Review – Risen (2016)

Regie: Kevin Reynolds
Cast: Joseph Fiennes, Tom Felton, Peter Firth, Cliff Curtis & Stewart Scudamore
Genre: Actie, avontuur, drama
Releasedatum bioscoop: 6 april 2016
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 10 augustus 2016

Er is één boek waarmee iedereen in zijn of haar leven wel eens in aanraking komt, een boek vol met fantastische verhalen over één belangrijk man. Inderdaad, het gaat over de Bijbel en de christelijke Messiasfiguur Jezus. Heel wat verhalen die we daarin terugvinden, zijn reeds tot gigantische blockbusters omgevormd. Denk maar aan Ridley Scotts Exodus: Gods ans Kings (2014), Noah (2014) of het minder recente The Passion of The Christ (2004) met Mel Gibson. De Bijbel is voor filmstudio’s uitstekend bronmateriaal. Ook dit jaar presenteerde Sony Pictures Risen, een film over de herrijzenis van Jezus.

In Risen maken we kennis met tribuun Clavius en diens schildknaap Lucius. Wanneer de prefect van Jeruzalem een onbekende Nazarener tot de kruisdood veroordeeld, ontstaat er heel wat tumult. De man, die de mensen Yeshua noemen, zou een koning zijn en vertelde iedereen dat hij uit de dood zou opstaan. Wanneer Clavius ontdekt dat het graf is opengemaakt en het lichaam verdwenen is, krijgt hij van de prefect de opdracht om de mysterieuze zaak op te lossen. Het lichaam zou immers gestolen zijn om dan te beweren dat Yeshua echt is opgestaan. Clavius en Lucius beginnen aan een zoektocht naar de waarheid. Maar wat Clavius dan ontdekt, kan hij maar amper geloven.

Er zijn al zo veel verhalen geweest over de herrijzenis van Jezus. Het is ongelooflijk moeilijke materie, zeker omdat godsdienst iets is dat iedereen op een bijzonder persoonlijke wijze beleeft. In Risen zien we dan ook de versie zoals de meeste mensen het zouden zien: een hoop romeinen en de klassieke langharige Jezus. Op zich is dat wel goed, want de regisseur begeeft zich zo op geen enkel moment op glad ijs. We zien een beeld van het hele verhaal waarmee iedereen zich wel kan verzoenen. Wat betreft de sfeer, zit het dus allemaal wel goed.

Het verhaal daarentegen is niet helemaal overtuigend. Het leuke is wel dat de film zich afspeelt na de dood van Jezus. We zien dus niet de al zo vaak vertelde kruisweg en Jezus’ dood is ook niet theatraal afgebeeld. Bij aanvang van de film denk je immers dat het verhaal zich vooral zou focussen op Clavius en zijn ervaring met het christendom. Je hoopt op een personage-gedreven film waarin we zien hoe de Romeinse tribuun worstelt met zichzelf en zijn godsdienstbeleving. Het eerste deel van de film spitst zich daar op toe. En dat is heel goed, want het lost je verwachtingen meer dan in.

Jammer genoeg is het tweede deel van de film helemaal ongeloofwaardig. Regisseur Kevin Reynolds, die je kent als de man achter Waterworld (1995) en The Count of Monte Cristo (2002), probeert veel te veel Bijbelse parabels naar het scherm te brengen. Het wordt allemaal te veel en dat zorgt voor ongeloofwaardigheid. Bovendien wordt de boodschap van het hele gebeuren, zijnde dat het goed is om te geloven en dat iedereen dat zou moeten doen, een beetje belachelijk. De film eindigt in mineur en de focus op Clavius’ personage is na verloop van tijd helemaal weg. Zonde, want Reynolds nam een behoorlijk sterke start. Risen wordt daardoor niet ongelooflijk slecht, het is gewoon jammer.

Het acteerwerk waar de kijker van kan smullen, zit wel helemaal goed. Joseph Fiennes, broer van de bekendere Ralph Fiennes en tevens een meer dan degelijk acteur, zet de rol van Clavius heel erg geloofwaardig neer. Hij laat de kijker goed meevoelen met zijn personage, al is die binding naar het einde toe volledig verdwenen. De rol van Lucius wordt dan weer mooi neergezet door Tom Felton, beter bekend als Draco Malfoy uit de Harry Potter-reeks. Verder zien we Peter Firth, Cliff Curtis en Stewart Scudamore in mooie ondersteunende rollen.

Risen is geen slechte film. Het gegeven dat je het verhaal volgt vanuit het perspectief van een Romein, doet je enthousiasme al meteen een gat in de lucht springen. Regisseur Kevin Reynolds neemt dan ook een ongelooflijk mooie start en laat het hoofdpersonage erg dicht komen. Jammer genoeg verdwijnt die goede focus in het tweede deel van de film. Daardoor verliest de kijker zijn vertrouwen. Desalniettemin blijft Risen op een degelijk niveau en dat komt door het goede acteerwerk. Ralph Fiennes draagt de prent volledig en doet dat schitterend. Kortom: Risen is een film die je misschien niet moét zien, maar hij loont zeker de moeite. De film ligt sinds 10 augustus 2016 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk nu de trailer.

KOOP VIA - klein

Ben jij geboeid door films van Bijbelse verhalen? Denk je dat Risen een goeie film is? Zag je de film al in de bioscoop? Of ben je van plan de DVD of Blu-Ray aan te schaffen? Spreekt het verhaal je aan? Laat het weten door hier onder een reactie te plaatsen en je mening met iedereen te delen.