Review – The Hateful Eight (2016)

Regie: Quentin Tarantino
Cast: Samuel L. Jackson, Kurt Russell, Jennifer Jason Leigh, Tim Roth & Bruce Dern
Genre: Criminaliteit, drama, mysterie
Distributeur: Entertainment One Benelux
Releasedatum bioscoop: 6 januari 2016
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 18 mei 2016

Een film kijken is en blijft voor iedereen absolute ontspanning. Natuurlijk is het veel leuker om een goede film te kijken. Maar wat bepaalt dat een film echt goed is? Is het het verhaal of toch de regisseur? Is het de sfeer of maken de speciale effecten de film schitterend? Één ding is zeker: vaak is het de cast die ervoor zorgt of een film de moeite waard is of niet, hoewel er toch hier en daar slechte films verschijnen met een sterrencast. Dit jaar presenteerde regisseur Quentin Tarantino zijn achtste langspeelfilm The Hateful Eight. Wat gebeurt er als een film zowel een goede regisseur als een schitterende sterrencast heeft?

The Hateful Eight neemt ons mee naar de Verenigde Staten. Net na de lange burgeroorlog is de rust eindelijk teruggekeerd. John Ruth, een bekende premiejager, is onderweg naar het kleine stadje Red Rock om iemand te berechten. Onderweg komt John een andere premiejager tegen die ook naar Red Rock moet. Even later pikken ze ook nog een vreemdeling op die beweert de nieuwe sherrif van Red Rock te zijn. Wanneer een gigantische sneeuwstorm het reisgezelschap inhaalt, moeten de gevaarlijke types schuilen in ‘Minnie’s Haberdashery’. En daar zitten nog vier andere rare types. Gedurende een aantal dagen zitten de acht mensen met elkaar opgesloten, maar al snel blijkt dat iedereen een eigen geheime agenda heeft…

Eerst en vooral moet gezegd dat The Hateful Eight een ongelooflijk lange film is. De bijna drie uur durende western moet dus een schitterend verhaal hebben als hij tot op het einde interessant wil blijven. En dat is gelukkig het geval. Hoewel de film redelijk traag op gang komt en je niet meteen doorhebt over wat hij nu eigenlijk gaat, zorgt schrijver Tarantino voor een ongelooflijk verhaal. Eigenlijk is het heel simpel: The Hateful Eight gaat over acht vreemdelingen die een aantal dagen met elkaar opgesloten zitten. En dat is net het schitterende: op geen enkel moment wordt dat ongelooflijk minimalistische verhaal saai.

Quentin Tarantino, de meester in westerns, heeft ook deze film geschreven en geregisseerd. Met zijn boeiende verhaal bewijst de Amerikaan wat voor een echte klasbak hij wel niet is. Het verhaal mag dan misschien wel klein zijn, het voelt ongelooflijk groots aan. Iedere verhaallijn wordt opgebouwd vanuit de personages. Er is dus in de film geen enkele gebeurtenis die niet degelijk aan één van de personages wordt gekoppeld. En dat maakt het zo ongelooflijk goed, want op die manier weet Tarantino zijn personages perfect voor te stellen. Elk personage – er zijn er maar acht – is ongelooflijk goed uitgewerkt. Je weet wie wie is en tegen het einde snap je ook waarom iedereen daar is.

Niet alleen de personages en het verhaal zijn zo ongelooflijk sterk. Ook de manier waarop Tarantino zijn film in beeld brengt, is gewoon geniaal. De originele shots en het draaien van de camera bezorgen de kijker hier en daar – terecht – kippenvel. Maar het zou oneerbiedig zijn om enkel de regisseur-schrijver voor zijn werk te feliciteren. Ook de cast doet het ongelooflijk goed. Geleid wordt dat hoopje acteurs door de immer getalenteerde Samuel L. Jackson. Jackson is een uitstekende acteur en dat bewijst hij met zijn sterke rol in The Hateful Eight meer dan ooit. Naast Jackson zien we ook een sterke Kurt Russell, die met zijn rol in Bone Tomahawk (2016) ook al bewees dat hij de geknipte persoon is voor westerns. Verder wordt de cast aangevuld door schitterende acteurs die op hun beurt ook sterk overkomen.

Quentin Tarantino is één van die regisseurs die gewoon zijn ding doet en dat bovendien op een schitterende manier. Ook zijn achtste film The Hateful Eight is weer een schot in de roos. Het verhaal is minimalistisch maar ongelooflijk goed uitgewerkt, de personages zitten meer dan ooit goed en de plottwists zijn regelrechte verrassingen. Samuel L. Jackson en Kurt Russell schitteren als premiejagers, maar ook Jennifer Jason Leigh en Tim Roth doen het ongelooflijk goed. The Hateful Eight, die voor zijn muziek een Oscar wist binnen te slepen, is een film die je absoluut in je verzameling moet opnemen. Deze sterke western ligt sinds 18 mei 2016 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk nu deze fenomenale trailer.

Ben jij benieuwd naar de achtste film van Quentin Tarantino? Ben jij fan van westerns en denk jij dat deze ook tot de absolute top behoort? Ben jij benieuwd hoe de schitterende cast het ervan af brengt? Zag je de film al in de bioscoop? Reageer hier onder en deel je mening.