Review – Suicide Squad (2016)

Regie: David Ayer
Cast: Will Smith, Margot Robbie, Jai Courtney, Jared Leto, Joel Kinnaman & Viola Davis
Genre: Actie, avontuur, fantasy
Releasedatum bioscoop: 3 augustus 2016
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 3 december 2016

© DC Comics. © 2016 Warner Bros. Entertainment Inc. and Ratpac-Dune Entertainment LLC.

Iemand die nog maar een beetje op de hoogte is van de huidige filmwereld, kent de namen DC Comics en Marvel ongetwijfeld. Want de laatste jaren zijn er heel wat superheldenfilms de revue gepasseerd. Terwijl Marvel het voortreffelijk blijft doen met al zijn Avengers, blijft DC het moeilijk hebben om zelf een ‘cinematic universe’ te doen ontstaan. Want de recente Batman V Superman: Dawn of Justice was niet bepaald een schitterende film. Een tijdje terug bracht Warner Bros. de actievolle DC-film Suicide Squad uit. Over de hele wereld regende het ongelooflijk negatieve reacties. Maar was dat ook terecht? Is Suicide Squad echt zo rampzalig? Of zorgt de ‘Extended Cut’ op de DVD en Blu-Ray voor aangename verrassingen?

In Suicide Squad maken we kennis met Amanda Waller. Na de gebeurtenissen met Superman rijst er in de Amerikaanse politiek één belangrijke vraag: wat als de volgende ‘superman’ een terrorist is en onze waarden niet deelt? Waller ziet dé oplossing. Ze wil een team samenstellen van de allerslechtste mensen die momenteel in de Amerikaanse gevangenissen vertoeven, de zogenaamde metamensen. Samen met Rick Flag stelt ze het meest indrukwekkende team van slechterikken samen. Onder andere Deadshot, Harley Quinn,  Captain Boomerang, Diablo en Killer Croc moeten samenwerken om het volgende gevaar te verslaan: een op hol geslagen heks die al eeuwen op onze planeet ronddwaalt. Zal het allemaal wel goed aflopen?

In principe is je interesse in deze film vanaf het eerste beeld enorm groot. Net zoals bij Batman V Superman: Dawn of Justice ben je ongelooflijk benieuwd. Maar al snel krijgt je interesse een ferme deuk. Je voelt al vanaf de allereerste seconde dat de film met heel wat problemen kampt. Allereerst is de complete verhaallijn eigenlijk het grootste probleem. Het verhaal dat Suicide Squad aan de kijker vertelt, is ongelooflijk eentonig en bevat veel te weinig interessante subplots. En dat is problematisch, want van zulke big budget-producties als Suicide Squad verwacht je immers dat alles helemaal op punt staat. Het verhaal is te cliché en dat stoort wel degelijk.

Het verhaal zou nog enigszins gered kunnen worden door schitterende personages, maar ook dat is in dit geval een complete puinhoop. Geen enkele van de personages wordt voldoende voorgesteld. Eigenlijk staat de hele Suicide Squad plots klaar, zonder dat je fatsoenlijk weet wie nu net wie is. Waar komen ze vandaan? Een kort introductiefilmpje kan jammer genoeg niet voldoende meegeven. Maar dat neemt niet weg dat sommige van de personages gaandeweg interessant kunnen worden. Zo zijn het in dit geval vooral Harley Quinn, Deadshot en de Australische Captain Boomerang die met de show gaan lopen, en dat is ergens wel schitterend.

Een derde probleem met Suicide Squad is de slechterik in de film. Als kijker word je eigenlijk over de hele lijn op een reusachtige afstand gehouden. En dat geldt ook voor het personage van de bad guy. Op geen enkel moment heb je als kijker het gevoel dat de op hol geslagen heks ook echt slecht is. En dat doet het verhaal heel hard in elkaar vallen. Het doet je vragen stellen bij de motieven van de personages en zorgt er bovendien voor dat je als kijker af en toe gewoon interesse-loos toekijkt. Suicide Squad slaagt er dus niet in om zoals bij Marvel-films een geloofwaardige slechterik op het scherm te brengen.

Gelukkig beslisten DC en Warner om de Home Entertainment-release ook van de ‘Extended Cut’ te voorzien. Want je merkt dat regisseur David Ayer in zijn superheldenfilm hier en daar reusachtige sprongen maakt en de film daardoor vult met zogenaamde ‘plot holes’. Door de verwijderde scenes worden veel dingen uitgelegd die eigenlijk essentieel zijn voor deze film. Zo komt dankzij de extra scenes het personage van The Joker heel wat meer aan bod, al blijft zijn aandeel in deze film ongelooflijk gering. Vele personages worden dankzij de extra scenes veel beter geïntroduceerd, maar op geen enkel moment kan je als kijker echt meevoelen met de leden van de Suicide Squad.

Suicide Squad is niet helemaal vreselijk. Dankzij het enorme productiebudget wist regisseur David Ayer voor zijn nieuwe film een schitterende cast te strikken. En die doet het over het algemeen ook meer dan degelijk. Will Smith knalt overtuigend heen en weer als de sympathieke Deadshot en ook Jai Courtney verdient een pluim voor zijn performance als Captain Boomerang. Maar dé echte ster van deze film is ongetwijfeld de schitterende Margot Robbie. De voortreffelijke actrice speelt het personage van Harley Quinn op een compleet foutloze manier. Robbie gaat lopen met alle eer, terwijl Jared Leto niet echt kan overtuigen als The Joker. Maar eerlijk: wie kan ooit nog de acteerprestatie van Heath Ledger overtreffen?

Er is veel mis met Suicide Squad. Het verhaal is ongelooflijk leeg, eentonig en vaak heel erg saai. Bovendien is er in de film geen tijd om de personages op een degelijke manier te introduceren, waardoor ook zij het verhaal op geen enkele manier kunnen redden. David Ayer, een gerenommeerd regisseur die ons eerder knallers als End of Watch (2012) en Fury (2014) presenteerde, levert op visueel vlak wel iets interessants. Toch ziet het eindproduct er veel te slordig uit en dat komt door de slechte montage van het hele gebeuren. Gelukkig zorgen acteurs als Margot Robbie, Joel Kinnaman en Will Smith voor meer dan degelijk acteerwerk, waardoor de film toch nog een aanvaardbaar niveau bereikt. Kortom: Suicide Squad is veruit de slechtste film uit de DC-wereld. Maar als je wil blijven volgen, moet je de film wel kijken. Warner Bros. bracht de film op 3 december 2016 uit op DVD en Blu-Ray. Bekijk de trailer nu.

Heb jij Suicide Squad al gezien in de bioscoop en denk jij dat het een goede film is? Of vond je hem toch niet goed? Spreken de personages of het verhaal je (niet) aan? Of wachtte je tot de film op DVD & Blu-Ray verscheen? Laat het weten door hier onder een reactie re plaatsen.