Review – Criminal Activities (2015)

Genre: Drama, criminaliteit, thriller
Distributeur: Dutch Filmworks – Kinepolis Film Distribution
Releasedatum bioscoop: 19 november 2015
Releasedatum Home Video: 29 april 2016, beschikbaar op DVD en Blu-Ray

© 2015 Dutch Filmworks
© 2015 Dutch Filmworks

Gangsterfilms, dat is een genre op zich. Het staat vast dat die films gewoon bijzonder ingewikkeld zijn om te maken. Je moet er als filmmaker immers in slagen de perfecte mengeling te vinden tussen actie, drama en thriller. Je moet de kijker voldoende entertainment bieden, maar er mag geen enkel genre absoluut primeren. En als we het dan over gangsterfilms hebben, denk je als ware filmfan immers meteen aan de schitterende Godfather-films met een knaller van een Al Pacino. Die films waren – en zijn nog steeds – zo ongelooflijk sterk dat je de plot ervan nog steeds uit je hoofd kent. Maar ook Scarface (1983), een film waarin alweer Al Pacino een belangrijke rol speelt, mag niet in het lijstje ontbreken. Verder doen prenten als The Untouchables (1987) en Goodfellas (1990) ongetwijfeld ook een belletje rinkelen. De laatste jaren was het aanbod voor de fans van dat genre eerder mager. Dit jaar verscheen er dan weer een knaller van een gangsterfilm met niemand minder dan Johnny Depp. Black Mass was een ongelooflijk sterke film met een bijzonder straffe performance van Depp. Hij knalde immers eerder al als gangster in Public Enemies (2009). Een andere gangsterfilm die we in 2015 op ons afgevuurd kregen, is Criminal Activities. De film ligt sinds 29 april in de winkelrekken, maar is hij ook echt de moeite waard?

© 2015 Dutch Filmworks
© 2015 Dutch Filmworks

In Criminal Activities maken we kennis met vier doodgewone kerels: Zach, Noah, Warren en Bryce. Wanneer ze na de begrafenis van een gezamenlijke vriend nog even napraten in een caféetje om de hoek, komt één van hen met een interessant verhaal. Een bekend bedrijf zou binnen enkele weken een doorbraak hebben en daardoor een ongelooflijke klapper maken op de beurs. Het lijkt dus het perfecte moment om te investeren in aandelen, maar geen van de vier heeft er het geld voor. En dan trekt de eerder verlegen Noah zijn mond open: hij zou aan geld kunnen geraken. Hij vertelt zijn drie ‘brothers in crime’ dat hij in een mum van tijd probleemloos aan 200.000 dollar kan geraken, waarmee ze dan kunnen investeren. En dat is niet zonder risico. Het gaat immers om handel met voorkennis en dat is strafbaar. En zo gezegd zo gedaan, maar het was te mooi om waar te zijn. Wanneer de eigenaar van het bedrijf wordt opgepakt omwille van fraude, valt heel hun plan in duigen. Hun geld zijn ze kwijt, maar dat is niet alles. Noah heeft het geld geleend van Eddie, een gevreesde gangster die zijn geld kosten wat het kost terug wil hebben. Maar omdat ze het geld niet hebben, beslissen Zach, Noah, Warren en Bryce een heel gevaarlijke taak op zich te nemen om zo hun schuld terug te kunnen betalen. Maar loopt dat wel goed af?

© 2015 Dutch Filmworks
© 2015 Dutch Filmworks

Vier kerels die zich in de nesten werken… Het is amusant om te zien. Het verhaal dat Criminal Activities de kijker voorschotelt, is op het eerste zich enorm leuk. Je verwacht je immers aan knappe actie, spannende momenten en veel heen en weer geschiet. Het ziet er allemaal bijzonder cliché uit en het komt dan ook ongelooflijk vertrouwd over. Maar dat alles geeft de film je helemaal niet. Er is ongelooflijk weinig actie, er wordt amper geschoten en veel super spannende momenten zijn er niet echt. De makers van Criminal Activities wilden met hun film een ietwat intelligentere gangsterfilm afleveren die zich niet louter focust op het entertainen van de kijkers. En dat is wel gelukt. De prent focust heel fel op de dialogen tussen de verschillende personages en de personages zelf. En dat is misschien wel bijzonder gewaagd, want daardoor blijf je als kijker voortdurend op je honger zitten. Desalniettemin komen alle elementen die in de film de kop op steken als één grote verrassing en is de film gewoon totaal niet wat je ervan verwacht. En dat is natuurlijk wel positief, want wie wil nu een geheel voorspelbare film?

© 2015 Dutch Filmworks
© 2015 Dutch Filmworks

Toch heb je na afloop van de film een vreemd gevoel. Het hele verhaal lijkt na de ontknoping een beetje vergezocht en overbodig te zijn. Bovendien vermoeit de film ook echt. Doordat er nooit veel actie is of écht spannende momenten zijn én er voortdurend een vergrootglas ligt op de dialogen tussen de personages, drijft je concentratie na verloop van tijd gewoon weg. De film eist té veel van de kijker. Daarnaast is de sfeer van de film soms ook echt lastig. Die balanceert voortdurend tussen het serieuze en het frivole, waardoor je vaak niet goed weet wat je nu wel of niet serieus mag nemen. Het lijkt alsof de filmmakers niet goed wisten in welk genre ze de film nu zouden indelen en dat zorgt ervoor dat je als kijker niet meteen een goede indruk hebt van de film. Het gangstergehalte is er wel, maar door hier en daar wat té fel om te springen met humor, ben je dat al gauw vergeten. Als je daarnaast ook nog eens in je achterhoofd houdt dat de personages stuk voor stuk een heel magere achtergrond hebben, weet je niet meer goed waar kruipen. De prent levert gewoon niet genoeg kwaliteit af en lijkt een beetje te hard op gangsterfilms uit de B-wereld.

© 2015 Dutch Filmworks
© 2015 Dutch Filmworks

Echt kwaliteitsvol is de film niet, maar de dialogen die er tussen de personages zijn zorgen dan wel weer voor entertainment. Bovendien zijn de performances van de verschillende castleden bijzonder sterk. Zo vertolkt Michael Pitt zijn rol als de verbitterde Zach ongelooflijk goed. Hij geeft de film vaak wat meer dynamiek en dat doet je enthousiasme dan weer wat groeien. Dan Stevens, die de rol van Noah voor zijn rekening neemt, komt dan weer het verrassendste uit de hoek. Zijn rol wordt bewust een beetje in de mist gehouden, iets wat je tegen het einde van de film volkomen begrijpt. En last but not least wordt de cast aangevuld door John Travolta, de man die ooit vrouwenharten sneller deed slaan met zijn rol als Danny uit Grease (1978). Zijn rol – die van supermaffiabaas Eddie – is de sterkste, al komt hij niet ongelooflijk veel aan bod. Het feit dat de acteurs degelijk werk afleveren, komt ongetwijfeld door het goede werk van regisseur Jackie Earle Haley. Hoewel het verhaal er niet echt helemaal staat en de focus af en toe helemaal verkeerd ligt, levert hij wel een film die er visueel dik oké uit ziet.

Criminal Activities is een bijzonder middelmatige film. Het verhaal is té saai en er is veel te weinig variatie. De hele film komt als een eentonige blok op je af of evolueert doorheen het verhaal ook niet naar iets anders. De focus ligt voortdurend op de dialogen tussen de personages en dat wordt na verloop van tijd bijzonder vermoeiend. En dat komt ongetwijfeld ook doordat de personages erg plat zijn. Geen enkel van de karakters werd goed uitgewerkt, waardoor je als kijker vaak moet gissen naar hun achtergrond. Het enige dat de film een beetje beter maakt, is het degelijke acteerwerk dat je van de hele cast ziet. Op dat gebied laat niemand een steekje vallen. Ook het regiewerk van Jackie Earle Haley is verre van slecht en de film ziet er dan ook erg mooi uit. Maar jammer genoeg vergeet je dat meteen door het zwakke verhaal en totaal verkeerde focus. Wil jij toch zelf eens kijken of Criminal Activities iets voor jou is? De prent ligt sinds 29 april 2016 in de winkelrekken en is beschikbaar op DVD en Blu-Ray. Bekijk nu de trailer.

Denk jij dat Criminal Activities een film voor jou is? Spreekt het verhaal je aan of ben jij benieuwd naar de performances van de acteurs? Laat het je allemaal maar koud? Wist je de film al op Blu-Ray of DVD te bemachtigen? Laat het weten door hier een reactie te plaatsen.