Review – John Wick: Chapter 2 (2017)

Regie: Chad Stahelski
Cast: Keanu Reeves, Riccardo Scamarcio, Ian McShane, Ruby Rose, Common & Laurence Fishburne
Genre: Actie, criminaliteit, thriler
Releasedatum bioscoop: 22 februari 2017
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 22 juni 2017

Het mag dan misschien niet meteen voor iedereen weggelegd zijn, maar het doet soms echt deugd om van een schitterende actiefilm te genieten. Alleen is het soms flink zoeken alvorens je echt een topper beethebt. De laatste jaren zijn er heel wat interessante titels geweest. Fans van de Bourne-franchise konden wederom genieten met Jason Bourne (2016) en Londen Has Fallen (2016) bezorgde de kijker dan weer een hersenloos avontuur dat je na afloop met adrenaline het leven instuurde. Maar het was vooral de tweede aflevering van John Wick waar je dit jaar naar moest uitkijken, want de originele film uit 2014 vernieuwde het actiegenre ongelooflijk hard. Nu John Wick: Chapter 2 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken ligt, is het hoog tijd om te checken of de tweede film ook zo geweldig is.

Na wat er allemaal met hem gebeurde in New York, leeft de voormalige huurmoordenaar John Wick teruggetrokken in zijn huis. Hij heeft een nieuwe hond en na een avontuur krijgt hij ook zijn mooie auto terug. Hij beslist zijn voormalige leven compleet achter zich te laten, maar net dan staat een oude bekende voor zijn deur: Santino D’Antonio, een gevreesde Italiaanse crimineel die maar al te graag over New York zou heersen. D’Antonio vraagt aan Wick om zijn ‘Marker’ in te lossen, een bloedeed die hij niet mag weigeren. John weet maar al te goed wat hem te wachten staat en beslist om op Santino’s vraag in te gaan. Hij trekt naar Rome en doet wat van hem gevraagd wordt, maar daar stopt het niet. John Wick, de Boeman waar iedereen bang van is, moet voor een laatste keer terugkeren uit zijn pensioen. Maar weet iedereen ook dat hij daar zo’n hekel aan heeft?

Met een knallende en indrukwekkende actiescene die je met open mond naar het scherm doet staren en die bovendien meteen duidelijk maakt wat voor film John Wick: Chapter 2 is, trapt regisseur Chad Stahelski zijn film excellent af. Je voelt meteen aan dat ook deze aflevering garant staat voor op-en-top entertainment. De actiescenes zijn echt tot in de puntjes uitgewerkt en alles en iedereen staat altijd op de juiste plaats. Dat is misschien wel de grootste sterkte van deze film, maar ook aan het verhaal is voldoende gedacht. De wereld waarbinnen Wick zich voortbeweegt is geweldig uitgewerkt, waardoor het voor Stahelski niet moeilijk was om met een nieuw verhaal op de proppen te komen. Het mag dan misschien wel wat lijken op de eerste film, maar het zit allemaal gewoon heel heel heel erg goed. John Wick: Chapter 2 is erg smakelijke én vermakelijke cinema.

Stahelski ontpopt zich met deze film tot een echte grootmeester. Niet alleen de actiescenes en het verhaal zijn voortreffelijk, ook de verschillende personages zijn indrukwekkend. De stille maar gevaarlijke John Wick kende je al, maar acteur Keanu Reeves maakt het deze keer allemaal nog straffer. Zijn acteerprestatie is indrukwekkend en ingetogen, waardoor je als kijker helemaal van de prent kan genieten. Ook bad guy Santino D’Antonio is een cool personage dat verre van oninteressant is. Die rol wordt dan weer knap naar het scherm gebracht door de nog niet zo bekende Riccardo Scamarcio. De Italiaanse acteur uit Puglia bewijst met deze rol dat hij echt een plaats verdient in Hollywood. En dan is er nog het prachtige acteerwerk van Ian McShane, de heerlijke acteur die je vorig jaar plots in Game of Thrones op zag duiken. Oh dear, John Wick: Chapter 2 is gewoon een feest voor de kijker.

Het was misschien al duidelijk, maar op John Wick: Chapter 2 valt heel erg weinig aan te merken. De film is perfect uitgebalanceerd en de kijker weet van meet af aan wat hij van deze aflevering kan verwachten: knallende actie, geweldige vechtscenes en een sterk verhaal. Regisseur Chad Stahelski, voormalig stuntman en momenteel werkende aan de derde aflevering van deze franchise, heeft zich voor een tweede maal bewezen als ware grootmeester. Alles wat je in de film ziet, staat gewoon op zijn plaats. En dan is er nog het heerlijke acteerwerk van Keanu Reeves, Ian McShane en Riccardo Scamarcio, drie heren die de film nog stijlvoller maken dan hij al is. Kortom: John Wick: Chapter 2 is een ge-wel-dig stukje cinema dat je dringend in huis moet halen. Je vind deze actieprent sinds 22 juni 2017 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de indrukwekkende trailer nu.

Heb jij John Wick (2014) ook gezien en ben jij ook zo benieuwd naar de tweede film? Zag je John Wick: Chapter 2 al in de bioscoopzaal en vond je de film ook zo indrukwekkend? Of viel het voor jou allemaal wat tegen? Laat het nu weten door hier onder te reageren.