Review – Bastille Day (2016)

Regie: James Watkins
Cast: Idris Elba, Richard Madden, Charlotte Le Bon, Anatol Yusef & Kelly Reilly
Genre: Actie, drama, thriller
Releasedatum bioscoop: 4 mei 2016
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 9 september 2016

De laatste maanden en het laatste jaar lijkt het helemaal verkeerd te gaan met de wereld. In Syrië blijft de oorlog aanhouden, in het Middellandse Zeegebied sterven veel vluchtelingen en aanslagen op het Europese continent blijven ons telkens weer raken. En natuurlijk moet de filmwereld over deze jammerlijke gebeurtenissen ook weer producties maken. Zo kwam er dit jaar Bastille Day, een actievolle prent met Idris Elba en Richard Madden over aanslagen in het hartje van Europa.

In Bastille Day trekken we naar Parijs. We maken er kennis met Michael Mason, een Amerikaanse jongeman die al enkele jaren in ‘la Ville Lumière’ woont. Hij loopt elke dag door de stad om mensen te bestelen, want dat is wat hij doet om zijn brood te verdienen. Hij is één van de beste zakkenrollers in de Franse hoofdstad. Maar wanneer hij op een avond een schijnbaar waardevolle zak van een jonge vrouw steelt en hij die ergens anders neerzet, gaat er plots een enorme bom af. Mason blijkt dus de enige getuige van een terroristische aanslag. Wanneer de Amerikaanse CIA-agent Sean Briar probeert om het hele gebeuren op te lossen, kan Mason wel eens heel goed van pas komen. Zullen de twee uiteindelijk kunnen ontrafelen wie achter de aanslag zit?

Op zich is het verhaal van Bastille Day niet meteen ongelooflijk vernieuwend. Je hebt immers vaak het gevoel dat het een actiefilm is die al zo veel keren gemaakt is. Alle elementen die je in de film terugvindt – van een ultracompetente CIA-agent tot een ‘doodgewone’ zakkenroller, van een aanslag tot een compleet corrupt systeem – ben je al wel eens in een andere film tegengekomen. Wie Bastille Day  een kans geeft, moet zich dus nooit aan een compleet originele film verwachten. En toch is de film ongelooflijk interessant. En dat heeft natuurlijk alles te maken met de recente gebeurtenissen in Parijs en ons eigenste Brussel.

Bastille Day staat dus dichter bij de realiteit dan eender welke film die ooit in het genre werd gemaakt. Natuurlijk was dat totaal niet de bedoeling van de makers van de film, maar het komt de film logischerwijze wel ten goede. Het doet je nadenken over wat er allemaal gebeurde en doet je soms ook wel wat ongemakkelijk voelen. Maar gelukkig gaat het in dit geval puur om entertainment. En entertainen doet de film dan ook echt meer dan behoorlijk. Hoewel het verhaal niet het meest straffe is dat je de laatste jaren zag, zal de film je op geen enkel moment vervelen. Je zoekt voortdurend met de personages mee naar het brein achter de aanslagen. Bastille Day neemt je dan ook mee op een boeiende trip door Parijs zonder dat je daar maar al te veel voor hoeft na te denken.

Het goede aan Bastille Day is dat de actie bovendien heel erg geloofwaardig is. Alles blijft klein genoeg om te geloven, en toch is het hier en daar formidabel bombastisch. Je ziet geen fenomenale stunts of iemand die het plots tegen een ongeloofwaardig aantal slechteriken moet opnemen. Idris Elba, die voortreffelijk de rol speelt van CIA-agent Sean Briar, komt bijzonder goed over. Hij draagt de film compleet en komt bovendien op geen enkel moment als een mislukte agent over. Dat komt wellicht ook door het perfecte contrast met Richard Maddens personage. Madden speelt de onwetende Michael Mason, die ook behoorlijk geloofwaardig overkomt.

Madden en Elba zorgen voor mooi spel op het scherm, wat de film natuurlijk ongelooflijk ten goede komt. Noteer trouwens ook extra de prestatie van Idris Elba. Hij is toch helemaal klaar om in de huid van James Bond te kruipen, niet? Het acteerwerk is dus meer dan goed, maar ook het regiewerk komt ongelooflijk goed over. James Watkins, die eerder zorgde voor prenten als The Woman in Black (2012) en Eden Lake (2008), presenteert de kijker een visueel heel erg interessante film. Alles is heel erg goed in beeld gebracht en bovendien gaat het verhaal aan een heel erg aangenaam tempo vooruit.

Bastille Day is een erg interessante en bovendien ook meer dan goed geacteerde film. Het feit dat de film zo dicht bij de realiteit staat, zonder dat deze dat echt beoogde, zorgt natuurlijk voor een extra portie enthousiasme wanneer je de prent opzet. Het mag dan misschien allemaal wel niet bijster origineel overkomen, het verhaal entertaint de kijker wel. Regisseur James Watkins presenteert de kijker bovendien ook een erg mooi geregisseerde prent. Bastille Day is misschien niet de beste film die je ooit zag, maar de moeite waard is hij zeker. Bekijk nu de onderstaande trailer en laat je door Idris Elba en Richard Madden overtuigen.

Denk jij dat Bastille Day een goede film is? Spreekt het verhaal jou wel aan of net helemaal niet? Zag je de film al in de bioscoop of ben je van plan de DVD of Blu-Ray aan te schaffen? Laat het weten door hier onder een reactie te plaatsen en je mening met iedereen te delen.