Review – The Institute (2017)

Regie: James Franco & Pamela Romanowsky
Cast: James Franco, Allie Gallerani, Lori Singer, Josh Duhamel & Eric Roberts
Genre: Thriller, horror, drama
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 26 mei 2017

Wie opzoekt wat voor vreemde dingen er op medisch vlak zijn gebeurd de voorbije eeuwen, krijgt wellicht meteen kippenvel. Neem nu bijvoorbeeld het waargebeurde verhaal van Leo Stanley, een dokter in de gevangenis van San Quentin in de VS tussen 1913 en 1951. Hij geloofde dat mannen die een misdaad begingen, gewoon een tekort aan testosteron hadden. Om het criminele gedrag naar een extreem laag niveau te brengen, moest het testosteron bij de mannelijke populatie veel hoger zijn. Stanley beweerde anno 1922 dat hij maar liefst 600 gevangen geïnjecteerd had met dierlijke testikels en dat hij met zijn vreemde operaties echt een succes had. Dit vreemd stukje geschiedenis is maar een fractie van wat er echt gebeurd is de laatste eeuwen. Een stukje vroeger, eind de 19e eeuw, gebeurden er dan weer rare dingen in een vreemd instituut in Baltimore. En net daarover gaat The Institute.

In The Institute trekken we anno de 19e eeuw naar Baltimore. Niet ver van de stad ligt het Rosewood Instituut, een plek waar welgestelde dames heen trekken om totaal tot rust te komen en te genezen van de stress die ze dagelijks voelen. Één van die patiënten is de bevallige Isabel Porter, die door haar broer Roderick naar het instituut wordt gebracht. Een aantal jaar geleden verloren de twee hun ouders, maar Isabel heeft dat nooit echt goed kunnen verwerken. Roderick gelooft dat Isabel helemaal zal genezen door de zorgen van dokter Cairn en zijn team. Isabel zelf heeft er ook vertrouwen in, maar naarmate de behandelingen vorderen begint ze allerhande vreemde dingen te ontdekken. Ze droomt erg fel en hoort bovendien elke nacht vreemde geluiden. Zou het Rosewood Instituut helemaal iets anders zijn dan ze had verwacht? Of beeldt ze het zich allemaal gewoon in en is haar toestand misschien erger dan gedacht?

The Institute is een heel erg trage film. Het verhaal komt heel gestaag op gang, waardoor het voor de kijker aanvankelijk erg lastig is om zichzelf helemaal in het verhaal te gooien. De film komt voor het overgrote deel bovendien redelijk afstandelijk over: nooit kom je erg dicht bij de personages en het is dus erg moeilijk om met één van hen mee te voelen. En toch kan je The Institute maar moeilijk een heel erg slechte film noemen. Die afstandelijkheid, die mooi samengaat met de speciale en onheilspellende sfeer, zorgen er wel voor dat de prent uiteindelijk het juiste effect creëert. Het verhaal zelf steekt echter niet zo schitterend in elkaar. Je hebt de indruk dat het allemaal afzonderlijke fragmenten zijn die als een gigantische rommel bij elkaar werden gepropt.

Wat wel indrukwekkend is aan deze prent, is de kritiek die de scenaristen op de maatschappij van toen geven. Vooral omdat die kritiek – vooral over de stress en druk die er toen was – ook vandaag de dag nog super relevant is. Je kan The Institute dan ook een beetje vergelijken met Gore Verbinski’s meest recente A Cure for Wellness (2017), al is deze prent (nog) een pak minder overzichtelijk. Gelukkig zorgen enkele leden van de cast ervoor dat de prent uiteindelijk nog wel meevalt. James Franco, die de film ook produceerde en co-regisseerde, zet de rol van de speciale dokter Cairn best goed neer, al voelt het niet altijd even sterk aan. Allie Gallerani, een redelijk onbekende actrice die Franco wellicht leerde kennen tijdens de opnames van 11.22.63, doet het ook niet slecht als Isabel Porter. Verder zijn er ook nog kleine rollen weggelegd voor Lori Singer, Pamela Anderson, Josh Duhamel en Eric Roberts. Op zich zit al het acteerwerk goed, maar het voelt net iets te zwakjes aan om echt te overtuigen.

Het duurt even alvorens je echt helemaal mee bent met het verhaal, maar uiteindelijk valt The Institute nog wel mee. Het is geen geweldige thriller die je interesse van de eerste minuut tot het allerlaatste beeld vasthoudt. Daarvoor is het verhaal een veel te grote rommel. Maar als je naar het einde toe steeds vaker op leuke verrassingen getrakteerd wordt door regisseurs James Franco en Pamela Romanowsky, is je vertrouwen al wat groter. Visueel had het allemaal wat sterker gekund en ook het acteerwerk van Franco, Allie Gallerani en de rest van de cast had veel straffer gekund. Het voelt aan alsof er iemand voortdurend een rem zette op de productie, want The Institute had echt alles in zich om een interessant stukje cinema te worden. Uiteindelijk is het eindproduct een middelmatige en snel vergeetbare thriller. De prent wordt verdeeld door Dutch FilmWorks en ligt sinds 26 mei op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Heb jij al eens gehoord van het Rosewood Instituut en vind jij het ook zo eng dat er vroeger in de medische sector zo veel vreemde dingen zijn gebeurd? Wil jij The Institute kijken? Spreken het verhaal en de personages je aan? Laat het weten door hier onder te reageren.