Review – Rings (2017)

Regie: F. Javier Gutiérrez
Cast: Matilda Lutz, Alex Roe, Vincent D’Onofrio, Johnny Galecki & Aimee Richelle Teegarden
Genre: Horror, drama, thriller
Distributeur: Paramount Pictures
Releasedatum bioscoop: 15 februari 2017
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 21 juni 2017

Er zijn van die films die voor hun genre enorm veel betekenen. Zo kan je met zekerheid stellen dat Peter Jacksons The Lord of the Rings-films het fantasygenre helemaal gevormd hebben. Star Wars is dan weer het grote voorbeeld voor sciencefictionfilms. Maar wie aan horrorfilms denkt, denkt wellicht ook meteen aan de bekende mysterieuze horrorfilm The Ring uit 2002. Vele filmfans zijn van mening dat die topprent van Gore Verbinski één van de meest enge films is die ooit in onze bioscoopzalen verscheen. En nu filmstudio’s bekende formats maar al te graag van onder het stof halen, is het ook geen verrassing dat er ook van die film een nieuwe aflevering kwam. Rings kon rekenen op heel wat kritiek van de Amerikaanse recensenten. Maar klopt het echt dat de film zo tegenvalt?

In Rings trekken we naar de VS waar we kennis maken met Julia en Holt, twee oververliefde jonge twintigers. Wanneer Holt naar een iets verder gelegen stad vertrekt om daar aan de universiteit te beginnen, blijft Julia alleen achter. Maar als ze na een aantal opeenvolgende avonden niets van Holt hoort, beslist ze om naar de universiteit toe te trekken. Daar ontdekt ze allerhande dingen over één of ander mysterieus filmpje, iets waar Holt al gedurende weken met zijn professor aan werkte. Iedereen die het filmpje bekijkt loopt in paniek rond en Julia begrijpt maar niet waarom. Maar wanneer ze Holt eindelijk vind en het filmpje bovendien zelf bekijkt, begrijpt ze wat er aan de hand is. Samen met haar vriendje moet ze het kwaad zien te ontwijken, maar dat blijkt veel moeilijker dan aanvankelijk gedacht. Zullen Julia en Holt uiteindelijk kunnen vluchten van alles wat hen overkomt?

Eigenlijk valt Rings best nog wel mee. De Amerikaanse critici hakten deze horrorprent helemaal in de pan, maar eigenlijk is dat niet helemaal terecht. Het kader dat de scenaristen voor deze film schetsen – dat van een verliefd studentenkoppel dat het tegen het kwaad moet opnemen – is eigenlijk nog best geloofwaardig. De film start behoorlijk goed en het mysterieuze horrorgehalte zit helemaal goed. Jammer genoeg kan filmmaker F. Javier Gutiérrez het niveau van zijn nieuwste prent nooit hoog houden, want je merkt al snel dat de film enorm ging afkijken bij andere horrortoppers van de laatste jaren. Zo mondt het hele script uit in een flauw afkooksel van Don’t Breathe (2016), een film die als één van de beste horrorprenten van de laatste jaren geldt. Dat is stom, want het maakt Rings een ronduit domme film.

Gelukkig zorgen Matilda Lutz en Alex Roe voor erg sterk acteerwerk. Je gelooft elke stap die het koppel in de film neemt en de emoties die je doorheen het verhaal ziet zijn ook echt knap naar het scherm gebracht. Lutz en Roe vullen elkaar perfect aan en zorgen er door hun mooi acteerwerk voor dat je bepaalde mankementen in de film compleet vergeet. Alleen zijn de personages die ze vertolken ongelooflijk mager, waardoor je nooit echt kan spreken van een hoog niveau. Verder zijn er ook erg degelijke performances van Vincent D’Onofrio en Johnny Galecki, twee heren die in dit soort middelmatige cinema eigenlijk helemaal niet op hun plaats zijn.

Rings is niet zo barslecht als de Amerikaanse critici doen geloven. Het verhaal is op zich interessant en tot op een bepaalde hoogte geloof je de personages nog wel. Alleen is het allemaal veel te zwakjes, waardoor je na verloop van tijd helemaal niet meer geïnteresseerd bent. Het concept van het filmpje waardoor iedereen sterft heeft zijn beste tijd gehad, maar nu is het zeker tijd om de franchise voor eens en voor altijd te laten rusten. Hoogstaande horror is dit niet, maar af en toe bezorgt de film je wel een schrikmomentje. Rings is en blijft een entertainende en sfeervolle horrorfilm, maar de kans dat je je deze film volgens jaar nog herinnert is erg klein. De prent wordt verdeeld door Paramount Pictures en ligt sinds 21 juni 2017 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de onderstaande trailer nu.

Ben jij een rasechte horrorfan en kon je niet wachten tot je Rings in de bioscoopzaal kon ontdekken? Of was je toch wat terughoudender en wachtte je tot de film op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken verscheen? Laat het nu weten door hier onder een reactie te plaatsen.