Review – Westworld: seizoen 1 (2016)

Cast: Anthony Hopkins, Jeffrey Wright, Thandie Newton, Evan Rachel Wood & Ed Harris
Genre: Drama, avontuur, mysterie, sciencefiction
Datum eerste aflevering: 2 oktober 2016
Originele zender: HBO
Belgische zender: Telenet Play More
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 8 november 2017

Er zijn van die reeksen die wereldwijd zo veel aandacht krijgen dat je er haast niet meer omheen kan. Zo is Game of Thrones via elk mediakanaal het jaarlijkse gespreksonderwerp rond de release van het nieuwe seizoen. En dat is ook meer dan terecht, want elk seizoen wordt steeds straffer. HBO kondigde vorig jaar echter aan dat de serie het voor bekeken houdt na acht seizoen en presenteerde ook meteen een opvolger van de fenomenale reeks: Westworld. Is die reeks met onder andere Anthony Hopkins, James Marsden en Jeffrey Wright net zo indrukwekkend of mag het enthousiasme toch nog getemperd worden?

Westworld neemt ons mee naar een heel andere wereld. De intelligente wetenschapper Robert Ford kwam jaren geleden samen met zijn goede vriend Arnold op het idee om een fenomenaal amusementspark te openen. Jaren later en na heel hard zwoegen konden ze Westworld openen, een plek waar geen attracties zijn, maar waar heel erg menselijke β€˜hosts’ zorgen voor amusement. Gasten kunnen alles doen wat ze willen: verkrachten, vermoorden, alles aan flarden schieten en dat zonder dat de host zich kunnen verzetten. Het gigantische bedrijf achter het park zorgt ervoor dat er voortdurende innovatie mogelijk is en samen met Bernard zorgt Ford ervoor dat de host steeds menselijker worden. Maar is dat niet gevaarlijk? Wat als de hosts op een bepaald moment zich toch bewust worden van wat er allemaal gebeurt?

Westworld zou volgens de media en televisiezender HBO dΓ© opvolger van Game of Thrones moeten worden. Je weet wel: die kleine reeks die per aflevering zo’n zes miljoen dollar kost. Jammer genoeg slaagt Westworld er op geen enkel moment in om die andere HBO-reeks te evenaren. Maar de vraag is natuurlijk of je deze reeks wel mag vergelijke met Game of Thrones. Het verhaal is immers helemaal anders en ook de wereld waarin de personages zich bewegen is compleet vreemd aan die van Game of Thrones. Desalniettemin – en dat is het allerbelangrijkste – is en blijft Westworld een ongelooflijk sterke serie. Dat komt eerst en vooral al door de manier waarop de reeks zich geleidelijk aan ontwikkeld. Bij aanvang van de eerste aflevering weet je van toeten noch blazen. Je wordt als een klein kind in een zwembad geworpen en moet van de eerste keer zien te zwemmen. Zonder dat je al te veel weet over de personages, moet je door het verhaal ploeteren.

De reeks komt zonder twijfel heel erg traag op gang. Misschien zelfs te traag, want eigenlijk wordt het verhaal pas echt interessant na een aantal afleveringen. En toch zijn die eerste afleveringen meer dan nodig, omdat je zonder voldoende uitleg over de hele Westworld-wereld niet echt zou weten waar je als kijker heen moet. Eens je door die lange stukken bent en het verhaal er eindelijk staat, begin je stilaan te begrijpen waarom iedereen deze reeks zo schitterend vindt: Westworld is gewoon één gigantisch grote mindfuck. Als je denkt dat je alles begrijpt, komen de schrijvers plots op de proppen met één of andere verrassing die je meteen weer in een andere richting duwt. Vervelen doet de serie dus nooit. Westworld slaagt erin om de kijker van de allereerste seconde tot het allerlaatste frame echt te boeien en eigenlijk is dat waar het allemaal om draait.

Het verhaal komt dus traag op gang, maar staat er na verloop van tijd wel. Dat geldt trouwens ook voor de personages. Het schrijversteam achter Westworld vermijdt flat charachters en zorgt ervoor dat ieder karakter echt tot in de puntjes is uitgewerkt. De mysterieuze Ford blijft tot op het einde even mysterieus en ook alle andere personages behouden gedurende de hele reeks hun mysterieuze karakter. Westworld blijft over de hele lijn een ware zoektocht voor de kijker. En niet alleen qua verhaal en personages zit de reeks goed, ook de visuals zijn om van te smullen. De regisseurs, waaronder de bekendere Jonathan Nolan – ja, broer van Christopher -, zorgen ervoor dat elke aflevering de kijker trakteert op fenomenale beelden, schitterende speciale effecten en mooie bijbehorende muziek. Westworld is net zoals Game of Thrones een echt televisiepareltje.

Ook het acteerwerk is van een meer dan hoog niveau. Maar dat kan ook niet anders, want in de reeks zien we alleen schitterende acteurs de revue passeren. De rol van de mysterieuze Ford wordt op een meeseterlijke wijze door Anthony Hopkins himself naar het kleine scherm gebracht. Maar dΓ© absolute ster van de reeks is ongetwijfeld de bevallige Evan Rachel Wood, die de reeks over de hele lijn met haar personage Dolores weet te dragen. Verder zien we ook James ‘Cyclops’ Marsden de revue passeren, volgen we vaak het doen en laten van Ed Harris en zorgen Jimmi Simpson en Ben Barnes vaak voor echte bloedspetters op het scherm. Verder wordt de cast aangevuld met schitterende acteurs die de hoofdpersonages goed tot hun recht laten komen.

Westworld is zonder twijfel één van de beste reeksen die we de laatste jaren op TV konden ontdekken. De geweldige personages en het knap geconstrueerde verhaal zorgen ervoor dat je als kijker nooit verdwaalt en houden je interesse tot op het einde helemaal vast. De ene vraag rijst na de andere en dat is wat deze reeks zo interessant maakt. Als je daarnaast ook nog eens van het schitterende acteerwerk van Anthony Hopkins, James Marsden, Evan Rachel Wood en een ronduit schittere performance van Thandie Newton kan genieten, weet je eigenlijk al genoeg. De verschillende regisseurs en producers zorgen er dan nog eens voor dat de reeks er visueel ook helemaal staat. Kortom: Westworld is een reeks die je echt echt echt niet mag missen. Maar op geen enkel moment slaagt de sciencefiction-westernreeks erin Game of Thrones te overtreffen. Bekijk de onderstaande trailer nu.

Heb jijΒ WestworldΒ al gezien en vind je de reeks ook zo goed? Vind je het juist om te stellen dat deze reeksΒ Game of Thrones helemaal niet overtreft? Ben je van plan om de reeks een kans te geven of spreekt niets ervan je aan? Laat het weten door hier onder te reageren.