Review – Bone Tomahawk (2016)

Cast: Kurt Russell, Patrick Wilson, Matthew Fox, Richard Jenkins & Lili Simmons
Genre: Avontuur, horror, western
Distributeur: Splendid Film Benelux
Releasedatum DVD: 29 september 2016

© 2015 Twilight Riders, LLC.
© 2015 Twilight Riders, LLC.

2016 mogen we zonder probleem het jaar noemen waarin de western weer helemaal hot werd. De hele wereld keek immers enorm hard uit naar Quentin Tarantino’s The Hateful Eight en die werd dan ook een schot in de roos. En terwijl momenteel Antoine Fuqua’s remake van het bekende The Magnificent Seven in de zalen speelt, ligt er ook een andere cowboyfilm op jou te wachten in de winkelrekken. Filmdistributeur Splendid Film Benelux bracht op 29 september 2016 Bone Tomahawk uit op DVD. Maar is deze horror-western ook echt een topper?

© 2015 Twilight Riders, LLC.
© 2015 Twilight Riders, LLC.

In Bone Tomahawk reizen we helemaal terug tot midden de 19e eeuw. In een klein dorpje genaamt Bright Hope loopt alles van een leien dakje. Maar wanneer de hulpsherrif een verdachte man ziet rondlopen in het dorp en de sherrif informeert, verandert alles. Want zonder het te weten heeft de man, die een verbannen crimineel blijkt, een clan moordlustige holbewoners naar het dorp gelokt. De holbewoners ontvoeren drie inwoners van het dorp, waaronder de vrouw van de gewonde Arthur. Ondanks zijn verwondingen beslist hij om samen met de sherrif, de hulpsherrif en een ijdele cowboy een reddingsactie op poten te zetten om zijn vrouw en de andere ontvoerden te redden. Maar is dat wel een goed idee?

© 2015 Twilight Riders, LLC.
© 2015 Twilight Riders, LLC.

Bone Tomahawk is een rasechte western. Alleen al de eerste beelden van twee verdwaalde zielen die midden op de prairie een reisgezelschap beroven, doen je meteen beseffen dat het goed zit. De inleidende scene komt meteen onheilspellend over, wat je uiteraard vanaf de eerste seconde op het puntje van je stoel doet zitten. En dan begint het eigenlijke verhaal echt. Drie gescheiden verhaallijnen worden op de kijker afgevuurd, terwijl je natuurlijk al kan voorspellen dat ze op een bepaald moment perfect zullen samenvloeien. En dat is ook zo: regisseur en schrijver S. Craig Zahler laat de verhaallijnen op een meesterlijke manier samenvloeien. En ja: het gebeurt allemaal in de Saloon.

© 2015 Twilight Riders, LLC.
© 2015 Twilight Riders, LLC.

Dat de film zo ongelooflijk lang duurt, doet je misschien wat schrikken. Bone Tomahawk duurt immers een dikke twee uur. Maar dat is geen probleem, want het verhaal zit zo perfect in elkaar dat je je op geen enkel moment verveelt. Geleidelijk aan – maar geheel perfect – wordt de spanning opgebouwd en wacht je ook nieuwsgierig tot de finale van de film begint. En ook die finale windt er geen doekjes om. Verwacht je maar aan een typische western actiescene die een ware streling is voor het oog.

© 2015 Twilight Riders, LLC.
© 2015 Twilight Riders, LLC.

En dat is nog niet alles. Bone Tomahawk is immers niet zomaar een western. Regisseur S. Craig Zahler koos er immers voor om het westerngenre te laten rusten op een bedje van horror. En dat doet de wederom man perfect. Zijn film mixt beide genres probleemloos en creëert op die manier een hele nieuwe ervaring voor de kijker. Bone Tomahawk is daardoor ongelooflijk origineel en voelt aan als iets dat je nooit eerder kon bezichtigen. Ook de dialogen, die op een geweldige manier opgebouwd zijn, zorgen ervoor dat de kijker zich nooit verveelt.

© 2015 Twilight Riders, LLC.
© 2015 Twilight Riders, LLC.

Last but not least is uiteraard het acteerwerk een ongelooflijk belangrijk onderdeel van een film. Ook in deze western is dat subliem. De cast wordt aangevoerd door een fenomenale Kurt Russell. Hij speelt de Sherrif van Bright Hope, een man die er voor iedereen wil zijn en die dan ook het goede wil doen. Zijn rol wordt perfect aangevuld met die van Richard Jenkins, die een oude maar dappere hulpsherrif speelt. Maar ook Matthew Fox, beter bekend als Jack uit Lost, speelt zijn rol van ijdele cowboy geweldig. Zijn personage zorgt soms bovendien voor wat komische pauzes. Maar dé ster van deze film is ongetwijfeld de nog steeds zwaar onderschatte Patrick Wilson. De manier waarop hij zijn gelaagd personage neerzet is gewoonweg bewonderenswaardig.

Als je dacht dat het onmogelijk was om naast het westerngenre ook nog een ander genre perfect te laten overkomen, dan heb je het helemaal mis. Met Bone Tomahawk bewijst regisseur S. Craig Zahler dat een western-horror zonder problemen mogelijk is. Met deze unieke film bezorgt hij de kijker een machtige filmervaring die nooit verveelt. Het verhaal, de geloofwaardige personages en het knallende acteerwerk zorgen voor een nagenoeg perfecte film. De manier waarop Zahler alles in beeld brengt is bovendien ook meesterlijk. Bone Tomahawk is dus een western, gekruid met horror, die je voor geen meter mag missen. De film ligt sinds 29 september 2016 op DVD in de winkel. Bekijk nu de trailer.

Ben jij benieuwd hoe regisseur en schrijver S. Craig Zahler ervoor zorgde dat western en horror zo mooi samen gaan? Ben jij fan van één van de beide genres en wekt deze film je interesse? Of net helemaal niet? Laat het weten door hier onder een reactie te plaatsen.