Review – Code of Honor (2016)

Regie: Michael Winnick
Cast: Steven Seagal, Craig Sheffer, Helena Mattsson, James Russo & Louis Mandylor
Genre: Actie, criminaliteit, thriller
Distributeur: Just Entertainment
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 21 juni 2016

Wie geregeld kan genieten van een actiefilm, kent wellicht ook een paar typische acteurs die telkens weer in dat genre verschijnen. Zo heb je de jongere types à la Jason Statham of Liam Hemsworth. Maar wat het hardste opvalt zijn de iets oudere types die al jaren in de actiewereld lijken te kamperen. Denk maar aan Liam Neeson, die de wereld nog steeds beter kent als Bryan Mills uit de Taken-trilogie. Een andere acteur die één is met het actiegenre is Steven Seagal, gewezen topacteur die nu steeds in erg matige actiefilms verschijnt. Just Entertainment bracht recent zijn film Code of Honor uit. Weet Seagal in die film te overtuigen?

In Code of Honor maken we kennis met Kolonel Robert Sikes. Samen met zijn beste vriend William Porter dient hij bij de Amerikaanse Special Forces in het Midden-Oosten. Maar wanneer hij op een dag hoort dat zijn vrouw en zoontje omkwamen bij een toevallige schietpartij tussen een aantal bendeleden, keert Sikes zonder toestemming terug naar huis. Hij heeft één doel: zijn thuisstad helemaal opkuisen en de criminaliteit voor eens en voor altijd verdrijven. Wanneer hij zijn eerste bloedige slag slaat, beslist zijn vriend Porter de politie te helpen. Want niemand mag het recht in eigen handen nemen. En zo begint een waar kat-en-muisspel tussen Sikes en de politie.

Met een weinig spectaculaire actiescene trapt regisseur Michael Winnick zijn actiethriller af. Code of Honor is een rasechte én typische actiefilm. Sikes wordt als de echte slechterik gezien en de politie verdedigt de belangen van de staat en vertegenwoordigt dus de goede kant. Typischer kan het dus niet zijn, toch? En maak je geen illusies: het wordt er heus niet beter op. De verhaallijnen die je in het magere verhaal kan terugvinden zijn bijna onzichtbaar en compleet oninteressant. Code of Honor lijkt dan ook gewoon een mislukte aaneenschakeling van gebeurtenissen die slecht aaneen zijn gereikt.

Maar toegegeven: het feit dat een gerespecteerd man uit het Amerikaanse leger de pedalen compleet verliest, wekt je interesse wel. Eens je doorhebt dat dit de kern van de film is, ben je immers benieuwd hoe regisseur Michael Winnick dit in zijn film gaat uitwerken. We zagen immers al gelijkaardige plots in Mission Impossible: Rogue Nation (2015) en de hele Bourne-reeks. Jammer genoeg is ook dit helemaal niet goed. Winnick probeert de kijker tegen het einde met een soort ‘mindfuck’ achter te laten. Maar doordat het verhaal je op geen enkel moment raakt en je hersenloos naar de film staart, komt die intelligent bedoelde ‘mindfuck’ er op geen enkel moment door.

Het verhaal is dus echt slecht en totaal oninteressant. Maar dat is nog niet alles. In Code of Honor wordt veelvuldig gebruik gemaakt van CGI. Overal zijn er speciale effecten die de film visueel sterker proberen te maken, maar helaas… Code of Honor ziet er na verloop van tijd ronduit belachelijk uit. Je ziet op een bepaald moment zelfs twee acteurs gephotoshopt in een helicopter. Hoe rampzalig kan het zijn? Ook de personages zijn ongelooflijk flets. Het komt dan ook niet als een verrassing dat Steven Seagal en Craig Sheffer, die respectievelijk de rol van Sikes en Porter spelen, voor een onmogelijke taak komen te staan. Het acteerwerk kan gewoon op geen enkel moment een degelijk niveau bereiken.

Code of Honor is een echte ramp. De film doet zelfs pijn aan je ogen. Regisseur Michael Winnick presenteert een film die gewoon niet meer beantwoord aan de eisen van de hedendaagse cinefiel. Op geen enkel moment komt het verhaal van de film binnen, waardoor je natuurlijk tot op het einde ongeïnteresseerd naar de film zit te staren. Als je daar ook nog eens wat belachelijke CGI bij stopt en acteerwerk dat niet echt helemaal overtuigt, weet je meteen hoe laat het is. Code of Honor is een film die je absoluut mag missen. Wil je hem toch een kans geven? De film ligt sinds 21 juni 2016 in de winkelrekken en is beschikbaar op DVD en Blu-Ray. Bekijk nu deze trailer.

Zijn actiefilms jouw favoriete films? Hou jij van spetterende gevechten en knallende actiescenes? Ben jij een fan van Steven Seagal of laat de acteur je maar koud? Denk jij dat Code of Honor een goede film is of helemaal niet? Laat het weten door nu te reageren.