weet niet echt te overtuigen. Geregeld vinden we in de film versnelde beelden terug en die komen niet echt goed over. Maar over het algemeen weet Wickman een film te presenteren die kwalitatief oké is.

Hou je van hersenloze films die inhoudelijk niet veel meegeven? Paul Blart: Mall Cop 2 is een waardige opvolger voor de eerste film, want ook die film liet ons hersenloos naar de televisie staren. Net zoals de eerste is ook deze film voor mensen die houden van het genre zeker geen misser. Maar als je houdt van diepgang en interessante verhalen, moet je deze Paul Blart: Mall Cop 2 absoluut passen. Toch nog je twijfels of nog niet helemaal overtuigd? Bekijk snel de trailer. Paul Blart: Mall Cop 2 ligt sinds 21 oktober in de rekken en is verkrijgbaar op blu-ray en DVD.

Wat denk jij? Is Paul Blart: Mall Cop 2 een film die jij wel leuk vindt? Of denk je dat deze film je helemaal niet aanspreekt? Zag je de film al en wil je je bevindingen met iedereen delen? Plaats hier onder een reactie!