Review – Alien: Covenant (2017)

Regie: Ridley Scott
Cast: Michael Fassbender, Katherine Waterston, Billy Crudup, Carmen Ejogo & Danny McBride
Genre: Horror, thriller, sciencefiction
Distributeur: Twentieth Century Fox
Releasedatum bioscoop: 17 mei 2017
Releaseadatum DVD & Blu-Ray: 13 september 2017

Cinefielen kunnen geregeld rekenen op nieuwe films in ongelooflijk bekende franchises. Van Indiana Jones tot Jurassic Park… we kennen allemaal wel een knallende filmreeks die al decennia lang meegaat. Wie vandaag denkt aan sciencefiction, denkt wellicht ook meteen aan topreeksen als Star Wars of Star Trek. Maar er is nog een interessante franchise die zich tussen die twee bevindt: de steengoede Alien-reeks van regisseur en producer Ridley Scott. In 2012 besliste Scott om met Prometheus opnieuw in de ruimte te trekken en ook dit jaar werden we getrakteerd op een nieuwe film in de reeks. Maar weet topregisseur Ridley Scott nog steeds te verbazen met zijn Alien-wereld?

In Alien: Covenant belanden we in de ruimte. Wanneer een gigantisch schip vol kolonisten in een bizarre storm belandt, moet cyborg Walter de bemanningsleden uit hun diepe slaap halen. Maar door de schade aan het schip loopt dat niet helemaal goed af. Niet veel later ontdekt Kapitein Oram een vreemd signaal vanop een nooit eerder ontdekte planeet. Het haast onverstaanbare signaal lijkt menselijk, dus Oram beveelt zijn bemanning om koers te zetten richting de mysterieuze planeet. Eens aangekomen lijkt alles ongelooflijk bekend. De planeet heeft een vertrouwde vegetatie, er is water en er staan zelfs velden vol graan. Maar wie was er voor hen op deze mysterieuze plek? Niet veel later ontdekken Daniels, Oram en de rest van de crew dat deze planeet verre van geweldig is…

Een nieuwe film in de Alien-franchise? Het is geen wonder dat de wereld met grote ogen en enorme belangstelling naar deze buitenaardse blockbuster uitkeek. Ridley Scott verbaast ons immers al jaar en dag met zijn visueel verbluffende films. Maar toch moet gezegd dat het deze keer heel erg tegenvalt. Met Alien: Covenant brengt Scott zeker een film die meer horror bevat dan voorganger Prometheus (2012), maar opnieuw is het verhaal niet echt fenomenaal. Aanvankelijk bouwt Scott het hele gebeuren wel mooi op en groeit de interesse naar een aanzienlijk hoog niveau, maar naarmate het verhaal vordert ontaard de film compleet. Alien: Covenant transformeert van interessante sciencefictionthriller naar een belachelijke slachtpartij en dat stoort. Dat stoort enorm.

Visueel is het zoals altijd wel geweldig. Wederom weet Scott de kijkers te voorzien van prachtige speciale effecten en ook de bloederige scenes worden op meesterlijke wijze in beeld gebracht. Stellen dat Alien: Covenant een slechte aflevering is in de Alien-franchise, is misschien te kort door de bocht. De vele verhaalelementen die Scott poogt te brengen, gaan verloren in al het bloederige geploeter. Gelukkig voorziet de ondertussen 79-jarige regisseur zijn prent wel van plezierige personages. Daniels, Walter, Oram en Karine… het zijn allemaal personages die de kijker uiteindelijk wel van de prent doet genieten. Maar dat komt natuurlijk ook doordat ze mooi naar het scherm gebracht worden door respectievelijk Katherine Waterston, Michael Fassbender, Billy Crudup en Carmen Ejogo.

Wie stelde dat Prometheus de minst sterke film was uit de franchise, had het zeker helemaal mis. Die prent zorgde er immers voor dat je over het hele Alien-gebeuren ging nadenken. In deze Alien: Covenant brengt Ridley Scott niets meer dan visueel verbluffende en bloederige slachtpartij die natuurlijk wel plezierig is, maar die nooit echt interessant wordt. Alien: Covenant mist diepgang, maar van verveling is er wel nooit sprake. Scott is een grootmeester in de cinema en zal altijd weten hoe hij zijn publiek moet entertainen. Dankzij het uitstekende acteerwerk van Michael Fassbender, Katherine Waterston en de rest van de cast wordt je uiteindelijk nog wel getrakteerd op een aangename sciencefictionfilm. Alien: Covanant is dus zeker de moeite, maar enkel voor de echte fans van de franchise. Ontdek deze film van Twentieth Century Fox nu op DVD en Blu-Ray. Bekijk de trailer snel.

Ben jij een grote fan van de Alien-franchise en kon je niet wachten tot je de film op DVD of Blu-Ray aan je verzameling kon toevoegen? Of zag je deze nieuwe van Ridley Scott al in de bioscoop? Laat weten wat jij van de film denkt door hier onder een reactie te plaatsen.