Review – Point Break (2016)

Regie: Ericson Core
Cast: Teresa Palmer, Ray Winstone, Edgar RamΓ­rez & Luke Bracey
Genre: Thriller, actie, criminaliteit
Releasedatum bioscoop: 3 februari 2016
Releasedatum Home Video: 3 juni 2016, beschikbaar op DVD en Blu-Ray

Iets wat de laatste jaren bijzonder hard opvalt in het filmlandschap, is dat filmstudio’s er vaak voor kiezen bekende franchises een nieuw duwtje in de rug te geven. Reboots van bekende filmreeksen verschijnen dan ook bij de vleet. Neem nu bijvoorbeeld Jurassic Park. Na een stilte van meer dan 14 jaar besliste filmstudio Universal Pictures vorig jaar een nieuwe prent in de reeks uit te brengen. En dat was een verre van slechte zet. De prent brak immers alle records en het is dan ook geen verrassing dat er een vervolg uitkomt in 2018. In 2015 presenteerde Paramount een nieuwe film in de wereld van cyborg Terminator en kwam Fox op de proppen met een nieuwe kijk op het Fantastic Four-verhaal. Ook de komende weken, maanden en jaren kunnen we heel wat reboots verwachten. Zo komt er een nieuwe Ghostbusters, verschijnt er een nieuwe Ben-Hur en probeert Tom Cruise The Mummy-franchise nieuw leven in te blazen. Bovendien maken filmstudio’s ook geregeld remakes van bekende films. Zo verscheen er al vaker een film over de gigantische King Kong en verschijnt er binnenkort een nieuwe The Magnificent Seven. Een andere remake die afgelopen jaar in de zalen verscheen, was Point Break. De remake van een gelijknamige prent uit 1991 had een fenomenaal budget en de stunts werden uitgevoerd door de besten. Maar weet de film ook echt te overtuigen?

In Point Break volgen we de jonge maar getalenteerde Utah. Hij is een bekende YouTube-ster en weet zijn volgers steeds compleet te entertainen. Hij is immers een kanjer van een waaghals en maakt filmpjes terwijl hij één of andere extreme sport beoefent. Wanneer er echter tijdens een compleet onverantwoorde stunt een ongeluk gebeurt met zijn beste vriend, beslist Utah zijn leven over een andere boeg te gooien. Een aantal jaren later wil hij zich aansluiten bij de FBI. Tijdens zijn opleiding krijgt hij lucht van een reeks spectaculaire overvallen op allerhande belangrijke plaatsen. Utah verdiept zich in de verschillende zaken en komt tot de conclusie dat het allemaal samenhangt. Hij denkt immers dat het gaat om een groep extreme sporters die door levensgevaarlijke overvallen het Nirvana proberen te bereiken. Zijn baas twijfelt aan zijn kunde, maar geraakt uiteindelijk ook helemaal overtuigd. Utah krijgt de kans om aan zijn eerste FBI-zaak te werken en wordt naar Frankrijk gestuurd. Daar zal hij moeten proberen om te infiltreren in de gesloten groep van extreme sporters en zo hun vertrouwen te winnen. Zal het Utah uiteindelijk lukken om zijn vermoeden te bevestigen en de misdadigers te ontmaskeren?

Films over één of andere geheime agent die moet proberen om in één of andere organisatie te infiltreren, kunnen eigenlijk nooit saai zijn. Er is immers voortdurend spanning en hier en daar wordt de kijker getrakteerd op een mooie plottwist. Wat betreft de spanning moet Point Break zeker niet onderdoen. Meteen bij het begin van de film wordt de kijker getrakteerd op een ongelooflijk spectaculaire stunt en dat zorgt er natuurlijk voor dat je vertrouwen in de film naar een heus niveau klimt. Ook verder in de prent verschijnt de ene visueel schitterende scène na de andere. Jammer genoeg is dat niet voldoende om de cinefiel helemaal te overtuigen. Wat betreft de leuke plottwist en een boeiend verhaal schiet Point Break namelijk wel compleet tekort. Het verhaal schuift immers voorbij als een eentonig gebeuren met bijzonder weinig interessante gebeurtenissen. Op geen enkel moment slagen de filmmakers erin de kijker echt geïnteresseerd naar het scherm te laten staren, zeker omdat het hele verhaal bijzonder voorspelbaar is. De makers van Point Break zijn er echter wil in geslaagd om het verhaal in te pakken in een knap jasje van spectaculaire actiescènes en visueel erg aantrekkelijke stunts. Jammer genoeg volstaat dit niet en zakt je vertrouwen in de prent na verloop van tijd heel erg diep weg.

Dat het verhaal op zich je interesse niet weet vast te houden, is al erg. Maar als je daar ook nog eens bijneemt dat de personages in de film doorzichtiger zijn dan het meest heldere zeewater, verlies je het vertrouwen in de film helemaal. De makers van de film zijn helemaal vergeten hun personages interessante achtergronden mee te geven, waardoor ook zij jammer genoeg het verhaal niet naar een hoger niveau kunnen tillen. Bovendien valt het ook op dat de personages totaal geen tijd en ruimte krijgen om zichzelf te ontplooien. Van dialogen is er immers ongelooflijk weinig sprake. Als je zou optellen hoe vaak er in deze prent echt wordt gesproken, zou je met je twee handen ruimschoots toe komen. Dialogen worden steevast afgebroken omdat de volgende spectaculaire actiescène al staat te popelen om te verschijnen. En dat is bijzonder betreurenswaardig, want een filmmaker die denkt dat hij de kijker nog kan overtuigen met louter actie en ontploffingen, slaat de bal echt compleet mis. Gelukkig wordt alles wel degelijk neergezet door gemiddeld bekende Hollywoodsterren. Zo verschijnen Edgar Ramírez (Joy, Hands of Stone), Ray Winstone (The Departed, Hugo) en Teresa Palmer (Triple 9, Warm Bodies) in deze film. De hoofdrol van Utah is dan weer weggelegd voor Luke Bracey. Ook hij levert een degelijke prestatie, al is zijn personage verre van boeiend.

Het valt enorm hard op dat regisseur Ericson Core nog niet veel ervaring heeft als regisseur. De focus ligt veel te hard op de actiescènes en stunts, waardoor het verhaal en de personages in Point Break compleet worden verwaarloosd. En dat is jammer, zeker als je in je achterhoofd houdt dat de originele film uit 1991 niet met dezelfde problemen kampte. Point Break is geen slechte film, dat zeker niet. Maar het valt op dat filmmakers te vaak denken dat ze het publiek nog kunnen inpakken met visuele prikkelingen en dat ze het verhaal dus mogen verwaarlozen. Bovendien voelt de laatste scène, die tevens als climax fungeert, heel erg overbodig. Nooit wordt het echt duidelijk wat de motieven van de personages zijn, waardoor je je ook maar moeilijk met hen kan vereenzelvigen. Point Break is misschien wel een nutteloze remake, maar als je fan bent van knallende stunts, is de film wellicht toch iets voor jou. Een aanrader is het niet, maar daarover kan jij zelf het beste oordelen. De film ligt sinds 3 juni 2016 in de winkelrekken en is beschikbaar op DVD en Blu-Ray. Bekijk nu de trailer en laat je wel of niet overtuigen door de spectaculaire stunts.

KOOP VIA

Denk jij datΒ Point Break iets voor jou is? Heb jij het originele gezien en vind jij deze vertelling beter of totaal niet? Zag je de film op het witte doek of wist je de prent al op DVD of Blu-Ray te bemachtigen? Laat het weten door hier onder te reageren.Β