Review – 11.22.63: seizoen 1 (2016)

Cast: James Franco, Sarah Gadon, Cherry Jones, Lucy Fry, George McKay & Josh Duhamel
Genre: Mysterie, sciencefiction, drama
Datum eerste aflevering: 15 februari 2016
Originele zender: Hulu
Belgische zender: Fox Vlaanderen
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 14 november 2016

De mens is gemaakt om zich steeds vragen te stellen bij alles. We zullen nooit zomaar kunnen accepteren wat er allemaal gebeurt. Daarom zijn er in de wereld van vandaag ook zo ongelooflijk veel complottheorieën. Denk maar aan 9/11: mensen geloven dat de Amerikaanse overheid de aanslag op één of andere manier aangestuurd heeft. Of klimaatverandering, zou dat wel echt zijn? Of is het zoals Donald Trump zegt een compleet verzinsel? Een andere grote zaak waar heel wat complottheorieën over bestaan, is de moord op de 35e president van de Verenigde Staten: John F. Kennedy. En daarover gaat de interessante en spannende minireeks 11.22.63. Maar wat maakt de reeks zo goed?

In 11.22.63 leren we Jake Epping kennen. De jongeman is leraar aan een lokale middelbare school en staat aan de rand van een echtscheiding. Zijn leven lijkt dan ook één grote puinhoop en Jake wil graag wat meer betekenen voor de wereld. Net dan ontdekt hij een reusachtig geheim van Al, een restaurantuitbater. Via een kast in zijn keuken kan Al terugkeren naar 1960, drie jaar voor de vreselijke moord op president JFK. Al, die niet lang meer te leven heeft, geeft het stokje door aan Jake. Hij moet nu terugkeren naar 1960 en heeft één duidelijk doel: de moord op JFK voorkomen. Maar wie het verleden tegenwerkt, kan zelf ook op een hoop tegenwind rekenen. Zal het Jake lukken om JFK in leven te houden?

Het verhaal van 11.22.63 is ongelooflijk interessant. Alleen al dat de personages terug in de tijd kunnen reizen om er een vreselijke gebeurtenis te voorkomen, doet je interesse meteen aanwakkeren. En gelukkig is 11.22.63 veel meer dan dat. De reeks focust naast die rode draad ook op het leven van Epping – of beter Jake Amberson – in de ‘golden sixties.’ Het is dan ook geen verrassing dat naast het sciencefiction-element de dramatische kant van het verhaal ook ongelooflijk mooi is uitgewerkt. De reeks weet zo veel genres met elkaar te mixen en slaagt erin zo veel verhalen te vertellen, zonder ook maar op één moment minder krachtig over te komen.

Het interessantste aan 11.22.63 is dat het verleden op elk moment Jakes plannen kan dwarsbomen. Noch de kijker, noch de hoofdpersonages weten wanneer en hoe dit gaat gebeuren. De reeks is dus een voortdurend spannende en mysterieuze reis naar het verleden die altijd anders kan aflopen. En wat het dan nog spannender maakt, is het uitkijken naar de afloop van de reeks. Want stel je voor: als Jake erin slaagt de moord op JFK te voorkomen, hoe ziet de wereld van vandaag er dan uit? Welke impact hebben Jakes aanpassingen op het leven vandaag de dag? En ook Jake zit onafgebroken met deze gedachten. Zijn doel wordt dan ook om de vijf minuten in vraag gesteld. En ook dat maakt 11.22.63 een boeiende reeks.

De verschillende genres, van mysterie tot sciencefiction tot drama, zijn dus in 11.22.63 voortreffelijk met elkaar vermengd. Natuurlijk kan er in eender welke film of serie nooit een liefdesverhaal ontbreken. Ook hier wordt de reeks mooi opgevuld met een romantische verhaallijn, die op geen enkel moment verveelt. Dat komt wellicht ook omdat elk personage zo perfect is uitgewerkt. Epping heeft een ongelooflijk duidelijk doel en je weet ook perfect wie de persoon is achter de ‘heldhaftige tijdreiziger.’ Ook de andere hoofdpersonages vertonen een mooie diepgang, wat kijken er alleen aangenamer op maakt. Verder zijn ook de interacties en de dialogen tussen de verschillende personages op geen enkel moment vervelend.

En dan heb je natuurlijk ook nog het acteerwerk. 11.22.63 is niet alleen op het vlak van verhaal en personages een schot in de roos, ook het acteerwerk overtuigt van de eerste minuut tot de allerlaatste seconde. Maar hoe kan dat ook anders. De rol van Jake Epping – of Jake Amberson – wordt voortreffelijk naar het scherm gebracht door de getalenteerde James Franco. Je merkt dat de acteur helemaal opgaat in de rol en dat hij dat met plezier doet. Franco is zonder twijfel een uitstekend acteur en dat zie je ook hier weer. Ook Sarah Gadon, die de rol van Eppings geliefde Sadie speelt, zet een voortreffelijke acteerprestatie neer. Hun samenspel is ongelooflijk mooi. Verder wordt de reeks aangevuld met goede acteurs die Franco en Gadon schitterend aanvullen.

11.22.63 is een geweldige minireeks. En dat is wellicht geen verrassing, aangezien ze gebaseerd is op een boek van de bekende Stephen King, die de reeks ook mee produceerde. Daarnaast werkte ook nog een andere naam mee aan de reeks: J.J. Abrams. En eigenlijk zegt dat al genoeg. De reeks is voortreffelijk geregisseerd en ook het acteerwerk door James Franco is om je vingers bij af te likken. Elke verhaallijn is perfect uitgewerkt, terwijl ook de personages helemaal op punt staan. 11.22.63 is dus een reeks die je moet gezien hebben. Warner Bros. bracht de reeks op 14 november 2016 uit op DVD en Blu-Ray. Bekijk de trailer nu.

Ben jij een fan van het acteerwerk van James Franco en ben je benieuwd hoe hij het in deze reeks doet? Spreken het verhaal en de personages je aan, of net helemaal niet? Zag je de reeks al op FOX of wil je de DVD of Blu-Ray? Laat het weten door nu hier te reageren.