Review – The Bye Bye Man (2017)

Regie: Stacy Title
Cast: Douglas Smith, Lucien Laviscount, Cressida Bonas, Doug Jones & Carrie-Anne Moss
Genre: Horror, thriller
Distributeur: The Searchers
Releasedatum bioscoop: 11 januari 2017
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 27 juni 2017, verdeeld door Remain in Light

Nu de zomer volop in gang is en het ’s avonds best lang licht blijft, is het misschien niet het meest gunstige moment om lekker in de zetel te griezelen bij één of andere geweldige horrorfilm. Toch zijn er in deze zonnige periode al een aantal interessant ogende horrorprenten op DVD en Blu-Ray gereleased. Denk bijvoorbeeld maar aan Rings (2017) en de aankomende release van Get Out (2017). En terwijl die grote films je wellicht veel meer zeggen, is er recent nog een andere horrorprent verschenen. The Bye Bye Man lijkt op zich wel een erg interessante film, maar slaagt de film er ook in de klassieke clichés te vermijden en zich te distantiëren van het gros van de genrefilms?

In The Bye Bye Man maken we kennis met drie studenten: het koppel Sasha en Elliot, vergezeld van vriend John. Na lang overwegen beslissen de drie om samen een oud huis te huren. Ze zijn dolgelukkig, want eindelijk kunnen ze beginnen timmeren aan het leven dat ze altijd al gewild hebben. Maar Sasha, John en Elliot merken al gauw dat er iets vreemd is aan het huis, zeker wanneer ze ontdekken dat er in één of ander vreemd nachtkastje bizarre dingen staan gekerfd. Het lijkt alsof hun komst iets heeft ontwaakt, maar niemand weet goed wat. De ooit zo leuke verhuis lijkt van het ene moment op het andere een ware nachtmerrie. Terwijl Elliot probeert te onderzoeken wat het allemaal juist is, beginnen Sasha en John heel erg vreemd te doen. Zullen de drie uiteindelijk verlost worden van de vreemde gebeurtenissen?

The Bye Bye Man begint redelijk veelbelovend met een flashback die je meteen in de film onderdompelt. Je hebt van meet af aan door waar het allemaal over zal gaan, dus dat is zeker niet slecht. Maar jammer genoeg daalt het niveau van de prent snel, want na verloop van tijd wordt The Bye Bye Man niet meer dan een typische en totaal voorspelbare horrorprent die je interesse op geen enkel moment kan vasthouden. Het zwakke script mist ruggengraat en na verloop van tijd is zelfs een duidelijke rode draad compleet zoek. Uiteindelijk mondt de film mondt uit in een voorspelbare strijd tussen ‘het slechte’ en de good guys, iets wat we de laatste jaren al veel te veel gezien hebben. Waarin Don’t Breathe (2016) erg vernieuwend was, faalt The Bye Bye Man volledig. Originaliteit is ver zoek.

En dan heb je nog de personages, die naarmate het verhaal vordert nog belachelijker worden. De drie studenten zijn ongeloofwaardig en zelfs de relaties tussen de verschillende personages zijn moeilijk om te geloven. Dat ligt aan het script enerzijds, maar de film heeft dat ook te danken aan het erg twijfelachtige acteerwerk van de jonge cast. Douglas Smith, de jonge acteur die je al zag schitteren in Ouija (2014), doet het op zich nog goed. Het zijn vooral Lucien Laviscount en Cressida Bonas die totaal amateuristisch overkomen. Ze brengen de rol van John en Sasha niet goed naar het scherm, waardoor het allemaal nog stommer overkomt. Alleen Carrie-Anne Moss, ‘mevrouw The Matrix’, levert een degelijke prestatie. Maar zij is dan weer te weinig in beeld om het niveau van de prent hoger te tillen.

The Bye Bye Man is een doorsnee B-horrorfilm. Er zijn geen vernieuwende dingen te bespeuren en het verhaal heb je precies al duizenden keren gezien. En zelfs dan kan je The Bye Bye Man nog niet appreciëren, want het is allemaal zo vreselijk slecht uitgevoerd. De regie van Stacy Title is rommelig en het acteerwerk van de cast laat echt te wensen over. Alleen Doug Jones, lieveling van Guillermo del Toro, schittert als de mysterieuze Bye Bye Man. Echt angstig staren is het met deze film niet, dus het loont helemaal niet de moeite om The Bye Bye Man in huis te halen. Wil je de film toch een kans geven? Hij wordt verdeeld door Remain in Light en ligt sinds 27 juni op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Had jij ooit al eens gehoord van deze film of zag jij The Bye Bye Man al in de bioscoop? Ben je helemaal niet akkoord met onze mening of ben je dat net wel? Ga jij de film opnemen in je collectie op DVD of Blu-Ray? Laat het ons weten door hier onder een reactie te plaatsen.