Review – By The Gun (2016)

Regie: James Mottern
Cast: Ben Barnes, Leighton Meester, Harvey Keitel, Toby Jones & Ritchie Coster
Genre: Thriller, criminaliteit, drama
Distributeur: Just Entertainment
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 23 augustus 2016

Gangsters zijn voor ons een redelijke ‘ver-van-ons-bedshow.’ In onze contreien zullen er maar weinig mensen met gevaarlijke types of bendes in aanraking komen. Desalniettemin blijft het ongelooflijk leuk om eens een goede gangsterfilm te kijken. Denk daarbij bijvoorbeeld maar aan klassiekers als The Godfather (1972) of Goodfellas (1990). De laatste jaren verschenen er – los van Johnny Deps gangsterknaller Black Mass – weinig erg interessante films in dat genre. Filmdistributeur Just Entertainment bracht op 23 augustus het kleinere By The Gun uit op DVD en Blu-Ray. De interessante cast wekt interesse, maar is dat ook terecht?

In By The Gun volgen we het doen en laten van de jonge Nick, een jongeman die compleet verdwaalt is in zijn eigen leven. Hij gelooft als één van de beste in maffia, het familiegegeven dat daar aan verbonden is en de bekende Omerta. Wanneer Nick van de hoogste baas Sal een opdracht krijgt om zich te bewijzen en hij dit tot een goed einde brengt, wordt hij officieel opgenomen in de Maffiafamilie. Maar net dan komen Nick en zijn goede vriend in de problemen met een belangrijke man binnen de familie. De jonge, getalenteerde en ambitieuze man moet zien te overleven in het gevaarlijke klimaat waarvoor hij zo hard heeft gewerkt.

Het verhaal dat By The Gun probeert te brengen klinkt eigenlijk ongelooflijk interessant. Het gaat immers over een jonge onervaren kerel die maar al te graag bij de grote jongens wil horen. By The Gun focust dan ook helemaal op Nick en de ontwikkeling die de man doormaakt. In die zin is By The Gun een soort coming-of-agefilm over iemand die zin zoekt in zijn leven. En hoewel die insteek heel erg interessant is, weet deze gangsterfilm nooit helemaal goed over te komen. De kijker wordt niet meteen meegezogen in het verhaal en geraakt er na verloop van tijd ook maar moeilijk in. Dat is heel erg jammer, zeker als je merkt dat By The Gun echt goeie elementen heeft.

Het grootste probleem met een film als By The Gun is eigenlijk dat er gewoon veel te veel plotholes zijn. Het verhaal komt in de eerste plaats al nooit helemaal dicht tot bij de kijker. Daardoor is het al heel erg moeilijk om voortdurend geboeid te blijven. Als je daarnaast ook nog eens tal van gaten in het verhaal ontdekt, wordt het voor de kijker bijna onmogelijk. Vaak gebeuren er dingen die je niet kan verklaren en blijf je dus met een heleboel vragen achter. En dat is behoorlijk vervelend. Toch is en blijft By The Gun een heel erg interessante gangsterfilm. Zeker omdat het verhaal heel erg personage-gedreven is.

By The Gun heeft dus een heel erg matig verhaal dat vol gaten zit. Dit neemt niet weg dat Ben Barnes, die voortreffelijk de rol van Nick speelt, de kijker toch meeneemt op een spannende reis door zijn leven. Barnes, die je kent van Seventh Son (2015), weet de film wel mooi te dragen. Dat maakt heel veel goed. Ook Harvey Keitel en Toby Jones, respectievelijk bekend van Youth (2015) en The Hunger Games (2012), zetten knappe rollen neer. Wat wel opvalt is dat Ritchie Coster, die de rol van rotzak Tony speelt, veel te hard probeert om Robert De Niro na te doen. Dit stoort hard en zorgt ervoor dat de interactie met zijn personage steeds gekunsteld overkomt.

Regisseur James Mottern, wiens eerste film Trucker (2008) een echt succes was, gaat met een veel te grote nonchalance te werk. Zijn film is zeker niet slecht, maar vertoont gewoon veel te veel mankementen. Het verhaal zit vol met gaten en de motieven van de personages zijn vaak te vaag. Gelukkig zorgt de knappe cast, met uitzondering van Ritchie Coster, voor mooi acteerwerk. Ieder personage is interessant en dat doet de film heel erg goed. By The Gun is een middelmatige gangsterfilm die ver van de perfectie staat. De film ligt sinds 23 augustus 2016 in de winkelrekken en is beschikbaar op DVD en Blu-Ray. Bekijk nu de trailer.

Vind jij gangsterfilms over maffia leuk? Denk je dat deze By The Gun voor jou een kanshebber is? Spreekt het verhaal je aan of net helemaal niet? Ga jij deze film kijken? Laat het nu weten door hier onder een reactie te plaatsen en je mening met iedereen te delen.