Review – Unfriended (2015)

Regie: Leo Gabriadze
Cast: Heather Sossaman, Courtney Halverson, Shelley Hennig & Moses Storm
Genre: Horror, mysterie, thriller
Releasedatum: 14 oktober 2015, beschikbaar op DVD en Blu-Ray

U1
© 2015 Universal Pictures

Vandaag de dag is het natuurlijk heel belangrijk om sociaal actief te zijn. Je boost er niet alleen je eigen persoonlijkheid mee, het is ook naar de toekomst toe heel handig als je een aanzienlijk netwerk aan contacten hebt. Sinds een aantal jaren is dat sociaal zijn niet enkel op het ‘real life’-vlak, maar worden we ook steeds meer en meer gedwongen om ons volledig te smijten op het online landschap. Sociale netwerken als Twitter, Skype, Facebook en Instagram zijn een onderdeel geworden van ons dagelijks leven. Mails checken doen we om de minuut en we raken onze gsm meer aan dan onze eigen geliefden. En het heeft allemaal zijn voordelen. Dankzij sociale media sta je in contact met iedereen, waar die persoon ook zitten. Bovendien springen ook meer en meer bedrijven op de sociale media-kar en worden kanalen als Facebook en Twitter gebruikt om professioneel klachten te behandelen. Wat mensen echter vaak durven vergeten, is de negatieve kant van het hele gedoe. Er bevinden zich immers heel wat gevaren op de sociale media en die zijn misschien wel erger dan diegene die we in het dagelijkse offline leven moeten trotseren. En net daar gaat Unfriended (2015) over, een Amerikaanse cyber-horrorfilm die de wraak op cyberpesters tot in het extreme drijft.

U2
© 2015 Universal Pictures

Het is een doodgewone avond. Het is donker en Blaire is alleen thuis aan het skypen met haar vriendje Mitch. Net op het punt dat Blaire haar hemdje wil uitdoen, bellen haar vrienden haar op en sluiten ze zich aan bij het Skype-gesprek. Na allemaal de spot gedreven te hebben met het pikante gesprek van de twee, valt er hen iets op. Er is naast de zes vrienden nog een aanwezige in het groepsgesprek, die niemand heeft toegevoegd. Na het gesprek een aantal keer te herstarten, beslissen ze met z’n allen dat het gaat om een foutje in Skype en dat het allemaal wel niets zal voorstellen. Plots neemt de persoon echter actief deel aan het gesprek en komt Blaire er achter dat het gaat om het account van Laura Barns, het meisje dat een jaar geleden zelfmoord pleegde omwille van een online geplaatst filmpje. Niemand lijkt dit echter te geloven en iedereen is er van overtuigd dat het gaat om een flauwe grappenmaker. En dan blijkt dat er allerlei dingen mis zijn met het gesprek en dat het gaat om iets serieus. Laura lijkt wraak te willen nemen en beschuldigd de zes van het maken van het filmpje. Iedereen ontkent, tot Laura – of de persoon achter het account – vertrouwelijke dingen online begint te plaatsen en duidelijk wordt dat iedereen grote geheimen heeft. Loopt dit allemaal wel goed af?

U3

Spanning is het allersterkste element in Unfriended. Van de eerste minuut tot het laatste beeld ben je helemaal mee en geloof je de gebeurtenissen in de film absoluut. En het zou haast onmogelijk zijn om niet aandachtig te volgen, want aangezien de film zich volledig op een computerscherm in een Skype-gesprek afspeelt, staat de film zeer dicht bij de leefwereld van de huidige generatie. En niet alleen daarom eist de film je aandacht, ook omwille van de vele dingen die in de film gebeuren, is het quasi onmogelijk om je aandacht wat te laten wegebben. Nu volg je een chatgesprek, en een seconde later moet je het Skype-gesprek volgen. In die zin is Unfriended bijzonder experimenteel en vernieuwend. We zien geen ellenlange dialogen of vervelende typische horrorscenes. Wel wordt de kijker getrakteerd op een uniek en knap uitgevoerd stukje film. En dat is opvallend, want Unfriended werd geproduceerd door het bekende Blumhouse Productions. Het is een enorm vooraanstaand Amerikaans productiebedrijf dat bekend is van kleppers van franchises als Paranormal Activity, Sinister, Insidious en The Purge. Het valt op dat die films eerder de typische horrorprenten zijn en dat weinig vernieuwend werk het daglicht ziet. Unfriended verrast én is vernieuwend. Laat ons hopen dat er in de nabije toekomst nog meer van dit vernieuwend werk boven water verschijnt.

Cybernatural

Unfriended is goed geregisseerd. Op de regisseursstoel bevindt zich dit keer Leo Gabriadze, een eerder onbekende Georgische regisseur. Dat hij redelijk onervaren is, valt wel op maar het stoort niet echt. Gabriadze koos wel voor een redelijk gemakkelijke taak, want echt veel acteerwerk komt er niet echt aan te pas. We zien de acteurs immers nooit echt, maar ook dat is net sterk, want zo bevindt de kijker zich in hetzelfde perspectief als elk personage. Je bent immers een soort waarnemer in het groepsgesprek en je maakt alles heel echt mee. De sterren van de film zijn Shelley Hellig en Moses Storm, heel erg jonge acteurs die nog niet veel ervaring hebben. En ook dat lijkt helemaal niet verkeerd. Door het casten van jong en onervaren talent komt alles nog geloofwaardiger over. Zij staan immers enorm dicht bij sociale media en alles wat erbij komt kijken.

Unfriended is een horrorfilm zoals je er nog nooit één zag. Hij is vernieuwend, slim en bovendien heel erg spannend. Je aandacht verliezen is geen optie, wat je wil natuurlijk weten hoe alles uiteindelijk gaat aflopen. Het mysterieuze karakter van de film laat je wat in het ongewisse ploeteren en dat maakt alles nog spannender. Kortom: als je houdt van horrorfilms of je wil gewoon een heel erg spannende en bovendien knap gemaakte film kijken, aarzel dan niet. Unfriended hoort thuis in je collectie, al is het maar omdat het enorm dicht staat bij de wereld van vandaag. Unfriended is sinds 14 oktober 2015 beschikbaar op DVD en Blu-Ray. Bekijk snel de trailer en als je al overtuigd bent, koop Unfriended dan vandaag nog hier.

Wat denk jij? Hou je wel van een spannende horrorfilm met een beetje mysterie? Heb je Unfriended al gezien en vond je hem goed of slecht? Laat het weten door hieronder een reactie te plaatsen met al je bevindingen.

Ben je geïnteresseerd om voordelig films aan te kopen en bovendien te genieten van een gratis levering? Klik op deze link om het mega-uitgebreide aanbod van zavvi.nl te ontdekken.

tumblr_nuqlglkgut1ufcccfo1_500