Review – Logan (2017)

Regie: James Mangold
Cast: Hugh Jackman, Dafne Keen, Patrick Stewart, Boyd Holbrook & Stephen Merchant
Genre: Actie, drama, sciencefiction
Distributeur: Twentieth Century Fox
Releasedatum bioscoop: 1 maart 2017
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 28 juni 2017

Het is altijd even slikken als één van je favoriete franchises of personages voor eens en voor altijd met pensioen trekt. Zo waren er tal van fans die na de laatste Hobbit-film definitief afscheid moesten nemen – allicht met een traan of twee – van de bombastische films die zich in Midden-Aarde afspeelden. En toen Harry Potter in 2011 besliste om zijn toverstok op te bergen, waren er weer andere fanboys en -girls die geen oog meer dicht deden. Ook dit jaar was er een personage dat na jarenlang entertainment in verscheidene uitstekende films besliste om niet meer terug te keren. Inderdaad, het gaat over de geweldige superheld Wolverine. Logan werd de laatste film voor het personage en meteen ook de laatste keer dat we Hugh Jackman in de geweldige rol konden zien schitteren. Maar is het ook een waardig afscheid?

In Logan nemen we een serieuze sprong in de tijd. We zijn in het jaar 2029 en Logan leeft teruggetrokken in één van Amerika’s minder bevolkte gebieden samen met een albino-mutant. Terwijl hij werkt als taxichauffeur met een mooie limousine, moet hij ook elke dag zorgen dat Professor X niets tekort komt. Charles lijdt immers aan een bijzondere hersenziekte en dat is met zijn brein echt een heus gevaar. Logan heeft er allemaal geen zin meer in, maar wanneer hij door een Mexicaanse vrouw herkend en gecontacteerd wordt, verandert alles. De ondertussen oud en versleten superheld moet zich terug in zijn rol van Wolverine plaatsen om zo nieuwe gevaren te trotseren. Maar deze keer valt het hem allemaal zwaarder dan anders.

Wie superheldenfilms zegt, denkt meteen aan gigantische speciale effecten en bombastische scenes die je compleet wegblazen. Zeker de films van Marvel zijn daar enorm goed in. Het is dan ook een verrassing dat deze laatste aflevering in de Wolverine-franchise dat helemaal niet is. Regisseur en scenarist James Mangold maakt in deze film tijd om Logan op een heel andere manier te ontdekken. We leren een breekbare en compleet gedesoriënteerde man kennen die kampt met een aantal heel herkenbare problemen. Het verhaal dat daarrond gebouwd wordt en bovendien meer dan eens verrassend uit de hoek komt, bezorgt de kijker een erg vernieuwende en aangename kijkervaring. Logan is dus geen typische Marvel-blockbuster. Het is een verfijnd actiedrama met veel aandacht voor de personages.

En die personages zijn echt over de hele lijn goed uitgewerkt. Logan lijkt voor het eerst sinds de geboorte van het personage helemaal geen superheld, maar een doodgewone man die zijn leven kotsbeu is. Doordat het allemaal zo ongelooflijk begrijpelijk is, komt het verhaal enorm dichtbij. Je bent vanaf de allereerste minuut helemaal mee en de film weet je aandacht ook tot op het allerlaatste moment vast te houden. En dat Logan zo goed overkomt, is zonder twijfel ook de verdienste van acteur Hugh Jackman. Nooit eerder zag je de acteur zo goed de rol van Wolverine vertolken. Maar dat is ook geen verrassing: Jackman is gewoon een uitstekend acteur. Verder zijn ook Charles, perfect gespeeld door Patrick Stewart, en de jonge Laura prachtige personages die goed uitgewerkt zijn. Die laatste wordt bovendien indrukwekkend neergezet door de getalenteerde Dafne Keen.

Logan is één van de beste superheldenfilms die je je maar kan inbeelden. De rauwe actiescènes worden perfect in beeld gebracht en er is bovendien een hele hoop aandacht voor de dramatische kant van het verhaal. James Mangold, die ons eerder al Wolverine (2013) presenteerde en zich momenteel klaarmaakt voor de remake van Mattias Schoenaerts’ film Maryland (2015), is een uitstekende regisseur en schrijver. Hij brengt een film die alles perfect met elkaar vermengd en die bovendien heel erg vernieuwend is. Er is niks dat je eerder al gezien hebt, terwijl het allemaal toch zo vertrouwd aanvoelt. En dan is er nog het indrukwekkende acteerwerk van Hugh Jackman en Dafne Keen. Kortom: Logan is echt een perfect actiedrama en is een waardig afscheid voor het fantastische personage. De film wordt verdeeld door Twentieth Century Fox en ligt sinds 28 juni 2017 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Vind jij het ook zo moeilijk om afscheid te nemen van Wolverine en Logan? Ga je de man met de lange klauwen missen in toekomstige X-Men-films? Zag je de prent al in de bioscoop en ben je ook zo overdonderd door de kwaliteit? Laat het weten door hier onder te reageren.