Review – xXx: The Return of Xander Cage (2017)

Regie: D.J. Caruso
Cast: Vin Diesel, Donnie Yen, Deepika Padukone, Samuel L. Jackson, Rory McCann & Toni Collette
Genre: Actie, avontuur, thriller
Distributeur: Paramount Pictures
Releasedatum bioscoop: 1 februari 2017
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 31 mei 2017

De laatste jaren worden er heel wat oude franchises en filmconcepten uit de oude doos getoverd. Nieuwe Star Wars-films, een fris avontuur rond het vrouwelijke personage van Tomb Raider met niemand minder dan Alicia Vikander in de titelrol en een heel universum rond Frankenstein, The Mummy en tal van andere personages die je eerder al in films zag. Ook dit jaar zag je al een aantal films die het vervolg of een reboot zijn van een reeds bestaande franchise. Één daarvan was de gloednieuwe xXx: The Return of Xander Cage, de derde film in de succesvolle xXx-franchise met blockbusterkanon Vin Diesel. Slaagt de sympathieke Amerikaan er ook deze keer in om iedereen compleet in te pakken?

In xXx: The Return of Xander Cage keert Xander Cage, de beroemde topsporter die ooit werkte voor de CIA onder het xXx-programma, na lange tijd weer terug. Wanneer hij hoort dat zijn voormalige werkgever en boezemvriend Augustus Gibbons door een lugubere aanslag om het leven is gebracht, wordt hij gecontacteerd door iemand anders van de CIA. Hij krijgt de opdracht om een nieuw team samen te stellen en vervolgens op zoek te gaan naar diegenen die verantwoordelijk zijn voor de aanslag. Zij zouden immers een apparaat hebben waarmee ze eender welke satelliet lukraak uit de ruimte kunnen laten neerstorten. Terwijl Cage en zijn team steeds dichterbij komen, begint hij te begrijpen waar het eigenlijk allemaal om draait. Uiteindelijk wordt deze opdracht wellicht de allergevaarlijkste die hij ooit gekregen heeft.

Laten we maar meteen met de deur in huis vallen: xXx: The Return of Xander Cage is een film vol testosteron. Om de minuut steekt er een spetterende actiescène de kop op of zie je één of andere vrouw in bikini verschijnen. Op zich zou je dan meteen denken dat deze derde xXx-film complete rommel is, maar dat is helemaal niet het geval. Het verhaal dat je in deze aflevering voorgeschoteld krijgt is simpel, maar wel heel effectief. Doordat alles zo rechtlijnig is en je nooit al te veel moet nadenken, kan je echt van de prent genieten. xXx: The Return of Xander Cage bezorgt de kijker datgene waarvoor hij gekomen is: entertainment van het begin tot het einde en een verhaal dat nooit verveelt. En dat is eigenlijk toch het allerbelangrijkste, niet?

Ook de personages zitten eigenlijk goed. Verwacht je bij dit soort film natuurlijk niet aan indrukwekkend uitgewerkte personages waarmee je je meteen kan identificeren. Daarvoor moet je geen explosieve actiefilm kijken. In dit geval hebben alle karakters net genoeg bagage meegekregen zodat je je op geen enkel moment stoort aan eventuele gaten. Bovendien zie je in de film een hele waaier aan verschillende soorten personages. Xander Cage is een vrolijke stoere man op een skateboard, Tennyson mist een aantal vijzen en Xiang is de klassieke Aziaat die het allemaal wat onveilig komt maken. En deze worden perfect vertolkt door respectievelijk Vin Diesel, Rory McCann en Donnie Yen. Maar ook de vrouwen krijgen in deze film interessante rollen voorgeschoteld. Zo speelt Nina Dobrev mooi de naïeve Becky en zie je de erg bevallige Deepika Padukone schitteren als Serena. xXx: The Return of Xander Cage is ook gewoon goed gecast.

Deze derde film in de bekende xXx-franchise voelt helemaal niet overbodig aan. Sterker nog: het is erg fijn om nog meer van Vin Diesel op het scherm te zien. De sympathieke Amerikaan bezorgt de kijker ook deze keer weer een top actiefilm die je nooit verveelt. Dat komt enerzijds door zijn acteerwerk en dat van de rest van de cast, maar anderzijds ook door de dynamische regie van D.J. Caruso. De regisseur van Eagle Eye (2008) schotelt de kijker een film voor die er visueel staat en die het overzicht behoudt tijdens de rommelige actiescenes. Echte crème de la crème van de cinema is xXx: The Return of Xander Cage niet, maar als je houdt van actiefilms mag je deze prent echt niet missen. De film wordt verdeeld door Paramount Pictures en ligt sinds 3 mei 2017 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de indrukwekkende trailer nu.

Ben jij fan van actiefilms en kan jij films als xXx: The Return of Xander Cage wel smaken? Of spreken het verhaal, de personages en de stijl van de film je helemaal niet aan? Zag je de film al in de bioscoop en ben je minder enthousiast? Reageer nu en laat het ons weten.