Review – High-Rise (2016)

Genre: Drama, thriller
Distributeur: Imagine Film Distribution
Releasedatum bioscoop: 6 juli 2016
Releasedatum DVD: 26 juli 2016

© 2015-2016 Imagine Film Distribution
© 2015-2016 Imagine Film Distribution

Als je als filmfan op zoek bent naar echte pareltjes van films, moet je niet in Hollywood zijn. Of nog beter: je moet gewoon niet bij de grote filmstudio’s zijn. De meeste speciale én unieke films worden immers elders gemaakt en worden bovendien ook door kleinere filmdistributeurs uitgebracht. Denk maar aan het prachtige Youth (2015) of het emotionele drama-avontuur Wildlike (2016). Beide zijn uitstekend, maar wellicht totaal onbekend bij het grote publiek. Dit jaar presenteerde filmdistributeur Imagine de intelligente thriller HighiRise. Hoort deze film thuis in het rijtje van pareltjes?

© 2015-2016 Imagine Film Distribution
© 2015-2016 Imagine Film Distribution

High-Rise doet ons kennis maken met dokter Laing. Wanneer zijn zus sterft en hij niet meer weet wat hij moet doen, beslist hij te verhuizen naar een gloednieuwe wolkenkrabber aan de rand van de stad. Al snel ontdekt de man dat de verdiepingen gelijk staan aan de sociale klasse waarin de bewoners zich bevinden. Onderaan wonen de armste, bovenaan wonen de ‘happy few’ rijken. Laing, die zich een appartement in het midden van de wolkenkrabber kon veroorloven, wordt door beide kampen benadert. Maar moet hij zich nu voegen bij de armere of bij de rijkere bewoners? Voor dat hij het weet zorgt zijn komst voor serieuze instabiliteit van het hele systeem.

© 2015-2016 Imagine Film Distribution
© 2015-2016 Imagine Film Distribution

Hou je van klassieke Hollywoodfilms die logisch in elkaar steken en bovendien gemakkelijk te volgen zijn, dan ben je bij High-Rise aan het verkeerde adres. Deze film vergt van de kijker immers een fameuze inspanning om te kunnen begrijpen waar het eigenlijk allemaal over gaat. Maar dat maakt het natuurlijk allemaal een pak interessanter, zeker als je merkt dat je in het huidige filmlandschap steeds maar verbeterde kopieën vindt van eerder gefabriceerde rommel. High-Rise is in die zin dus een behoorlijk gedurfde film, want voor een film als deze is er logischerwijze ook geen ongelooflijk groot publiek.

© 2015-2016 Imagine Film Distribution
© 2015-2016 Imagine Film Distribution

Terug naar de essentie nu: High-Rise is dus geen gemakkelijke film. Het hele verhaal is eigenlijk een metafoor voor de vreselijke maatschappij waarin wij nu leven. Hoewel de film nog redelijk normaal lijkt te beginnen, verandert het allemaal al snel. Je merkt dat iedere gebeurtenis op zich ook een metafoor is voor iets dat zich in het dagelijkse leven echt afspeelt, wat het allemaal ongelooflijk sterk doet lijken. High-Rise is dan ook een ambitieuze film die de kijker vaak doet nadenken. Er wordt een spiegel voor je gehouden, die je doet inzien hoe vreselijk wij eigenlijk met elkaar omgaan. De schrijvers en regisseurs zijn er dus in geslaagd de kijker te doen reflecteren over zichzelf en de wereld.

© 2015-2016 Imagine Film Distribution
© 2015-2016 Imagine Film Distribution

Jammer genoeg lijkt die mooie focus na verloop van tijd een beetje te hard weg te ebben. Regisseur Ben Wheatley, bekend van films als Sightseers (2012) en Kill List (2011), begint zijn film uitstekend. Maar tegen het einde probeert te man veel te veel te focussen op de kunst van zijn film, waardoor de kijker verwaarloost achterblijft. Het verhaal vervaagt compleet. Het wordt gewoon onduidelijk waar de man met zijn film heen wilt. Ook het einde van de film, dat half duidelijk, half onduidelijk is, laat je achter met een bak vol twijfels. En dat is ongelooflijk jammer, zeker als je merkte hoe knallend High-Rise uit de startblokken schoot.

© 2015-2016 Imagine Film Distribution
© 2015-2016 Imagine Film Distribution

Het verhaal vervaagt dus na verloop van tijd, gelukkig doet het acteerwerk dat niet. Maar hoe kan dat ook anders. Wheatley wist voor zijn film een behoorlijk indrukwekkende cast samen te brengen. De hoofdrol wordt gespeeld door de getalenteerde Tom Hiddleston. De acteur bewijst met zijn rol in deze arthousefilm dat hij gewoonweg alles aankan. Hij sleurt de kijker mee, al is zijn personage hier en daar net iets te vaag. Ook Jeremy Irons doet het goed als ‘architect’ en dus de rijkste van de wolkenkrabber. Het is mooi om te zien hoe zijn personage eigenlijk voortdurend met zichzelf worstelt. Verder zien we ook Sienna Miller, Luke Evans en James Purefoy in prachtige rollen de revue passeren.

Als je High-Rise wil beoordelen op het vlak van originaliteit, zou een tien op tien nog niet volstaan. De film is anders dan eender welke film die je ooit zag. De beeldspraak en het volwassen verhaal dat de film brengt, bezorgen de kijker dan ook een unieke ervaring. Jammer genoeg verlegt regisseur Ben Wheatley na verloop van tijd de focus. High-Rise wordt een te kunstige film die eindigt in een bedoelde chaos. Jammer genoeg verliest hij hierbij het verhaal uit het oog. Gelukkig zorgt de cast, geleid door de getalenteerde Tom Hiddleston, voor uitstekende performances. Ben Wheatley is dus een regisseur die gewoon zijn zin doet en het er nog goed vanaf brengt. High-Rise bezorgt je een speciale, unieke filmervaring en dat moet je eigenlijk meemaken. De film ligt sinds 26 juli 2016 in de winkelrekken op DVD. Bekijk nu de trailer.

Ben jij fan van speciale en unieke films en vind je het niet niet erg dat het allemaal wat moeilijker is dan de doorsnee Hollywoodfilm? Spreekt het verhaal van deze film je aan of net helemaal niet? Zag je High Rise al in de bioscoop? Laat het weten door nu te reageren.