Review – The Boy (2016)

Genre: Horror, mysterie, thriller
Distributeur: The Searchers
Releasedatum bioscoop: 27 januari 2016
Releasedatum Home Video: 24 mei 2016, beschikbaar op DVD en Blu-Ray

© 2016 The Searchers
© 2016 The Searchers

Stel: het is een avond in de zomer en je weet helemaal niet wat doen. Je ouders, je partner en je kinderen zijn allemaal weg en jij bent helemaal alleen thuis. Wat kan je doen? Een film kijken is wellicht één van de opties. En als je dan toch alleen thuis bent, is het misschien wel eens dé kans om lekker in je ééntje te genieten van een heerlijke film. Maar ja, dan begint het al. Welke film moet je kijken? Welk genre moet je kiezen? Het is allemaal niet gemakkelijk, zeker omdat er gewoon zo een groot overaanbod is aan films. Een genre dat de laatste jaren zijn opmars heeft gemaakt – zowel kwalitatief als kwantitatief gezien – is dat van de griezelfilms. Horrorprenten lokken veel mensen naar de bioscoop, denk maar aan het recente vervolg op The Conjuring die net zoals zijn voorganger miljoenen mensen in de cinemazaal wist te verrassen. Andere films die je wellicht bekend in de oren klinken zijn die van de Paranormal Activity-franchise, de Sinister-films en de razendspannende Insidious-reeks. Als je nu eens echt alleen bent en je hebt zin om eens echt te griezelen, is een horrofilm de allerbeste keuze. Maar dan begint alweer een moeilijke opdracht. Welk horrofilm moet ik kiezen? Één van de horrorfilms die eerder dit jaar in de bioscoop verscheen, was The Boy. Laten we eens kijken of deze film wel of geen must is.

© 2016 The Searchers
© 2016 The Searchers

In The Boy volgen we de jonge Amerikaanse Greta Evans. Wanneer ze na een aantal serieuze tegenslagen haar vertrouwde stad wil verlaten, beslist ze naar het Verenigd Koninkrijk te trekken. Om haar gedachten helemaal te verzetten, besluit ze bij een gezin aan de slag te gaan als kindermeisje. Eens aangekomen, beseft ze niet goed in wat voor paradijs ze is beland. Greta moet er zorgen voor Brahms, de enige zoon van meneer en mevrouw Heelshire. Het belooft geen moeilijke opdracht te worden, tot ze Brahms ‘in levenden lijve’ ontmoet. Brahms is geen gewone jongen, maar een doodenge porseleinen pop. Vol ongeloof luistert Greta naar de instructies van het vreemde koppel en voor ze het weet staat ze er alleen voor. De Heelshires gaan immers voor een aantal maanden op reis. Wanneer ze afscheid heeft genomen van de twee en beslist om niet voor de ‘stomme’ porseleinen pop te zorgen, beginnen er echter vreemde dingen te gebeuren in het grote donkere huis. Nu en dan verdwijnt er iets, met tijd en stond hoort Greta geklop en geregeld wordt ze door het huis opgeschrikt. Greta gelooft dat het iets te maken heeft met Brahms, dus ze begint voor hem te zorgen alsof het haar eigen kind zou zijn. Maar wanneer haar ex-vriend Cole plots voor de deur staat en wilt dat ze terug mee naar Amerika vertrekt, begrijpt deze totaal niet waarom Greta voor de pop zorgt. En dan loopt alles mis en ontaard de hele situatie. Loopt het allemaal uiteindelijk wel goed af?

© 2016 The Searchers
© 2016 The Searchers

The Boy begint net zoals zovele films in het genre. We zien het hoofdpersonage en de makers van de film geven je de illusie dat er helemaal niets aan de hand is. Omdat je natuurlijk vooraf al wel doorhad dat je naar een horrorfilm zat te kijken, wordt je gauw gewaar dat The Boy wel eens heel erg eng kan worden. En dat is ook zo. Over het algemeen slagen de makers van de film er zeker in om het spanningsniveau mooi te laten groeien, waardoor je na verloop van tijd echt op het puntje van je stoel zit. Bovendien heeft The Boy zoals quasi alle horrorfilms vandaag een kantelpunt. Het goeie is echter dat de kijker daar in deze film niet heel erg lang op hoeft te wachten. Doordat er voor het kantelmoment al voldoende spannende en enge momenten de kop opsteken, boeit elke seconde van de film. En dat komt wellicht doordat de makers een goede balans hebben gevonden tussen het verhaal enerzijds en de horror anderzijds. Het accent ligt even hard op de beide elementen en dat doet de film heel erg goed. Je wordt niet overrompeld door de ene enge scene na de andere, waardoor het ook op geen enkel moment te veel wordt. The Boy is altijd boeiend, zelfs als je het hoofdpersonage gewoon ziet slapen in een oude stoel.

© 2016 The Searchers
© 2016 The Searchers

Dat de film zo interessant is vanaf het begin en je interesse ook doorheen de hele prent weet vast te houden, heeft hij wellicht te danken aan de goede personages. Bij aanvang krijg je eigenlijk maar weinig mee over de verschillende figuren, maar gedurende het verdere verloop van de film krijg je geleidelijk aan meer achtergrond over iedereen. Bovendien komt het kantelmoment niet vanuit ‘de enge factor’ in de film, maar vanuit de achtergrond van het hoofdpersonage. Dat is in ieder geval eens iets anders. Al moet je misschien wel toegeven dat de makers van de film hun kantelmoment misschien een beetje te ver zijn gaan zoeken, maar tot daar toe. The Boy slaagt erin je na verloop van tijd echt de stuipen op het lijf te jagen en de heuse plottwist rond het kantelmoment doet daar nog een serieus schepje bovenop. Naast het leuke verhaal en de mooie spanningsopbouw, zijn ook de acteerprestaties van alle castleden bijzonder sterk. Lauren Cohan, die de rol van de onfortuinlijke Greta Evans speelt, draagt de film eigenlijk helemaal alleen. Haar prestatie is ongelooflijk sterk en dat maakt natuurlijk dat je interesse nog eens extra aangewakkerd wordt. Jim Norton en Diana Hardcastle, die de rol spelen van het ietwat mysterieuze Heelshire-koppel, weten met hun prestatie ook meer dan te overtuigen. Verder speelt Rupert Evans ook heel mooi de rol van boodschappenbrenger Malcolm.

The Boy is een meer dan degelijke horrorfilm. In het huidige horrorlandschap weet de film zeker zijn mannetje te staan. Het verhaal is boeiend, de personages zijn goed uitgewerkt en het kantelmoment zorgt ervoor dat je nog eens extra hard op het puntje van je stoel gaat zitten. Bovendien slagen de makers van de film erin een mooie balans te vinden tussen het verhaal en de horrorelementen. Je krijgt als kijker geen ‘horroroververzadiging’ en dat is iets waar veel films in het genre nog iets van kunnen leren. Regisseur William Brent Bell levert de kijker een aantrekkelijke en goede horrorfilm en dat heeft hij wellicht te danken aan het degelijke acteerwerk. De hele cast, met in het bijzonder Lauren Cohan, overtuigt en dat zorgt ervoor dat alles heel erg goed tot zijn recht komt. The Boy is zeker een aanrader en als je dus echt eens goed wil griezelen, is deze aantrekkelijke horrorfilm zeker iets voor jou. The Boy ligt sinds 24 mei 2016 in de winkelrekken en is beschikbaar op DVD en Blu-Ray. Bekijk nu deze spannende trailer. En ja, je handen voor je ogen houden is zeker toegestaan.

KOOP VIA

Ben jij een echte horrorfan en denk je dat The Boy iets voor jou is? Heb je de enge film al in de bioscoop gezien of wist je de prent al op DVD of Blu-Ray te bemachtigen? Spreekt het verhaal je aan of net helemaal niet? Laat het weten door hier onder een reactie te plaatsen.