Review – Arsenal (2017)

Regie: Steven C. Miller
Cast: Adrian Grenier, John Cusack, Nicolas Cage, Johnathon Schaech & Lydia Hull
Genre: Actie, drama, misdaad
Distributeur: Source 1 Media
Releasedatum DVD en Blu-Ray: 16 maart 2017

Actiefilms zien we bij wijze van spreken om de vijf minuten in de bioscoop passeren. Momenteel kan je in de zalen onder andere gaan genieten van John Wick: Chapter 2, Patriots Day, Logan en het spectaculaire Kong: Skull Island. Maar zoals je wellicht al weet, zijn er tal van prenten die onze bioscoopzalen gewoon niet halen en meteen op DVD of Blu-Ray in de winkelrekken belanden. En dat heeft vaak niet enkel met de kwaliteit te maken. Soms geloven filmstudio’s gewoon niet dat er voor die bepaalde film een publiek is. Één van de films die dit jaar al meteen naar de winkelrekken ging, is Arsenal. Is het logisch dat we deze film met onder andere Nicolas Cage en John Cusack bij ons niet in de bioscopen konden bezichtigen omdat het van een middelmatige kwaliteit is?

In Arsenal trekken we naar een klein Amerikaans dorpje waar JP en zijn broer Mikey wonen. JP, de jongste van de twee, heeft een succesvol en bekend bouwbedrijf en verdient heel wat geld. Maar met Mikey gaat het heel wat moeilijker. Doorheen de jaren is hij in de criminele wereld belandt en daar kan hij nog maar moeilijk uit ontsnappen. Wanneer de gevaarlijke Eddie King de oudste van de twee benadert en vervolgens ontvoert, kan JP nog maar één ding doen. Hij moet achterhalen wie zijn broer heeft ontvoerd en waarom. Of zou Mikey, die altijd in de problemen zit en immer geld nodig heeft, zelf achter de ontvoering zitten? Met de hulp van politie-agent Sal probeert JP te achterhalen wat er allemaal gebeurd is. Maar dat kan de rest van zijn familie en zijn gezin in reusachtige problemen brengen. Zal JP uiteindelijk zijn broer terug kunnen vinden en de schuldige voor deze vreselijke daad kunnen straffen?

Als je deze inhoud leest, valt je ongetwijfeld al meteen iets op. Arsenal is niet de meest originele film. Het voelt alsof het een flauwe versie is van het bejubelde Hell or High Water (2016). En eigenlijk is het dat ook, want net zoals in die film probeert de regisseur in deze prent te focussen op de mooie band die er tussen broers heerst. Alleen voelt het in Arsenal allemaal niet zo ongelooflijk goed aan. De band tussen de broers wordt vaak aangehaald en moet ook voor deze film het sterke dramatische aspect naar voren brengen, maar dat lukt helemaal niet. Het blijft veel te oppervlakkig en bovendien ligt de focus veel te hard op het actievolle en de misdaad, waardoor dat eigenlijk helemaal verloren gaat. Maar Arsenal blijft toch een actiefilm die je eigenlijk helemaal niet slecht kan noemen. Origineel is het niet, maar de film komt wel steeds op zijn poten terecht.

Qua personages is Arsenal ook niet helemaal in orde. JP, de succesvolle zakenman die dankzij zijn oudere broer uit problemen kon blijven, blijft niet over de hele lijn trouw aan zijn persoonlijkheid. Want na verloop van tijd begint te man met pistolen te zwaaien en geeft hij een mep op iedereen die de revue passeert. Dat klopt gewoon niet met het beeld dat voortdurend rond hem wordt gefabriceerd. Maar in het licht van de film kan je wel begrijpen dat het uiteindelijk allemaal zo moest uitdraaien. Het personage van Mikey klopt dan weer helemaal wel. Gebroken, zich nutteloos voelend en explosief zijn maar enkele woorden die Mikey perfect omschrijven. Ook Eddie King, de gevaarlijke maffiabaas die het in de film voor iedereen onveilig maakt, krijgt van de filmmakers voldoende achtergrond mee waardoor het allemaal uiteindelijk echt nog wel meevalt.

De acteerprestaties in dit actievolle misdaaddrama zitten overigens ook niet helemaal verkeerd. Adrian Grenier, met wie regisseur Steven C. Miller trouwens voor de tweede keer samenwerkt sinds Marauders (2016), zet een goede performance neer als de succesvolle JP. Het is dus alleen jammer dat zijn personage gewoon niet helemaal klopt. Naast Grenier zien we Johnathon Schaech als de agressieve Mikey. Ook hij doet het helemaal niet slecht en slaagt erin de kijker mee in het verhaal te betrekken. Maar dé meest indrukwekkende rol wordt in deze prent vertolkt door Nicolas Cage, de acteur die de laatste jaren flink op de dool is. Hij bewijst met deze rol, net zoals in Dog Eat Dog (2016), dat hij nog lang niet uitgeteld is. Cage moet gewoon terug een grote franchise à la National Treasure kunnen dragen. Verder doet ook John Cusack het niet slecht als de weinigzeggende Sal.

Arsenal is eigenlijk veel beter dan je aanvankelijk zou denken. De Amerikaanse recensenten waren niet echt fan van deze actievolle misdaadfilm, maar het valt allemaal wel mee. De rode draad, die van de twee broers die voor elkaar door weer en wind gaan, komt wel helemaal niet goed over. Op dramatisch vlak is de film dus echt gebuisd, maar op de overige vlakken scoort de prent boven de middelmaat. De actie zit goed en ook de personages vallen over de hele lijn goed mee. De acteurs, geleid door Adrian Grenier en Nicolas Cage, zetten allemaal een degelijke performance neer. Regisseur Steven C. Miller zet dus net zoals Marauders (2016) een goed geëxecuteerde B-film neer die echt entertaint. Verveling slaat nooit toe en de prent is bovendien erg strak geregisseerd. Arsenal ligt sinds 16 maart 2017 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken en wordt verdeeld door Source 1 Media. Bekijk de onderstaande trailer nu.

Wist jij de DVD of Blu-Ray van Arsenal al te bemachtigen? Spreken het verhaal, de personages en de relatie tussen de twee broers je wel aan? Zou jij de film een kans geven of helemaal niet? Laat het nu weten door hier onder een reactie te plaatsen met jouw mening.