Review – La Résistence de l’Air (2015)

Genre: Drama, thriller
Distributeur: Victory Productions
Releasedatum bioscoop: 17 juni 2015
Releasedatum Home Video: 19 april 2016, beschikbaar op DVD

© 2016 Victory Productions
© 2016 Victory Productions

België is en blijft voor velen een bijzonder vreemd land. Veel buitenlanders begrijpen niets van ons politiek systeem en begrijpen bijgevolg ook totaal niet waarom het zo lang duurt alvorens we een nieuwe regering hebben. En ja, het moet gezegd: politiek is niet meteen onze sterkste kant. Toch zijn er ook heel wat andere dingen die België wel op een goede manier in beeld brengen. Zo staat ons nationaal voetbalelftal ‘De Rode Duivels’ al een aantal maanden steevast op de eerste plaats in de officiële FIFA-ranglijst. Verder bezoeken toeristen ons landje maar al te graag omwille van de heerlijke frietjes, de enorme keuze aan bier en hét caloriebommetje bij uitstek: chocolade. De laatste jaren zijn we echter ook aan een enorme opmars bezig in de filmwereld. Internationaal is Matthias Schoenaerts de wereld compleet aan het veroveren. Zo zagen we de Antwerpse jongeman recent verschijnen in The Danish Girl, Suite Française en momenteel in A Bigger Splash. Maar ook The Broken Circle Breakdown-actrice Veerle Baetens is het compleet aan het maken in Frankrijk. Johan Heldenbergh, die ook schitterde in het met een Oscar genomineerde The Broken Circle Breakdown en die niet zozeer een internationale carrière ambieerde, speelt nu en dan toch ook in internationale producties. Zo verscheen hij in 2015 in de drama-thriller La Résistance de l’air. Laten we deze prent eens van wat dichterbij bekijken.

© 2016 Victory Productions
© 2016 Victory Productions

La Résistance de l’air vertelt het verhaal van Vincent en zijn gezinnetje. Hij is getrouwd met de mooie Delphine, met wie hij een schat van een dochtertje heeft. Ze hebben het helemaal niet breed, maar beslissen alsnog samen een huis te bouwen, zodat ze eindelijk uit hun verschrikkelijk appartement kunnen. In zijn vrije tijd is Vincent schermschutter en hij is de absolute nummer één van zijn schietclub, waar hij bijzonder veel van zijn tijd doorbrengt. Op een dag komt hij een nieuw clublid tegen: Renaud. Hij is blijkbaar op de hoogte van Vincents geldproblemen en biedt hem een speciaal contract aan, dat hem de mogelijkheid biedt in een mum van tijd aan geld te geraken. Vincent moet vreemde en gevaarlijke opdrachten uitvoeren, die hij aanneemt in de hoop wat geld voor zijn dochten en vrouw te kunnen krijgen. Alles wordt echter een pak zwaarder wanneer hij en Delphine beslissen Vincents vader in huis te nemen na een beroerte. Wanneer Vincent echter één misstap zet, lijkt zijn rustige leventje plots te veranderen in een regelrechte nachtmerrie. Zal Vincent zichzelf, zijn gezin en zijn hele leven uiteindelijk kunnen redden?

© 2016 Victory Productions
© 2016 Victory Productions

Het verhaal van La Résistance de l’air is heel erg boeiend en bijzonder realistisch. We volgen een doodgewone man die het verre van breed heeft en elke dag weer moet knokken om zijn gezin te kunnen onderhouden. Het verhaal is droevig, hard en stevig. En dat komt mede door het feit dat de hoofdpersonages beslissen om in hun reeds bijzonder zware leven de zorg van een zieke oudere op zich te nemen. Dit maakt de Franse drama-thriller nog zwaarder en aangrijpender. De keuzes die de personages doorheen het verhaal maken zijn erg begrijpelijk en komen dan ook heel erg geloofwaardig over. Zowel Vincent als Delphine nemen beslissingen in de hoop het beste voor hun dochter te doen en dat ligt allemaal heel erg gevoelig. La Résistance de l’air is een echte rollercoaster en dat op twee manieren. Enerzijds merk je dat ieder personage steeds gevangen zit in heel wat gevoelens en dat ze veel moeite hebben om ermee om te gaan. Het is voor hen dan ook een emotionele rollercoaster die hen voortdurend heen en weer slingert. Anderzijds is de film ook een echte rollercoaster, omdat het rustige leventje van de familie Cavelle compleet overhoop wordt gegooid.

© 2016 Victory Productions
© 2016 Victory Productions

La Résistance de l’air is geen foutloze film. Hier en daar zijn er serieuze gaten in het verhaal, die je het vertrouwen in de film steeds wat meer doen verliezen. Bepaalde elementen in het verhaal worden compleet met rust gelaten en dus niet meer verder uitgewerkt. En dat is jammer, want zo blijft de film eigenlijk een eentonige rechte lijn van het begin tot het einde. Bovendien weet regisseur Grivois de finale niet helemaal tot een goed einde te brengen. Doorheen de prent wordt de spanning heel knap opgebouwd, maar de finale maakt daar meteen komaf mee. Regisseur Fred Grivois presenteert een té platte film die de kijker weinig extra geeft. Toch slaagt hij erin het leven van Delhpine en Vincent op een erg aangename en aangrijpende manier weer te geven, zij het op een magere wijze. Ook de personages zijn niet helemaal goed uitgewerkt. De kijker krijgt eentonige personen gepresenteerd die wél een psychologische ontwikkeling doormaken, maar die zag je al van mijlenver aankomen. Toch is het belangrijk dat die ontwikkeling er is, want anders was La Résistance de l’air een bijzonder saaie prent.

© 2016 Victory Productions
© 2016 Victory Productions

Het acteerwerk in de film is wel van een absoluut degelijk niveau. De hoofrollen van Vincent en Delphine, respectievelijk gespeeld door Reda Kateb en Ludivine Sagnier, komen bijzonder goed over. Kateb zet de rol van de duistere en weinig spraakzame Vincent perfect naar zijn hand en dat komt op het scherm bijzonder goed over. Ook Sagnier komt heel erg overtuigend over als Delhpine en dat komt omdat haar personage bijzonder veel sympathie wekt. Ook onze eigenste Johan Heldenbergh zet een knappe acteerprestatie neer als de ietwat mysterieuze Renaud. Dat Heldenbergh een echte Belgische klasbak was, wisten we natuurlijk al heel lang. De rol die misschien wel het meest interessant is, is die van Tchéky Karyo. Hij speelt de rol van de opa die net een beroerte had en hij doet dat op een meesterlijke manier. Hij brengt wat variatie in het verhaal en sommige van zijn invallen komen af en toe wat komisch over, wat het duistere en droevige verhaal zeker ten goede komt.

La Resistance de l’air is een middelmatig drama. Het is een film die boeit, maar die de kijker met een twijfelend gevoel achterlaat. Het verhaal is boeiend, rakend en bijzonder realistisch, wat natuurlijk enorm aangenaam is. De spanning wordt door regisseur Fred Grivois op een meesterlijke manier opgebouwd, maar jammer genoeg verpest hij het zelf door de finale van de film nergens heen te laten gaan. Het acteerwerk van Reda Kateb, Ludivine Sagnier en Johan Heldenbergh komt bijzonder goed over, maar de absolute topper van deze Franse drama-thriller is Tchéky Karyo. Jammer genoeg zijn ook de personages niet tot in de puntjes verzorgd, waardoor La Resistance de l’air niet helemaal krachtig overkomt. Toch is de film zeker geen mislukking en is het een aanrader voor de Franse filmfan. De film ligt vanaf 19 april in de winkelrekken en is verkrijgbaar op DVD. Bekijk nu de trailer.

Wat denk jij? Is La Résistance de l’Air een film voor jou of net helemaal niet? Denk jij dat het een goede film is? Heb je hem al in de bioscoop gezien? Laat weten waarom de film je wel of niet aanspreekt door hier onder een reactie te plaatsen.