Review – Vincent (2016)

Regie: Christophe Van Rompaey
Cast: Spencer Bogaert, Barbara Sarafian, Alexandra Lamy, Geert van Rampelberg & Fred Epaud
Genre: Drama, komedie
Distributeur: Paradiso Filmed Entertainment
Releasedatum bioscoop: 31 augustus 2016
Releasedatum DVD: 17 januari 2017, DVD-release door Remain in Light

Als een Belgische film op een internationaal filmfestival één of andere prijs wint, is het logisch dat die prent meteen je interesse wekt. De laatste jaren is de Belgische cinema dan ook goed bezig en winnen we op heel wat filmfestivals mooie prijzen. De indrukwekkendste film van de laatste jaren is ongetwijfeld Black (2015), de spannende dramafilm van Adil El Arbi en Billall Fallah. Maar ook vorig jaar waren er heel wat Belgische prenten die hier en daar een prijs in de wacht sleepten. Één daarvan is de dramatische komedie Vincent van regisseur Christophe Van Rompaey. Niemand minder dan Barbara Sarafian won voor haar rol in die film de prijs voor beste actrice op het Zwitserse Filmfestival van Locarno. Maar is Vincent ook echt een goede film in zijn geheel?

Vincent dompelt ons onder in het leven van het gelijknamige hoofdpersonage. Vincent is een 17-jarige tiener die het allemaal beter weet. Hij is tot over zijn oren groen en wil zijn ecologische voetafdruk zo goed mogelijk beperken. Wanneer hij voor de zoveelste keer een zelfmoordpoging begaat, wordt zijn familie – vooral zijn moeder Marianne – helemaal gek. Ze weten niet wat ze met de tiener moeten aanvangen. En net op dat moment krijgen ze bezoek van Nikki, de zus van Marianne en meter van Vincent, die in Parijs woont. De interessante vrouw die barst van levenslust, beslist om Vincent zonder medeweten van Marianne en haar man mee te nemen naar Parijs. Onderweg leert Vincent zichzelf kennen en begint hij stilaan te begrijpen wat zijn plaats is in deze wereld. Maar zal dit spannende avontuur uiteindelijk voor iedereen goed aflopen?

Vincent begint op een schitterende manier. Door middel van een eerste persoon perspectief wordt de kijker meteen helemaal in het verhaal gesleurd. Al vanaf de allereerste seconde weet je waarover de film gaat gaan: Marianne en haar gezin hebben last met Vincent, een jongen die quasi elke dag probeert om zichzelf van kant te maken. Dat dit thema in een film ter sprake komt, is meer dan nodig. Er zijn in Vlaanderen en elders in de wereld immers heel wat tieners die met diezelfde suïcidale gedachten door het leven lopen. En wellicht denk je nu dat Vincent van het begin tot het einde een ongelooflijk zware film is, maar niets is minder waar. Regisseur Christophe Van Rompaey en schrijver Jean-Clade Van Rijckeghem, hetzelfde team als bij Aanrijding in Moscou (2008), zorgen er telkens voor dat het zware verhaal afgewisseld wordt door lichtere stukjes die je vaak echt een glimlach op je gezicht geven.

Dat de film dus niet enkel dramatisch erg sterk is, maar ook op humoristisch vlak meer dan scoort, is natuurlijk alleen meer een pluspunt. Het is dan ook schitterend om te zien dat Vincent een erg veelzijdige film is. Nu eens heb je het gevoel dat je een dramafilm kijkt, dan kijk je een komedie en een coming-of-agefilm en nog later heb je het gevoel dat je een klassieke roadtrip movie aan het kijken bent. Vincent is dus helemaal geen saaie film. Er is echt voor ieder wat wils en dat maakt de prent ook zo geniaal. Maar het beste aan deze film zijn ongetwijfeld de personages. Ieder karakter dat je in deze film ziet rondtrippelen is echt tot in de puntjes uitgewerkt. De jonge Vincent komt goed over en de kijker volgt hem dan ook van heel dichtbij. Over de hele lijn kan je met hem perfect meevoelen. Ook Marianne, de moeder die het allemaal niet meer goed weet, zit helemaal goed in elkaar. Het zijn stuk voor stuk boeiende personages die ervoor zorgen dat het verhaal helemaal tot zijn recht komt.

En dan heb je natuurlijk ook nog het acteerwerk. Ook hier moet Vincent helemaal niet te kort schieten. De rol van de 17-jarige suïcidale Vincent wordt prachtig naar het scherm gebracht door Spencer Bogaert. De jonge acteur bewijst met deze rol nog maar eens wat voor een talent er in hem schuilt. Maar ook Barbara Sarafian, die voor haar rol in deze prent de prijs van beste actrice op het Filmfestival van Locarno in de wacht sleepte, doet het schitterend. Zij speelt de rol van hopeloze moeder Marianne zo goed, dat je haast denkt dat het helemaal geen film is. Verder zien we in de film ook nog Geert Van Rampelberg als Vincents vader. De geweldigste rol in deze film is ongetwijfeld die van Alexandra Lamy. Zij speelt Tante Nikki ongelooflijk goed en zorgt ervoor dat het dramatische aspect van de film op elk moment fel verzacht wordt.

Dat we in Vlaanderen geweldige films kunnen maken, wordt met deze voortreffelijke Vincent nog maar eens bevestigd. Het is een grappige en toch ook dramatische film die je interesse vanaf het allereerste moment helemaal beetheeft. Het verhaal evolueert op een goede manier en ook de personages zitten in deze prent helemaal goed. Over de hele lijn is de film geloofwaardig en dat maakt Vincent erg aangenaam om naar te kijken. Scenarist Jean-Claude van Rijckeghem en regisseur Christophe Van Rompaey zijn een perfecte tandem die nogmaals een knaller van een film naar het scherm brengen. En ook acteurs Barbara Sarafian, Alexandra Lamy, Spencer Bogaert en Geert Van Rampelberg verdienen voor hun rol in deze film alle lof. Vincent is dus een Vlaamse topper die je echt een keer moet zien. De film ligt sinds 17 januari 2017 op DVD in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Heb jij Vincent al in de bioscoop gezien en ben jij ook van mening dat het echt een Vlaamse topfilm is? Spreken het verhaal, de personages en de verscheidenheid aan genres je echt aan? Wachtte je op de DVD? Laat het nu weten door hier onder een reactie te plaatsen.