Review – Café Derby (2015)

Genre: Drama, (komedie)
Distributeur: Kinepolis Film Distribution, DVD door Lumière
Releasedatum bioscoop: 16 september 2015
Releasedatum Home Video: 26 januari 2016, beschikbaar op DVD

CD1
© Kinepolis Film Distribution & Lumière

Soms durf je al eens te dromen… Je durft af en toe te filosoferen over wat eventueel allemaal nog op je af kan komen. Het duurt dan vaak niet lang tot je veel te hoog gaat vliegen en in een soort van roes begint te leven. Erger nog: je begint in die quasi onbereikbare droom van jezelf te geloven. Je denkt dat je plots de hele wereld aan kan en barst van het zelfvertrouwen. En dat is misschien wel positief, maar het geloof in die mooie droom heeft ook een heel bittere nasmaak. Want wat als blijkt dat de droom waarin je gelooft plots echt niet haalbaar blijkt? Wat als die schitterende droom steeds verder weg lijkt te wandelen en alles wat je hebt als een kaartenhuis in elkaar stort? Daar gaat Café Derby over, een mooi Vlaams drama en tevens het regiedebuut van Lenny van Wesemael.

CD2
© Kinepolis Film Distribution & Lumière

In Café Derby maken we kennis met de bijzonder positief ingestelde George. Hij is marktkramer en wanneer hij een artikel probeert te verkopen, hangen de mensen volledig aan zijn lippen. Op een dag krijgt hij de kans om een oud café aan de rand van een vliegveld uit te baten. Hij is niet meteen dolenthousiast, maar wanneer hij er achter komt dat de paus binnenkort een openluchtmis houdt op het vliegveld, begint George helemaal weg te dromen. De organisatie verwacht die dag immers 150.000 mensen, wat natuurlijk voor heel wat inkomsten kan zorgen. George beslist het café, samen met zijn vrouw en vijf kinderen, uit te baten en bereidt zich voor op de komst van de paus. Hij investeert alles wat hij heeft en beslist een mooie markt voor het café te installeren. George krijgt iedereen mee, want hij kan echt alles aan iedereen verkopen. Maar door één klein probleem lijkt alles in duigen te vallen. Zal het George lukken om een serieuze graan mee te pikken bij de komst van de paus en al zijn dromen in werkelijkheid om te zetten?

CD3
© Kinepolis Film Distribution & Lumière

Op het eerste zicht lijkt Café Derby een rasechte dramafilm. Zoals veel films in dat genre, zien we in het begin een enorm gelukkige familie: een vader die een succesvol marktkramer is, een moeder die dolgelukkig is met haar kroost én bovendien vijf parels van kinderen. Al snel merk je echter dat één gebeurtenis alles kan doen keren en dat daardoor het eens zo perfecte en gelukkige gezinnetje uit elkaar lijkt te vallen. Dat is waarover de film gaat, dus je zou kunnen denken dat de prent helemaal niet veel te bieden heeft. Maar dat is fout, want regisseur van Wesemael levert de kijker een wel heel bijzondere prent. Het feit dat de film gebaseerd is op haar eigen leven én een eerbetoon is aan haar vader, doet je door een heel andere bril naar de film kijken. Café Derby vertelt het verhaal van een huisvader die alles deed voor zijn gezin, die zich voortdurend inzette voor zijn vijf kinderen, maar dat werd hem fataal.

CD4
© Kinepolis Film Distribution & Lumière

Het moet gezegd: het verhaal is niet echt super sterk. Maar dit neemt niet weg dat je voortdurend geboeid naar het scherm kijkt omdat je natuurlijk wil weten hoe alles uiteindelijk zal aflopen. Het is trouwens ook bijzonder mooi om te zien hoe de film op een bepaald moment volledig omdraait. Het eerste deel van de film is immers zo leuk en hartverwarmend, dat je er spontaan van gaat glimlachen. Het deel dat volgt bevat dan weer zo veel drama, dat het misschien soms een beetje veel wordt. Maar dat is misschien ook helemaal niet slecht, want dat maakt duidelijk dat van Wesemael durft. Ze deinst niet terug en wil kosten wat het kost haar verhaal vertellen. En dat doet ze op een bijzonder knappe manier, want het is echt heel erg moeilijk om je emoties niet de vrije loopt te laten. Van Wesemael raakt je erg diep, en dat komt natuurlijk omdat haar eerste prent op waargebeurde feiten is gebaseerd.

CD6
© Kinepolis Film Distribution & Lumière

Het verhaal had niet zo geraakt als van Wesemael geen schitterende cast had. Vader George wordt voortreffelijk neergezet door Wim Opbrouck. De In De Gloria-legende speelt de rol van een ietwat naïeve marktkramer geweldig geloofwaardig. Ook Renée, de moeder van de vijf kinderen en vrouw van George, wordt door de Nederlandse Monic Hendrickx knap neergezet. De erg goede actrice, bekend van de schitterende reeks Penoza (2009), vult Opbroucks rol perfect aan en geeft de film een heel aangename sfeer. Maar dé ster van Café Derby is absoluut de 13-jarige Chloë Daxhelet. Zij speelt de rol van een meisje, dat net zo dromerig is als haar vader. Haar rol is zo geweldig knap neergezet door de jonge beloftevolle actrice, dat het haast niet te geloven is dat dit haar eerste rol is. Dat Lenny van Wesemael zo op de rol van Sara inzoomt, is helemaal niet vreemd. Sara is immers de jonge Lenny én daardoor een bijzonder belangrijk personage voor Café Derby.

Na een najaar met ongelooflijk veel Vlaamse films, is Café Derby vele mensen misschien volledig ontgaan. Dit neemt echter niet weg dat het regiedebuut van Lenny van Wesemael een erg mooi verhaal bevat en je interesse wekt. Café Derby is net zoals vele Vlaamse prenten uit 2015 een knappe kwaliteitsvolle film die je echt gezien moet hebben. Het verhaal is dramatisch erg sterk, waardoor je je emoties maar nauwelijks kan bedwingen. De regie van van Wesemael is dynamisch en dus erg goed. Ook het acteerwerk is schitterend. Kortom: of je Café Derby nu in de bioscoop zag op niet, je moét hem in je filmverzameling opnemen. Bekijk nu snel de trailer en rep je dan naar de winkel. Café Derby ligt sinds 26 januari 2016 in de winkel en is verkrijgbaar op DVD.

Is Café Derby iets voor jou of denk je dat de film toch niet zo goed is? Zag je de film al in de bioscoop of kan je niet wachten tot je hem op DVD hebt? Laat weten wat jij ervan denkt door hier onder een reactie te plaatsen.

LANDSCAPE
© Kinepolis Film Distribution & Lumière