Review – The Shannara Chronicles: seizoen 1 (2016)

Cast: Austin Butler, Ivana Baquero, Manu Bennett, Poppy Drayton & John Rhys-Davies
Genre: Avontuur, fantasy, sciencefiction
Datum eerste aflevering: 7 september 2016
Originele zender: MTV
Distributeur: Splendid Film Benelux
Releasedatum DVD: 29 september 2016

Fantasyfans moeten vaak lang op hun honger blijven zitten alvorens er weer een film in hun favoriete genre op het witte doek verschijnt. De laatste echte fantasyfilm die je in de bioscoop kon vinden, was Warcraft: The Beginning (2016). Maar daarvoor waren het eigenlijk vooral de films van regisseur Peter Jackson die het genre domineerden. Echt veel zijn er dus niet meteen te vinden. Ook in televisieland kan je de fantasyreeksen op één hand tellen. Iedereen kijkt dan ook met argusogen wanneer er zo’n nieuwe serie verschijnt. Dit jaar kwam MTV op de proppen met The Shannara Chronicles, een avontuurlijke fantasyreeks à la The Lord of the Rings. Iets te ambitieus of toch een voltreffer?

The Shannara Chronicles neemt je mee naar de Vier Landen. Mensen, elfen, dwergen, gnomen en trollen leven er in vrede naast elkaar. Maar daar dreigt een einde aan te komen, want de Ellcrys, een reusachtige boom die demonen in de hel houdt, lijkt ziek. Koning Eventine laat zijn beste experten naar de boom kijken, maar nog nooit eerder heeft iemand dit gezien. Wanneer druide Allanon plots in het paleis verschijnt, weet Eventine meteen hoe laat het is: de oude Ellcrys ligt op sterven. Allanon, een wijze en machtige tovenaar, gaat op zoek naar twee jongelingen die volgens de geschriften de belangrijke boom en het koninkrijk van de ondergang moeten redden. En zo vertrekken prinses Amberle en de onwetende Wil op een gevaarlijke queeste, terwijl gevaar steeds op de loer ligt.

Een prachtig landschap en fenomenale CGI doen de kijker na de eerste scene meteen vol vertrouwen naar de reeks kijken. Net zoals in The Lord of the Rings wordt je meteen helemaal in de wereld van de reeks gezogen. Je weet meteen over wat de reeks zal gaan en ziet ook direct dat The Shannara Chronicles een typische fantasy-queeste is zoals quasi iedere film in het genre. Bovendien doen de verschillende fantastische elementen je enthousiasme nog harder prikkelen, want het ziet er allemaal zo ongelooflijk goed uit. Maar is er ook genoeg verhaal voor tien afleveringen? Daar valt heel wat over te zeggen.

De rode draad van de reeks is duidelijk: twee jonge twintigers – niet toevallig één van het mannelijke en één van het vrouwelijke gesclacht – moeten de wereld redden. Toegegeven, we hebben het misschien al wel een aantal keer gezien. Toch weten de schrijvers van de reeks degelijke personages voor te stellen die je meenemen op de avontuurlijke trip door de niet-bestaande wereld. Origineel is het misschien niet, maar de kern van het verhaal overtuigt wel. De subplots daarentegen zijn af en toe een beetje té typisch. Zo is The Shannara Chronicles eigenlijk een verdoken liefdesverhaal waarbij constant essentiële keuzes gemaakt moeten worden. Het probleem hier is echter dat dat deel van de reeks te vaak met ongeloofwaardigheid lijkt te flirten.

Niet alleen die subplots lijken soms wat ongeloofwaardig te worden, ook het acteerwerk is niet steeds even sterk. Of misschien kan je beter stellen dat het samenspel niet steeds even sterk overkomt, want het acteerwerk op zich is nog wel in orde. Het grootste probleem is dat de drie hoofdpersonages Wil, Amberle en Eretria ongeloofwaardig gecast zijn. Wanneer zij met z’n drieën op het scherm verschijnen, heb je het gevoel dat het allemaal net iets te perfect is. Dit neemt niet weg dat hun acteerwerk goed is. Austin Butler, Poppy Drayton en Ivana Baquero, die in Guillermo Del Toro’s Oscarwinnende Pan’s Labyrinth schitterde, zorgen voor mooi acteerwerk. Het is dus jammer dat hun samenspel er soms net iets te juist uitziet, waardoor ook hier ongeloofwaardigheid op de loer ligt. Gelukkig is er dan de ervaren Manu Bennett, Crixus uit Spartacus: Blood and Sand (2010), die met zijn acteerwerk iedereen wegblaast.

Als je houdt van fantasy en bovendien ook graag een sprankeltje sciencefiction hebt, is The Shannara Chronicles dé perfecte serie. De wereld waarin het verhaal zich afspeelt is behoorlijk indrukwekkend, maar dat is misschien geen verrassing. De reeks is immers ook gebaseerd op boeken en werd bovendien geproduceerd door Jon Favreau, regisseur van het recente The Jungle Book  (2016). Jammer genoeg zijn de bijkomende verhaallijnen niet steeds even sterk en weet het acteerwerk niet overal even fel te overtuigen. Er zijn dus zonder twijfel beter reeksen, maar The Shannara Chronicles entertaint en dat is wat we van een reeks verwachten. We hopen dan ook dat het reeds aangekondigde tweede seizoen niet al te lang op zich laat wachten. Distributeur Splendid Film Benelux bracht de reeks op 29 september 2016 uit op DVD. Bekijk nu deze spectaculaire trailer.

Is fantasy helemaal jouw genre? Ben je gek op avontuurlijke queestes in een fantasierijke wereld? Denk jij dat The Shannara Chronicles een goede reeks is? Spreekt het verhaal je aan of laat de reeks je compleet koud? Wist je de DVD al te bemachtigen? Reageer nu hier onder.