Review – The Neighbor (2016)

Regie: Marcus Dunstan
Cast: Josh Stewart, Bill Engvall, Alex Essoe, Luke Edwards & Skipp Sudduth
Genre: Horror, criminaliteit, thriller
Distributeur: Splendid Film Benelux
Releasedatum DVD: 23 februari 2017

Als je denkt dat horrorfilms zich enkel en alleen beperken tot al dat paranormale gedoe, dan heb je het helemaal fout. Net zoals in vele andere filmgenres is ook het horrorgenre heel erg veelzijdig. Natuurlijk hebben al die subgenres wel één duidelijk gemeenschappelijk kenmerk: ze jagen je echt de stuipen op het lijf. Dat is althans de bedoeling, maar niet elke film slaagt daar echt in. De fenomenale horrorfilm Don’t Breathe (2016) is echter een perfect voorbeeld van hoe je elk element in een horrorfilm perfect tot hun recht laat komen. Vorige week verscheen er in de Belgische winkelrekken ook een nieuwe horrorfilm die je interesse op één of andere manier wel aanwakkert: The Neighbor van The Collector-regisseur Marcus Dunstan. Weet de Amerikaanse regisseur met deze film echt te overtuigen?

The Neighbor neemt ons mee in het leven van John en Rosie. Al een aantal jaar is het koppel actief betrokken bij een reeks misdaden waarmee ze ongelooflijk veel geld verdienen. Al een aantal keren hebben ze uit de hele molen willen stappen, maar dat is niet gemakkelijk. De opdrachtgever is immers de gevreesde Neil, de oom van John en het laatste nog levende familielid dat hij heeft. Maar nu zijn John en Rosie helemaal zeker: na deze opdracht trekken ze voorgoed naar ergens anders en laten ze hun verleden achter. Maar wanneer John ’s avonds terug thuis komt en ziet dat Rosie nergens te bespeuren valt, voelt hij dat er iets mis is. John beslist om alles wat te onderzoeken en ontdekt al gauw dat zijn buurman Troy, die het koppel al jarenlang echt de stuipen op het lijf joeg, heel wat te verbergen heeft. En wat John dan ontdekt, had niemand ooit voor mogelijk gehouden. Zou John zijn geliefde Rosie ooit nog terugzien?

Als je de laatste jaren goed gekeken hebt en een beetje op de hoogte bent van het huidige filmlandschap, weet je ongetwijfeld dat horrorfilms helemaal hip zijn. De ene schrikwekkende prent sijpelt binnen in de zalen, terwijl een andere meteen naar de winkelrekken wordt verwezen. Dat The Neighbor bij ons meteen op DVD verscheen, is wellicht ook meteen een indicatie voor de kwaliteit van de film. Het klopt dan ook dat je deze prent op geen enkel vlak gelijk kan stellen met een schitterende horrorfilm als Don’t Breathe. Het verhaal, de personages en het hele concept zijn eigenlijk helemaal niet origineel en voelen ook niet ongelooflijk sterk aan. The Neighbor bevat niets dat de kijker nog nooit gezien heeft en dat is dan ook ongelooflijk jammer. En toch is The Neighbor helemaal geen slechte film.

Ook al is het verhaal ongelooflijk mager en zijn de personages leeg en oninteressant, je kan de film helemaal niet slecht noemen. De spanning wordt perfect opgebouwd en door de erg dynamische regie van Marcus Dunstan zit je echt voortdurend op het puntje van je stoel. The Neighbor voelt aan als een erg flauwe Don’t Breathe, maar entertainen doet de film je zeker. Het is natuurlijk jammer dat je met de personages nooit echt kan meevoelen, maar de film focust vooral op de overlevingsdrang. En dat is natuurlijk iets dat iedereen echt wel kent. Het is alleen heel erg jammer dat Dunstan naar het einde toe echt reusachtige sprongen neemt en dat het einde plots heel snel daar is. Het lijkt alsof hij gewoon geen zin meer had om het project op een degelijke manier neer te leggen. Het maakt de film toch erg middelmatig.

Het acteerwerk in deze film is – ondanks de erg matige personages en het flauwe verhaal – wel van een goed niveau. Opnieuw geeft regisseur Marcus Dunstan de hoofdrol van John aan Josh Stewart, de acteur die ook al in The Collector (2009) en The Collection (2012) met die eer mocht gaan lopen. Stewart is zonder twijfel de perfecte keuze om deze rol in te vullen. De pure gezichtsuitdrukkingen van de acteur en de manier waarop hij zich in deze rol smijt, maken het allemaal een pak dragelijker. Ook Alex Essoe, een relatief onbekende actrice, zorgt ervoor dat de kijker zich op zijn gemak voelt. De dialogen tussen Essoe en Stewart voelen ook erg spontaan. Verder zien we in de prent Bill Engvall als de angstaanjagende buurman Troy de revue passeren en speelt Skipp Sudduth de flauwe rol van Neil relatief goed.

The Neighbor is niet bepaald een schot in de roos. Regisseur Marcus Dunstan neemt veel te veel tijd om een kader te schetsen dat voor het verloop van het verhaal niet echt essentieel is. De film komt dus pas echt op gang na een half uur en neemt dan heel grote sprongen, die niet steeds even duidelijk zijn. Verhaaltechnisch klopt deze film dus niet helemaal en ook de personages kan je niet echt overtuigend noemen. Dat is een spijtige zaak, zeker omdat Dunstan er wel voor zorgt dat je echt voortdurend op het puntje van je stoel zit. Je wil samen met de personages alles ontdekken, wat bewonderenswaardig is aangezien die net erg ver van je staan. The Neighbor is dus een middelmatige horrorfilm die ondanks het matige verhaal en lege personages toch entertaint. De film wordt verdeeld door Splendid Film en ligt sinds 23 februari 2017 op DVD in de winkelrekken. Bekijk de onderstaande trailer nu.

Was jij fan van The Collector (2009) en The Collection (2012) en ben je benieuwd hoe regisseur Marcus Dunstan het er deze keer vanaf brengt? Spreken het verhaal en de personages je aan of net helemaal niet? Ga jij de film een kans geven? Reageer nu hier onder en laat het weten.