Review – Demain Tout Commence (2016)

Regie: Hugo Gélin
Cast: Omar Sy, Gloria Colston, Clémence Poésy, Antoine Bertrand & Anna Cottis
Genre: Drama, komedie
Distributeur: Belga Films
Releasedatum bioscoop: 7 december 2016
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 24 mei 2017

In Frankrijk kunnen ze uitstekende films maken. Alleen al de Franse mentaliteit en de uitstekende sfeer die filmmakers in de films stoppen, maken je ongelooflijk gelukkig. Denk zo bijvoorbeeld maar aan Bienvenue chez les Ch’tis (2008), de grappige komedie over de Zuid-Franse man die plots naar het ‘verre Noorden’ moet. Het was een prent die je echt een ge-wel-di-ge filmervaring bezorgde en die nog steeds in het geheugen van tal van cinefielen gegrift staat. Eind vorig jaar presenteerde filmdistributeur Belga Films Demain Tout Commence, een nieuwe dramatische komedie met Jurassic World-ster Omar Sy en die geproduceerd werd in het land van de liefde en de romantiek. Maar komt Demain Tout Commence in de buurt van een topper als Bienvenue chez les Ch’tis?

In Demain Tout Commence volgen we het doen en laten van Samuel, een echte flierefluiter die in het zuiden van Frankrijk werkt als een kapitein op één of andere plezierboot. Wanneer op een dag één van zijn voormalige bedpartners aan zijn adres staat met een baby, valt zijn leven helemaal in elkaar. Hij heeft blijkbaar een kind verwekt bij een Britse dame, die na het afleveren van het kindje met de noorderzon verdwijnt. Samuel, een onervaren man die zelf nog ongelooflijk kinds van geest is, moet plots als vader voor een baby zorgen. Hij beslist naar Londen te trekken om daar een nieuw leven te beginnen. De jaren gaan voorbij en Samuel voedt een fantastisch mooie dochter op. Maar wanneer de biologische moeder op een dag toch weer beslist op te duiken, lijkt het leven van Samuel opnieuw een heel andere richting uit te gaan.

Demain Tout Commence begint op een enorm toffe manier. Het zuiden van Frankrijk, een chique jacht en een zwarte medemens die er de tijd van zijn leven beleeft… het zijn allemaal elementen die je meteen goed in het verhaal droppen. En dat verhaal zit behoorlijk goed in elkaar, hoewel het allemaal redelijk rechtlijnig is. Het hele gebeuren zit simpel in elkaar zonder al te veel zijsprongetjes, maar het werkt allemaal wel ongelooflijk goed. Gedurende twee uur trakteert regisseur Hugo Gélin de kijker op een frivole en emotioneel geladen film die nooit verveelt en die de kijker vanaf de allereerste seconde volledig meetrekt met de personages. Gélin houdt de personages en het verhaal bewust heel opgewekt en fris, maar weet toch een rakend iets te brengen. Daaruit kan je maar één ding concluderen: de man weet wat hij doet en doet het meer dan goed.

De personages die je de revue ziet passeren in Demain Tout Commence, zijn ongelooflijk adorabel. Samuel, die echt op een meesterlijke manier naar het scherm gebracht wordt door de sympathieke Omar Sy, is een personage dat doorheen de film een heel erg mooie psychologische ontwikkeling doormaakt. Je kan echter wel als kritiek geven dat het net iets te veel aan de oppervlakte komt en dat het allemaal wat subtieler had gemogen. Maar dan had de film wellicht ook niet zo goed gewerkt. Ook de jonge Gloria, het mooie en inspirerende dochtertje van Samuel, maakt eenzelfde soort ontwikkeling door. Bovendien wordt het breekbare personage indrukwekkend naar het scherm gebracht door de gelijknamige Gloria Colston. Het meisje is perfect tweetalig en dat doet je meer dan eens met een ‘wow-gevoel’ naar het scherm staren.

Demain Tout Commence is een rasechte feelgood-film die je na afloop van de prent met een warm gevoel door het leven doet trippelen. De humor en de dramatische kant van het verhaal wisselen elkaar perfect af, waardoor de kijker echt van alles kan genieten. Het verhaal steekt bovendien ongelooflijk goed in elkaar en alles wordt subliem in beeld gebracht. Dat alles bewijst dat Hugo Gélin een regisseur is waar we nog veel van gaan horen. En dan heb je nog het uitstekende acteerwerk van Omar Sy, Gloria Colston en Harry Potter-ancienne Clémence Poésy. De drie vullen elkaar perfect aan en bezorgen je gedurende de hele prent kippenvel. Demain Tout Commence is dus wederom een uitstekende Franse topfilm die je helemaal niet mag missen. De film wordt verdeeld door Belga Films en ligt sinds 24 mei 2017 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de mooie trailer nu en laat je helemaal overtuigen.

Heb jij Demain Tout Commence al in de bioscoop gezien of wachtte je tot de film op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken verscheen? Spreken de personages van Omar Sy en Gloria Colston je aan? Laat weten wat jij over deze film denkt door hier onder te reageren.