Review – King of the Belgians (2016)

Regie: Jessica Woodworth & Peter Brosens
Cast: Peter Van Den Begin, Titus De Voogdt, Lucie Debay, Bruno Georis & Pieter van der Houwen
Genre: Drama, komedie
Distributeur: Twin Pics
Releasedatum bioscoop: 30 november 2016
Releasedatum DVD: 10 maart 2017

Dat België een vreemd land is, staat compleet vast. We zijn een institutionele en politieke mengelmoes en voor buitenlanders is het dan ook onbegrijpelijk hoe we erin slagen ons land echt te laten werken. Als je dan ook nog eens vertelt dat we een Koning hebben die eigenlijk geen fluit te zeggen heeft, is de kans groot dat je de interesse van je niet-Belgische toehoorders helemaal kwijt bent. En dan heb je nog Vlaanderen, waar de overtuiging heerst dat het moet afscheiden en een apart land moet worden. Maar wat gebeurt er als het compleet onverwachte gebeurd? Wat als niet de Vlamingen, maar wel de Walen de onafhankelijkheid uitroepen. Daarover gaat King of the Belgians, een interessante dramafilm met Peter Van Den Begin.

In King of the Belgians volgen we de Belgische Koning Nicolas III door de ogen van de Schotse documentairemaker Duncan Lloyd. Hij kreeg van de Koningin de opdracht om het imago van de stijve man een beetje op te poetsen en reist mee met de Koning naar Turkije. Maar net wanneer de Koning op punt staat een bezoek te brengen aan een monument, meldt zijn persattaché Louise dat er iets vreselijks is gebeurd. Niet Vlaanderen, maar Wallonië heeft beslist een eigen land te worden. Nicolas III, die zich geroepen voelt om als lijm tussen de twee landsdelen op te treden, wilt zo snel mogelijk naar België terugkeren. Maar als de Turkse veiligheidsdiensten melden dat er geen vliegtuigen vliegen door een kosmische storing, zit er nog maar één ding op. Samen met hulpje Carlos, persattaché Louise en medewerker Ludovic moet de Koning de weg naar België terugvinden. Zo begint een indrukwekkende roadtrip door de Balkan richting ons kleine landje…

Deze Belgische film over de Koning en zijn gevolg die de weg naar België moeten zien terug te vinden, barst van de originaliteit. King of the Belgians, geschreven en geregisseerd door duo Peter Brosens en Jessica Woodworth, is ongetwijfeld de meest indrukwekkende Belgische film die we in 2016 op het witte scherm konden ontdekken. Het verhaal dat de twee met hun prent brengen, is niet alleen ongelooflijk entertainend. Gelaagdheid en een aangenaam tempo zorgen ervoor dat de kijker om de minuut helemaal gekluisterd aan het scherm hangt. Aanvankelijk denk je immers dat de prent enkel en alleen zal gaan over de Koning die moeite heeft met het barsten van België, maar King of the Belgians vertelt heel veel meer. De focus wordt om de tien minuten verlegd, maar de makers blijven altijd trouw aan hun rode draad: de Koning die eindelijk eens echt leeft.

En niet alleen de Koning staat centraal in deze prent. Ook zijn medewerkers en zelfs de documentairemaker die alles opneemt staan geregeld in de spotlight. Het is dan ook geen verrassing dat de personages in deze prent tot in de puntjes zijn uitgewerkt. Het is mooi om te zien hoe Nicolas III een mooie psychologische ontwikkeling doormaakt en uiteindelijk echt eens kan proeven van het leven. Ook Ludovic, Carlos en Louise hebben een brede achtergrond meegekregen en dat maakt het allemaal nog aangenamer. Het beste aan King of the Belgians is natuurlijk dat het een klassieke roadtripmovie is. De personages – en bij uitbreiding ook de kijker – zijn voortdurend op een prachtige ontdekkingsreis waar ze allerhande nieuwe dingen ontdekken. Maar daar blijft het niet bij. De road trip fungeert vooral als een persoonlijke ontdekkingsreis die de personages toelaat om echt zichzelf te ontdekken. En daar zit de sterkte van deze film, want die persoonlijke ontdekking komt echt goed over.

Qua acteerwerk kan je op deze film eigenlijk echt niets aanmerken. De grote Peter Van Den Begin is dé geknipte man om de stijve Koning Nicolas III te spelen. De manier waarop Van Den Begin het figuur presenteert, klopt gewoon helemaal. Lucie Debay, die trouwens af en toe wat lijkt op Jessica Chastain, doet het ook schitterend als de stressvolle Louise Vancraeyenest. Zij geeft de film hier en daar wat tempo, wat het natuurlijk allemaal nog beter maakt. Titus De Voogdt, die met zijn rol in Broer (2016) meer dan indruk maakte, speelt in deze film een op het eerste zicht weinig interessante kerel. Maar ook hij evolueert naar het einde toe. En dan heb je nog Bruno Georis, die de vaste medewerker van de Koning speelt. Ook hij zet een sterke acteerprestatie neer. King of the Belgians is dus voortreffelijk gecast.

King of the Belgians is gewoon echt genieten. Het schitterende verhaal over de Koning die te horen krijgt dat zijn geliefde landje uiteenvalt en alle andere problemen die zijn pad kruisen, maken de film gewoon echt een meesterwerk. Het tempo ligt perfect en ook de personages zijn tot in de puntjes uitgewerkt. Jessica Woodworth en Peter Brosens, die de film zowel geschreven hebben als geregisseerd, doen het voortreffelijk. De film zit bomvol details en de sfeer maakt de film echt een uniek stukje cinema in het Belgische filmlandschap. En dat komt natuurlijk ook door het geweldige acteerwerk van Peter Van Den Begin, Titus De Voogdt, Lucie Debay en Bruno Georis. Zij vullen elkaar perfect aan en zorgen ervoor dat de kijker echt kan genieten. King of the Belgians is een knap in elkaar gestoken road trip-film die veel vertelt en nooit verveelt. De film wordt verdeeld door Twin Pics en ligt sinds 10 maart 2017 op DVD in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Heb jij King of the Belgians al in de bioscoop gezien en ben jij ook zo onder de indruk van deze geweldige film? Spreken het verhaal en de personages je aan en ben je benieuwd waar het allemaal heen gaat? Of wachtte je gewoon op de DVD? Laat het nu weten en reageer.