Review – Zero Tolerance (2016)

Regie: Wych Kaosayananda
Cast: Dustin Nguyen, Gary Daniels, Scott Adkins, Sahajak Boonthanakit & Nina Paosut
Genre: Actie, criminaliteit, thriller
Distributeur: Just Entertainment
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 26 juli 2016

Wie regelmatig een film kijkt, weet wellicht ook dat er niet alleen in het reusachtige Hollywood films worden gemaakt. Ook elders in de wereld is er filmtalent te vinden. Neem nu bijvoorbeeld bij ons. Filmregisseurs als Adil El Arbi en Bilall Fallah trokken immers al richting Amerika en regisseren binnenkort de nieuwe Beverly Hills Cop. Ook Frankrijk, Nederland, Duitsland en natuurlijk de Scandinaviërs doen het ongelooflijk goed. Azië is dan weer een twijfelgeval. Sommige films kunnen door de beugel, andere zijn complete rommel. Één van die Aziatische films die we in 2016 zagen verschijnen, is Zero Tolerance. Weet deze actiefilm de kijker te boeien?

In Zero Tolerance trekken we naar Thailand. Wanneer politiecommissaris Peter de bloedmooie Angel op een ochtend dood in een rivier terugvindt, weet hij even niet wat hij moet doen. Angel, door alle mannen welbemind, is immers de dochter van zijn goede vriend en voormalige partner Johnny, die sinds een aantal jaren in Amerika woont. Peter beslist naar Amerika te gaan en zijn goede vriend het slechte nieuws te vertellen. Johnny kan nauwelijks geloven wat hij hoort, maar beslist op zijn beurt mee naar Thailand te reizen. En terwijl Johnny de pijnlijke waarheid over zijn dochter achterhaalt, probeert Peter uit te vinden hoe Angel aan haar einde kwam. En dan stoten ze op heel wat gevaarlijke figuren…

Met een boeiende en mooi uitgevoerde inleidende actiescene begint Zero Tolerance op een heel erg veelbelovende wijze. De kijker ziet meteen een knappe ontploffing die de toon lijkt te zetten voor het komende anderhalf uur. De kijker bereidt zich voor op een spannende actiefilm. Dat is althans wat hij denkt. Wanneer de uiteindelijke protagonisten aan de kijker worden voorgesteld, merk je meteen dat de film veel minder interessant is dan hij op het eerste zicht leek. Twee mager charismatische figuren moeten een film zien te dragen, die een verhaal heeft dat maar weinig boeit.

Het grootste probleem met Zero Tolerance is eigenlijk dat het verhaal vol tegenstrijdigheden zit. Verschillende elementen spreken elkaar voortdurend tegen en dat is natuurlijk ongelooflijk storend. Na verloop van tijd begrijp je immers niet meer wat nu het eigenlijke doel van het verhaal is. Alles wat er in de film gebeurt, lijkt verre van samen te hangen. Zero Tolerance is een lappendeken van gebeurtenissen die helemaal geen geheel vormen. Ook de uiteindelijke boodschap van de film lijkt niet te kloppen. Deze actiethriller is immers een verdoken strijd tegen prostitutie, maar dat laatste wordt doorheen de film eigenlijk onafgebroken verheerlijkt.

Het verhaal is dus verre van oké, maar ook de manier waarop alles in beeld gebracht is laat te wensen over. De cameravoering zit wel goed, maar de belichting komt redelijk amateuristisch over. Vaak zie je immers duidelijk dat er reusachtige spots buiten beeld staan, wat zorgt voor ongelooflijk onnatuurlijk en storend licht. Ook de actiescenes, waarvan er eigenlijk echt veel te weinig zijn, komen vaak een beetje te rommelig over. Er zit geen structuur in, waardoor de kijker echt verwaarloosd achterblijft.

De personages die je in Zero Tolerance kan aanschouwen, zijn over het algemeen ook redelijk zwak. De twee protagonisten, Johnny en Peter, krijgen van de schrijvers niet echt een duidelijke achtergrond mee. De kijker moet voortdurend gissen naar het verleden van de twee, wat er natuurlijk voor zorgt dat er een reusachtige afstand is tussen de kijker en de hoofdpersonages. Gelukkig worden deze twee voormalige CIA-agenten – dat is eigenlijk het enige wat je over hen weet – wel mooi neergezet door meer dan degelijke acteurs. Johnny wordt gespeeld door Dustin Nguyen, vooral bekend van een aantal Aziatische films. De rol van Peter wordt dan weer gespeeld door Sahajak Boonthanakit, die ook de rol van Kim speelde in Only God Forgives (2013).

Regisseur Wych Kaosayananda, bekend van een aantal floppende Aziatische prenten, presenteert een veel te twijfelachtige actiethriller. Het verhaal raakt de kijker op geen enkel moment en ook de personages blijven op een veel te grote afstand. En dat is jammer, want Zero Tolerance heeft zeker een aantal interessante elementen. De film blijft veel te eentonig en het verhaal voelt na afloop ook een beetje nutteloos. Er zitten immers veel te veel tegenstrijdigheden in het verhaal. Zero Tolerance is dan ook niet meteen een echte aanrader. Wil je deze prent toch zien? De actiefilm ligt sinds 26 juli 2016 in de winkelrekken en is beschikbaar op DVD en Blu-Ray. Bekijk nu de trailer.

Is Zero Tolerance een film voor jou? Spreekt het verhaal jou wel aan? Denk je dat het een boeiende film is? Of laat het je allemaal maar koud? Ga jij een exemplaar van de film opnemen in je verzameling? Waarom (niet)? Laat het weten door hier onder te reageren.