Review – La Isla Mínima (2015)

Genre: Criminaliteit, thriller
Distributeur: Cinéart
Releasedatum bioscoop: 15 juli 2015
Releasedatum Home Video: 18 december 2015, beschikbaar op DVD en Blu-Ray (verdeeld door Twin Pics)

LIM6
© 2015 Cinéart

Spanje is een land met een enorm rijk verleden. Hier en daar duikt het land immers op bij belangrijke gebeurtenissen en dat met heel wat bekend klinkende namen of termen. Zo werd de Zuid-Spaanse bevolking in de achtste eeuw door de Moren dieper en dieper het land in gestuurd, terwijl dezen een kalifaat op het Europese schiereiland willen vestigen. Toch ging het met Spanje ook bijzonder goed tussen de zestiende en negentiende eeuw. Onder de Habsburgers en de Bourbons groeide Spanje uit tot een reusachtige wereldmacht die heerste over quasi heel Europa. Een tijdje later verscheen Franco ten tonele, een fascistische dictator die Spanje in zijn greep hield tot zijn dood in 1975. Het was een periode van streng bewind, publieke executies en Franco was bovendien betrokken bij het bombardement van Guernica. Na zijn dood slankte zijn aanhang erg snel af en herstelde Spanje zich geleidelijk aan tot een democratie. En net in die overgangsperiode speelt La Isla Mínima zich af, een prachtige Spaanse crimi-thriller.

LIM4
© 2015 Cinéart

1980, Andalusië nabij Malaga en Sevilla. In een dorpje vlakbij de Quadalquivir, de rivier die de Zuid-Spaanse regio Andalusïe doorkruist, verdwijnen twee pubermeisjes op mysterieuze wijze in een moerassig gebied. Het hoofdkantoor van de politie te Madrid beslist twee ervaren rechercheurs naar het uiterste zuiden van het land te laten afzakken om de zaak op te lossen. Eenmaal daar aangekomen, beseffen de rechercheurs, Juan en Pedro, dat er meer aan de hand is dan aanvankelijk werd gedacht. De meisjes zijn niet gewoon vertrokken of in iemands wagen gestapt. Pedro en Juan beseffen dat ze een moeilijke taak hebben en wanneer blijkt dat het dorp gigantische geheimen heeft, wordt het allemaal nog een pak moeilijker. En net dan ontdekt Pedro wie zijn partner Juan echt is. Zal het lukken om de zaak op te lossen en de schuldige(n) achter slot en grendel te krijgen?

LIM8
© 2015 Cinéart

Het verhaal van La Isla Mínima is verre van moeilijk en lijkt eigenlijk een beetje simplistisch en veel te vertrouwd: twee rechercheurs gaan naar een Andalusisch dorpje om er een zaak op te lossen. Je zou dus denken dat, na het lezen van de korte inhoud, de film alweer een typische crimi-thriller is. Maar dat is fout, dat is helemaal fout. Met La Isla Mínima bewijst regisseur Alberto Rodríguez dat je vandaag nog wel een thriller kan maken die je meer biedt en die je dan ook voortdurend gebiologeerd naar het scherm kan doen staren. De schets van het verhaal zoals hierboven is slechts een kader, dik oké maar niet echt vernieuwend. En het is ook niet het verhaal dat de film zo interessant maakt. Het is de manier waarop Rodríguez de situatie anno 1980 in Spanje verweeft in het verhaal. We bevinden ons immers in een post-Francoperiode met heel wat economische problemen. Spanje is in vol herstel en ambieert de democratie. En dat is duidelijk. La Isla Mínima maakt voortdurend duidelijk dat de situatie in Spanje bijzonder moeilijk was en dat het leven in de meest Zuidelijke provincie van het land niet gemakkelijk was. Dat de film dan nog eens aangevuld wordt met een interessant verhaal, maakt dat La Isla Mínima meer dan smakelijk is.

LIM11
© 2015 Cinéart

Niet alleen voor het voortreffelijk brengen van het juiste kader en het perfect inbedden van het verhaal verdient de regisseur een gigantische pluim. Wat de kijker te zien krijg is werkelijk een visueel spektakel. Alleen al het begin van de film, wanneer je een aantal knappe luchtshots ziet, doet je meteen beseffen dat je de komende 105 minuten naar een knappe film zal kijken. En niets is minder waar. Alles is perfect in beeld gebracht en dat op een slimme en artistieke manier. We zien geweldig mooie beelden van een oogverblindende regio en geregeld worden er gebruik gemaakt van shots vanuit de lucht. Dat zorgt niet alleen voor knappe kunstwerkjes, het zorgt voor variatie en geeft de kijker de nodige pauzes. Ook op het vlak van de sfeer zit de film helemaal goed. La Isla Mínima is geen vrolijke film. Het is een donkere film met mysterieuze en sombere personages. En dat boeit heel erg en zorgt ervoor dat je aandacht geen minuut verzwakt.

LIM10
© 2015 Cinéart

Het acteerwerk in deze Spaanse klepper is voortreffelijk. De twee hoofdpersonages, Juan en Perdo, zijn geen platte rechercheurs die zo maar eens even een zaak gaan oplossen. Juan is van de oude garde en leunt dicht tegen zijn pensioen aan. Hij heeft weinig zin in veel werk en dat zorgt dan ook voor de nodige conflicten met zijn jongere collega Pedro. Die laatste is dan weer een heel carrièregerichte man die nog zijn hele leven voor zich heeft. Hij wil de zaak zo snel mogelijk afhandelen in de hoop zijn ticket naar Madrid te bemachtigen. Het zijn twee dragende én boeiende personages die respectievelijk door Javier Gutiérrez en Raúl Arévalo op een bijzonder knappe manier worden gespeeld. We zien immers geen ‘fake’ politieagenten onnodig met pistolen zwaaien. Met hun acteerwerk zorgen ze ervoor dat de film erg geloofwaardig overkomt en dat je als kijker meegesleurd wordt in het hele verhaal.

Het Spaanse La Isla Mínima staat niet alleen garant voor een avond of namiddagje heerlijk entertainment. Het is een film die het artistieke perfect verweeft met een boeiende verhaallijn boordevol interessante personages die samen met de kijker doorheen het moeras ploeteren en zo proberen de hele zaak op te lossen. En dat is slechts één facet van wat de film te bieden heeft. We krijgen een mooi inzicht in de Spaanse situatie anno 1980 door middel van subtiele en minder subtiele knipogen in het verhaal. Dat deze prent maar liefst 10 Goya Awards won is volkomen terecht. En dat is veelbelovend, want die prijzen worden gezien als de Spaanse Oscars. Kortom: La Isla Mínima is een pareltje en behoort misschien wel tot één van de beste films van 2015. De film is sinds 18 december 2015 beschikbaar op DVD en blu-ray. Nog niet overtuigd? Bekijk deze knappe trailer dan!

Wat denk jij? Is La Isla Mínima een film die jou zou kunnen bekoren of denk je dat je hem helemaal niets zou vinden? Heb je hem al gezien? Laat weten wat jij van de film vond of wat je ervan denkt. Reageer hier onder.