Review – Marauders (2016)

Regie: Steven C. Miller
Cast: Christopher Meloni, Bruce Willis, Dave Bautista, Adrien Grenier & Johnathon Schaech
Genre: Actie, thriller, criminaliteit
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 18 november 2016

Hollywood is niet steeds gemakkelijk. Acteurs moeten vaak knokken om bij de top te horen en moeten ook daarna nog hun uiterste best doen. Maar vaak is het voor iets oudere acteurs net iets moeilijker. Want zij worden vaak – wat men noemt – ‘getypecast’. Dat wil zeggen dat een acteur steeds weer in eenzelfde soort rol op het scherm verschijnt. Denk maar aan Liam Neeson, die sinds zijn succes als Bryan Mills in de Taken-trilogie steeds een actieheld moet spelen. Een andere acteur die we steeds in dezelfde rol zien, is Die Hard-ster Bruce Willis. Ook hij schittert steeds weer in middelmatige actiefilms. Op 18 november bracht Dutch FilmWorks Marauders uit. Doet Bruce Willis wederom hetzelfde?

In Marauders worden we ondergedompeld in het imperium van de rijke bankier Jeffrey Hubert. Hij is de eigenaar van Hubert International, een gigantische staatsbank in de Verenigde Staten. Wanneer één van Huberts filialen op een brutale manier overvallen wordt, moeten Special Agent Montgomery van de FBI en politie-agent Mims met elkaar samenwerken. Want als er nog een tweede filiaal overvallen wordt, hebben de twee door dat het niet zomaar om overvallen gaat. Er is veel meer aan de hand en Jeffrey Hubert, één van Amerika’s rijkste persoonlijkheden, heeft een heleboel dingen te verbergen. Zullen Montgomery en zijn team samen met dat van Mims deze misdaadgolf kunnen oplossen?

Na het bekijken van de trailer verwacht je van Marauders eigenlijk heel weinig. De film ziet er immers weer uit als één van die typische Bruce Willis-films à la Vice (2015). Bovendien oogt het verhaal wederom leeg en typisch. Maar niets is minder waar. Het verhaal dat de schrijvers van Marauders de kijker brengen is verrassend gelaagd. De film is verre van gemakkelijk en is soms zelfs een tikkeltje te ingewikkeld. Maar dat stoort niet, want nadenken bij een film misstaat geenszins. Bovendien is het aangenaam dat de schrijvers heel wat interessante subplots doorheen de rode draad laten flaneren. Zo is er bijvoorbeeld veel aandacht voor het leven van de heldhaftige agenten.

Die aandacht voor de dramatische kant van het hele gebeuren, maakt de film beter dan de doorsnee actiefilm die in onze zalen verschijnt. Want doordat de film ook ingaat op het leven naast politiewerk, krijg je een heel mooi inzicht in de personages. Marauders brengt dan ook heel geloofwaardige en mooie personages die op geen enkel moment vervelen. We zien geen held die zonder problemen door het leven gaat. In plaats daarvan zien we begrijpelijke persoonlijkheden waar iedereen zich op één of andere manier mee kan vereenzelvigen. En dat maakt het natuurlijk allemaal nog beter.

Op visueel vlak stelt de film ook helemaal niet teleur. De actiescenes worden knap in beeld gebracht, waardoor de spanning mooi opgebouwd wordt. Hier en daar lijkt het camerawerk misschien net iets te slordig, maar eigenlijk draagt dat bij tot de effectiviteit van de film. Steven C. Miller, die zich enkel focust op B-films, levert dus een goed uitgevoerde prent die nooit verveelt. En dat is toch wat we willen, een film die ons van de eerste minuut tot de laatste seconde helemaal entertaint. Marauders doet dat voortreffelijk, al valt de film hier en daar wat stil. Gelukkig worden die mindere momenten meteen weer weggeduwd door een aangenaam spannende scene.

Regisseur Miller wist voor deze film een behoorlijk interessante cast samen te stellen. De hoofdrol van Special Agent Montgomery wordt gespeeld door Christopher Meloni, die je in 2013 aan het werk zag in Man of Steel. Zijn prestatie is heel geloofwaardig en draagt de film helemaal. Naast Meloni zien we Bruce Willis schitteren. Dit keer geen explosieve rol voor hem, maar een rustige rol als een rijke bankier. Willis mag dan wel weer in een actiefilm zitten, hij kan ook nog andere personages spelen. Verder zorgt bodybuilder-acteur Dave Bautista hier en daar voor een grappige noot en doet Adrien Grenier het voortreffelijk als kersvers FBI-agent Wells.

Uiteraard zijn er betere films, maar Marauders doet wat veel actiefilms vandaag de dag maar amper doen: écht entertainen. De film wordt nooit saai of oninteressant. Dat komt door het redelijk gelaagde en ingewikkelde verhaal. Bovendien zijn de verschillende zijsprongetjes in het verhaal mooi uitgewerkt, wat natuurlijk het hele verhaal ten goede komt. Het is leuk dat actiefilms soms nog net iets meer verwachten van de kijker dan gewoon hersenloos toekijken. Het regiewerk is goed en ook het acteerwerk van onder andere Bruce Willis en Christopher Meloni zit goed. Marauders is een goed uitgevoerde B-film die je niet mag missen. De film ligt sinds 18 november 2016 in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Ben jij een echte Bruce Willis-fan en ben je benieuw hoe hij het in deze film doet? Spreken het verhaal, de personages en de cast van Marauders je aan? Of laten ze je maar koud? Waarom denk je dat de film (niet) goed is? Laat het weten door hier onder te reageren.