Review – The Revenant (2016)

Regie: Alejandro G. Iñárritu
Cast: Leonardo DiCaprio, Tom Hardy, Will Poulter, Domhnall Gleeson & Forrest Goodluck
Genre: Avontuur, drama, thriller
Distributeur: Twentieth Century Fox
Releasedatum bioscoop: 27 januari 2016
Releasedatum Home Entertainment: 25 mei 2016, beschikbaar op DVD en Blu-Ray

Als echte cinefiel zijn er vast en zeker heel wat bekende acteurs waar je met een vergrootglas naar opkijkt. Vaak zijn het dan ook de beste van de beste die je meteen in het vizier hebt. Het gaat dan om acteurs die al vaak prijzen wonnen, die acteerden in je favoriete film(reeks) of die je met één bepaalde acteerprestatie meteen om hun vinger wisten te draaien. Dé acteurs die absoluut een plaatsje verdienen in je grote bewonderingskast, zijn de bekende Oscarwinnaars. Neem nu bijvoorbeeld knallers als Colin Firth, Daniel Day-Lewis, Matthew McConaughey en Eddie Redmayne. Zij behoren tot de absolute wereldtop en het is dan ook nagenoeg onmogelijk dat je van deze kleppers nog nooit eerder een prent de revue zag passeren. Veel filmfans begrepen echter niet waarom Titanic-ster Leonardo DiCaprio nog niet in dit lijstje opgenomen was. Hij leverde immers ongelooflijke acteerprestaties in grote Hollywoodprenten als The Aviator (2004), Blood Diamond (2006) en het fenomenale The Wolf of Wall Street (2013). Telkens werd hij genomineerd voor het felbegeerde gouden beeldje en telkens greep hij er net naast. Tot 2016, het jaar waarin DiCaprio de wereld verbaasde met zijn rol in The Revenant, voor de deur stond. DiCaprio won eindelijk zijn prijs en kreeg erkenning voor zijn talent. Maar won Leo dit jaar ook terecht? Tijd om zijn recentste prent onder de loep te nemen.

In The Revenant maken we kennis met Hugh Glass. De 37-jarige man en zijn zoon sluiten zich aan bij een Amerikaans bedrijf dat gespecialiseerd is in het pelsjagen. Glass is de belangrijkste man van het gezelschap. Hij kent de weg in Missouri als geen ander en kan iedereen heelhuids terugbrengen. Alles lijkt goed te gaan, al moet het gezelschap, dat net een aanval van woedende indianen overleefde, wel steeds op haar hoede blijven. Wanneer Glass nietsvermoedend het bos intrekt en de omgeving wil verkennen, stoot hij op een enorme grizzlybeer. Zijn collega’s vinden zijn lichaam vol verwondingen en proberen het zo goed mogelijk op te lappen. Ze willen Glass kosten wat het kost redden. Maar het terrein is te gevaarlijk en de winter wordt als maar grimmiger. Daarom besluit de leidinggevende kapitein Andrew Henry om twee bekwame collega’s voor Glass te laten zorgen: de knorrige John Fitzgerald en de jonge Jim Bridger. Zij zouden van Henry een fikse som krijgen als ze Glass heelhuids terug bij het kamp kunnen brengen. Het duurt voor Fitzgerald echter veel te lang en zo beslissen de twee om Glass voor dood achter te laten. Glass, woedend en machteloos, overleeft het echter helemaal. En zo begint Hugh Glass aan een ongelooflijke tocht met één duidelijk doel voor ogen: wraak nemen op Fitzgerald.

Het verhaal dat The Revenant aan de kijker wil meegeven is eigenlijk totaal niet moeilijk. Bij aanvang van de film wordt je wel even in het ongewisse gelaten, maar al snel heb je door waar hoofdpersonage Hugh Glass zich bevindt: middenin een gevaarlijk gebied vol indianen. Alles wat zich voor het voorval met de reusachtige grizzlybeer afspeelt, is louter ter verduidelijking en toch is het essentieel. Het zet mooi de toon en maakt duidelijk wat de kijker de komende twee uur mag verwachten. Vanaf de meesterlijk gefilmde confrontatie tussen Glass (DiCaprio) en het reusachtige dier begint The Revenant pas echt. En ook hier wordt het er totaal niet moeilijker op. Het verhaal gaat eigenlijk gewoon over een man die probeert te overleven en steeds weet vast te houden aan één simpele drijfveer: wraak nemen op die ene man die hem voor dood achter liet. Dat motief is overigens ook verre van moeilijk en maakt het verhaal van The Revenant ook zo bijzonder aangenaam. Je kan alles heel erg goed begrijpen en daardoor kan je je ook gemakkelijk met het hoofdpersonage vereenzelvigen.

Het grootste deel van de film zoomt dus volledig in op Glass en zijn worsteling met de natuur. Door weer en wind, door sneeuw en ijskoud water moet de arme gewonde man zien te overleven. Aangezien hij voortdurend alleen door de landschappen van Missouri ploetert, wordt er natuurlijk amper gesproken. Je zou dan ook denken dat deze ongelooflijk lange en stille reis richting wraak saai zou zijn, maar niets is minder waar. En dat komt helemaal door de ijzersterke prestatie van klasbak Leonardo DiCaprio. De manier waarop hij zijn rol neerzet en de kijker voortdurend weet te boeien, verklaart dan ook waarom de man dit jaar eindelijk zijn Oscar wist te bemachtigen. DiCaprio draagt de film volledig en weet met zijn performance de kijker tot op het einde compleet te verbazen. Het ligt er wel vingerdik op dat regisseur Iñárritu deze film maakte met het oog op die Oscar. De hele prent is immers nogal DiCaprio-centristisch. Maar wees gerust: storend is dat helemaal niet. Het is en blijft een ongelooflijk feest om de knaller aan het werk te zien. Verder wordt de cast aangevuld door minder interessante personages. Die worden dan wel weer sterk vertolkt door bekende kleppers als Tom Hardy, Will Poulter en Domhnall Gleeson.

Niet alleen Leo wist zijn Oscar binnen te halen, ook regisseur Alejandro G. Iñárritu wist de Oscar voor beste regie voor de tweede keer in de wacht te slepen. Een verrassing is dat helemaal niet, want na de eerste minuut heb je meteen door wat voor een visueel knallende prent The Revenant wel niet is. Dat het niet gemakkelijk was om deze prent in te blikken, maakt de prestatie van Iñárritu er alleen nog maar sterker op. Er werd immers in het zuiden van Argentinië gefilmd en dat onder ijskoude omstandigheden. Iñárritu is natuurlijk niet de enige man die je moet feliciteren omwille van de visuele en complete perfectie van The Revenant. Ook Emmanuel Lubezki, die voor zijn werk ook een Oscar in de wacht wist te slepen, levert uitstekend werk. Hij is immers verantwoordelijk voor het camerawerk. Lubezki doet het opnieuw ongelooflijk goed en zorgt er voor dat alle beelden perfect overkomen op het witte scherm. Iñárritu en Lubezki zijn een perfecte tandem en dat bewijzen ze sinds Birdman (2014). Hopelijk werken de twee in de toekomst nog heel vaak samen.

The Revenant is gewoon dé perfecte film. Hoewel het verhaal niet het meest moeilijke is en totaal niet vernuftig in elkaar steekt, weet regisseur Alejandro G. Iñárritu een knaller van een prent af te leveren. Samen met zijn cameraman Emmanuel Lubezki presenteert hij de kijker een film die er bijzonder mooi en kunstig uitziet. Dat beide kleppers voor hun prestatie een gouden Oscarbeeldje op hun schouw hebben staan, is dan ook niet meer dan normaal. Maar dé prestatie die The Revenant echt naar een onnoemelijk hoog niveau tilt, is die van Leonardo DiCaprio. Zijn acteerwerk is gewoon verbazingwekkend sterk. Zonder al te veel te zeggen draagt de Titanic-ster deze film compleet en weet hij de kijker voortdurend gebiologeerd naar het scherm te laten kijken. Spanning, ongelooflijke beelden en een simpele drijfveer van het hoofdpersonage maken The Revenant misschien wel één van de beste films ooit gemaakt. DiCaprio heeft dus meer dan ooit zijn Oscar verdiend. The Revenant ligt sinds 25 mei 2016 in de winkelrekken en is beschikbaar op DVD en Blu-Ray. Bekijk nu deze trailer en twijfel geen minuut!

KOOP VIA

Wat denk jij van The Revenant? Ben jij ook zo’n fan van Leo’s acteerprestatie in deze film? Heb je de film in de bioscoop gezien of wist je hem al op DVD of Blu-Ray te bemachtigen? Laat het weten door hier onder een reactie te plaatsen en je mening met iedereen te delen.