Review – Devoured (2016)

Regie: Greg Oliver
Cast: Marta Milans, Kara Jackson, Bruno Gunn, Tyler Hollinger & Luis Harris
Genre: Drama, horror, thriller
Distributeur: Sony Pictures Home Entertainment
Releasedatum DVD: 10 augustus 2016

Er worden heel erg veel films gemaakt. Niet alleen grote filmstudio’s als Universal, Paramount, Warner of Sony brengen jaarlijks heel wat films naar de zalen. Ook kleinere filmstudio’s proberen voor degelijk filmmateriaal te zorgen. Het is dan ook geen verrassing dat wat we hier op het witte scherm zien, slecht een geselecteerde fractie is van al het filmmateriaal. Er verschijnen bij ons immers veel films totaal niet op het witte doek. Één van die films die dit jaar enkel in de winkelrekken verscheen, is de dramatische horror-thriller Devoured. Must see of helemaal niet?

In Devoured trekken we naar New York. In een klein Frans restaurantje maken we kennis met de jonge Lourdes. Ze werkt er dag en nacht ongelooflijk hard met één heel knap doel: ze wil voldoende geld verdienen om de peperdure operatie voor haar zieke zoontje te kunnen bekostigen. Het lijkt op zich allemaal wel goed te gaan, maar Lourdes merkt dat er allerhande rare dingen gebeuren in het restaurant. Wanneer ze ’s avonds alleen de keuken moet poetsen, hoort ze geknetter en gefluister. Is de arme Lourdes wel alleen? Zal ze er in slagen op tijd voldoende geld te verzamelen voor haar zieke Oliver?

Devoured begint op een nietszeggende rustige manier. We maken meteen kennis met het hoofdpersonage Lourdes. De eerste tien minuten van de film zijn misschien wel ongelooflijk saai, de filmmakers zorgen er wel voor dat je duidelijk ziet wie de arme Lourdes is. Ze is een eenzaat, woont in een piepklein appartementje in hartje New York en ze moet elke dag harder en harder zwoegen om geld te verdienen. Het beeld dat je van de jonge moeder krijgt, zorgt voor een heel aangenaam gevoel. Meteen sta je als kijker ongelooflijk dicht bij het hoofdpersonage, voel je met haar mee en begrijp je de heel erg pure drijfveer van de jonge vrouw.

Maar het schetsen en inkleuren van het hoofdpersonage neemt net iets te veel tijd in. Na ongeveer een uurtje kijken naar hoe Lourdes het restaurant proper maakt, heb je het als kijker wel gehad. Hoewel je voelt dat er wat nare dingen staan te gebeuren, wordt het verhaal behoorlijk eentonig. Je vraagt je immers af waar het allemaal heen gaat. Welke boodschap wil de regisseur nu met zijn film brengen? Wel, om daar een antwoord op te krijgen blijf je best zitten, want aan het einde van het verhaal komt er een reusachtige plottwist die je de sterkte van Devoured doet inzien.

Zonder al te veel over het verhaal te willen uiteenzetten, kan je enkel stellen dat Devoured een ongelooflijk intelligente horrorfilm is. Want wanneer de formidabele plottwist de revue passeert, neemt de regisseur je nogmaals mee doorheen het verhaal. Maar dit keer draag je de bril van een alwetend personage dat door de gebeurtenissen heen flaneert. En dat is heel knap gedaan. Regisseur Greg Oliver presenteert een trage maar ongelooflijk interessante horrorfilm die bovendien erg personagegedreven is. De horror komt niet zozeer vanuit externe elementen, maar heel erg vanuit Lourdes zelf. En dat is ongelooflijk aangenaam om te zien, zeker als je na afloop van de prent alles echt begrijpt.

Omdat je naast Lourdes zo weinig personages te zien krijgt, is het natuurlijk niet meteen verrassend dat Marta Milans, de actrice achter Lourdes, de prent compleet draagt. Hoewel je duidelijk ziet dat ze eerder onervaren is, doet haar acteerwerk de film heel erg goed. Ze lijkt de geknipte persoon om deze film op een mooie en onschuldige manier te dragen. Milans acteerwerk, in deze film vooral stilzwijgend, sleurt de kijker op een mooie manier mee. Gelukkig zijn er nu en dan ook erg kleine personages die de film wat doen ademen. Zo worden de restaurantuitbaters, regelrechte klootzakken die nog geloven in slavernij, mooi neergezet door Kara Jackson en Tyler Hollinger. Ook een plots voorbijkomende vriendelijke man zorgt voor wat ademruimte en aangename pauzes. Die rol wordt dan weer neergezet door Bruno Gunn.

Veel filmfans zullen Devoured op het eerste zicht een saaie film vinden. En toegegeven, het eerste uur gebeurt er in de film ook echt vreselijk weinig. En toch doet de onheilspellende sfeer je waakvlammetje van nieuwsgierigheid aanwakkeren. En dat is maar goed ook, want wanneer de hele prent omdraait en je beseft waar het allemaal echt om gaat, zie je in dat Devoured eigenlijk een heel erg sterke horror-thriller is. De mooie acteerprestatie van de jonge Marta Milans zorgt voor mooi filmmateriaal. Greg Oliver, die met Devoured zijn eerste echte langspeelfilm presenteerde, weet duidelijk waarmee hij bezig is. Devoured ligt sinds 10 augustus 2016 in de winkelrekken en is beschikbaar op DVD. Bekijk nu de onderstaande trailer en laat je overtuigen.

Ben jij fan van horrorfilms en ben jij benieuwd of deze Devoured iets voor jou is? Spreekt het verhaal je wel aan of laat het je allemaal wat koud? Wist je al een exemplaar van deze film te bemachtigen of ben je dat niet van plan? Laat het weten door nu te reageren.