Review – Allemaal Familie (2017)

Regie: Dries Vos
Cast: Nathalie Meskens, Bill Barberis, Steve Geerts, Inge Paulussen & Wouter Hendrickx
Genre: Drama, komedie
Distributeur: Kinepolis Film Distribution
Releasedatum bioscoop: 22 februari 2017
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 23 juni 2017, verdeeld door Dutch FilmWorks

Het is geen geheim dat het vandaag de dag met de Vlaamse film erg goed gaat. De ene wordt al wat meer bekeken dan de andere, maar je kan niet zeggen dat er voor de fan van Vlaamse films niet voldoende keuze is. Terwijl we momenteel vol spanning kunnen uitkijken naar Het Tweede Gelaat en de nieuwe F.C. De Kampioenen-film, is er een andere prent die sinds kort in de winkelrekken ligt. Allemaal Familie heeft een Vlaamse topcast die je op zich heel erg benieuwd maakt. Maar is de nieuwe film van Dries Vos, regisseur van De Biker Boys en Wat Als?, ook echt een regelrechte schot in de roos? Tijd om dat eens te onderzoeken.

In Allemaal Familie maken we kennis met de familie De Jaegher. Greta en en Bob, mater en pater familias, gaan deze zomer hun veertigste huwelijksverjaardag vieren. Het belooft een groot feest te worden dat Steve, één van hun zoons en bovendien een gerespecteerd regisseur, tot in de puntjes georganiseerd heeft. Maar wanneer Steve, zijn broer Carl en schoonbroer Rik het totaal ondenkbare horen wanneer ze op weekend zijn, lijkt alles in duigen te vallen. Intussen moet Steve proberen een oplossing te zoeken voor zijn onvruchtbaarheidsprobleem en proberen de andere twee mannen in de familie hun leven eindelijk in de juiste richting te krijgen. Zal de hele familie uiteindelijk verlost worden van alle problemen en gezellig van het feest kunnen genieten?

Als je dat allemaal leest, zou je denken dat Allemaal Familie een gezellige dramatische komedie is die vol met herkenbare momenten steekt. Maar we zullen het al maar meteen verklappen: dit is helemaal niet het geval. Het verhaal dat je voorgeschoteld krijgt is totaal wansmakelijk en compleet onsamenhangend. Allemaal Familie lijkt een veel te lange aflevering van één of andere waardeloze en ongeloofwaardige televisiereeks. Op geen enkel moment kan je met de personages echt goed meevoelen, ook gewoon omdat het allemaal niet logisch overkomt. Bovendien zit de film vol gaten die je nog meer doen twijfelen aan de geloofwaardigheid van de film. En als dat nog niet genoeg is, stoor je je over de hele lijn ook aan de personages.

Allemaal Familie is een film die mede geproduceerd werd door VTM. Hoe kan het dan ook anders dan dat Nathalie Meskens een hoofdrol in deze film speelt. Dat was immers ook zo het geval in Pippa en Wat Mannen Willen. Meskens, die door VTM om de minuut door je strot geramd wordt in series, films en quizprogramma’s, is eigenlijk helemaal geen veelzijdige actrice. Haar personage, de zogezegd gebroken Billie, wordt op zo’n ongeloofwaardige manier  naar het scherm gebracht, dat je af en toe gewoon moet lachen met de erbarmelijke kwaliteit van de prent. Verder is ook het acteerwerk van Steve Geerts en Bill Barberis helemaal niet goed. Alleen Wouter Hendrickx brengt zijn rol goed naar het scherm. Jammer dat de uitstekende acteur in een prent als deze verschijnt.

Allemaal Familie is echt een slechte film. Het verhaal zou eigenlijk behoorlijk dicht bij je moeten komen, maar dat is verre van het geval. De personages zijn niet geloofwaardig en de mopjes in de film zijn platvloers en totaal niet grappig. Dries Vos regisseert een behoorlijk rommelige prent die je dus helemaal niet in je verzameling moet opnemen. Het blijft toch een raadsel dat filmmakers ronduit slechte scenario’s nog steeds naar het grote scherm willen brengen. Allemaal Familie is gewoonweg één grote hoop rommel die enkel thuishoort tussen het schroot. Moest je toch nog geïnteresseerd zijn, dan kan je de film op DVD en Blu-Ray in huis halen. De film ligt immers sinds 23 juni in de winkelrekken. Bekijk de ‘grappige’ trailer nu.

Heb jij Allemaal Familie al in de bioscoop gezien en ben jij het helemaal niet akkoord met onze recensie? Of klopt wat wij zeggen volgens jou ook? Ben je van plan om de film op DVD of Blu-Ray in huis te halen? Laar het nu weten door hier onder een reactie te plaatsen.