Review – Dog Eat Dog (2016)

Regie: Paul Schrader
Cast: Nicolas Cage, Willem Dafoe, Christopher Matthew Cook & Omar J. Dorsey
Genre: Drama, criminaliteit, thriller
Distributeur: Splendid Film Benelux
Releasedatum DVD: 8 december 2016

Vandaag zijn er heel wat jonge acteurs die het ongelooflijk goed doen. Denk bijvoorbeeld maar aan de schitterende Margot Robbie die zichzelf met haar werk in Suicide Squad (2016) en The Legend of Tarzan (2016) helemaal op de kaart zette in Hollywood. De komst van die jonge garde betekent echter dat heel wat oudere acteurs plaats moeten maken. Hen zien we vervolgens enkel nog in kleinere en vaak minder interessante films verschijnen. Zo klaagt menig filmliefhebber al jaren over het feit dat Nicolas Cage steeds slechter en slechter acteert. De man die ooit Oscarwaardige prestaties leverde in toppers als Leaving Las Vegas (1995) zie je nu enkel nog in kleinere films die niet eens de Belgische zalen halen. Één van die films is Dog Eat Dog, een kleine dramatische thriller waarin Nicolas Cage zijn best doet. Maar is de film ook goed?

Dog Eat Dog doet ons kennis maken met drie ex-gedetineerden: Mad Dog, Diesel en Troy. De eerste twee zijn al een ruime tijd uit de gevangenis, maar Troy verlaat de cel nu pas. Alle drie hebben ze het ongelooflijk moeilijk om terug in de beschaafde wereld hun weg te vinden. Het duurt niet lang alvorens de criminele wereld op de loer ligt en ze een smerige job aangeboden krijgen. Troy weet maar al te goed wat de risico’s zijn, maar de beloning die ze deze keer krijgen is meer dan toereikend om definitief aan ‘het leventje’ te ontsnappen. Ze besluiten in te gaan op het aanbod van El Greco, een gevaarlijke maffiabaas en krijgen de opdracht om een kleine baby te ontvoeren. Maar niet alles verloopt zoals gepland en al snel bevinden Mad Dog, Diesel en Troy zich in erg nauwe schoentjes. Zal het uiteindelijk allemaal goed aflopen en zullen de drie toch nog het leuke leventje kunnen leiden dat ze altijd al hebben gewild?

Als er één ding is dat je van deze film met een grote zekerheid kan zeggen, dan is het dat de prent over de hele lijn behoorlijk origineel en vernieuwend is. Alleen al de beginscene – die ongetwijfeld niet iedereen kan bekoren – doet je meteen inzien hoe laat het is: Dog Eat Dog is een speciale film die wat van de kijker vraagt. Op zich lijkt het misschien wel een doodgewonde en saaie criminele dramathriller, maar dat is het helemaal niet. Er zijn maar weinig titels waarmee je deze film echt kan vergelijken. Het verhaal komt op een erg vreemde manier op gang en doet je aanvankelijk erg twijfelachtig naar de film staren. Je kan maar moeilijk begrijpen waarover de film eigenlijk zal gaan en dat is jammer. Regisseur Paul Schrader introduceert zijn personages op een eigenwijze manier en dat maakt het begin van de film dus erg lastig.

Gelukkig wordt het allemaal snel beter en wanneer het verhaal echt van start gaat, gaat het allemaal al een pak beter. De drie personages, die zowel elkaars vriend als concurrent lijken, worden steeds dieper en dieper en dat maakt het ook allemaal veel interessanter. Het leuke is trouwens dat het verhaal over de kidnapping van één of andere baby slechts een stom kader is waarbinnen de focus eigenlijk volledig op de personages ligt. De film gaat eigenlijk eerder over drie mannen die hun weg moeten zoeken in een wereld die voor hen compleet buitenaards is. Zo kennen ze Facebook niet, weten ze niet wie Taylor Swift is en schrikken ze ervan dat prepaid-telefoons nog moeilijk te verkrijgen zijn. Maar echt interessant wordt de film toch nooit. Het verhaal zit vol met enorme plotholes en dat zorgt ervoor dat je concentratie van het ene moment op het andere vaak compleet verdwenen is. Jammer, want Dog Eat Dog had echt een goede film kunnen zijn.

Gelukkig is het acteerwerk wel meer dan in orde. Het is lang geleden dat we nog zo konden genieten van Nicolas Cage. Hij zet de rol van de ambitieuze ‘leider’ Troy op een erg geloofwaardige wijze neer en dat verdient dan ook alle lof. Cage bewijst dat hij nog veel in zijn mars heeft en het is dan ook te hopen dat er gauw een nieuwe film komt in de National Treasure-franchise, want alleen dat kan hem in het grote Hollywood weer op de kaart zetten. Naast Cage schittert ook Willem Dafoe, een andere acteur die minder verdwenen is dan Cage. Ook Dafoe zet een indrukwekkende acteerprestatie neer. Zijn personage is alles behalve gemakkelijk en het is knap hoe hij de hersenkronkels van Mad Dog perfect tot hun recht laat komen. De rol van Diesel wordt dan weer gespeeld door Christopher Matthew Cook. Ook hij doet het niet slecht, maar de prestaties van zijn collega’s zijn een pak beter.

Dog Eat Dog is geen slechte film, maar zeggen dat hij echt goed is zou ook een gigantisch overstatement zijn. Het leuke is dat deze low budget B-film echt een eigen sfeertje heeft en dat de film over de hele lijn behoorlijk uniek blijft. Er is echt wel moeite in gestoken en daarom verdient regisseur Paul Schrader wel een pluim(pje). Alleen zitten er in het verhaal veel te veel gaten en – ook al ligt de focus vooral op de personages – dat is ongelooflijk jammer. Het kader rond het uiteindelijke verhaal had veel sterker moeten zijn en dan had Dog Eat Dog wel een schitterende film geweest. Gelukkig zorgen Nicolas Cage en Willem Dafoe voor uitstekend acteerwerk en valt het uiteindelijk allemaal nog wel mee. Een echte aanrader is Dog Eat Dog niet, maar je kan hem best eens een kans geven. De film wordt verdeeld door Splendid Film en ligt sinds 8 december 2016 op DVD in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Denk jij dat Dog Eat Dog een goede film is of laat het verhaal je maar koud? Ben jij er van overtuigd dat Nicolas Cage nog terug zal keren naar de grote films? Ben je benieuwd hoe hij het doet in deze thriller? Laat het weten door hier onder je mening met iedereen te delen.