Review – Berlin Syndrome (2017)

Regie: Cate Shortland
Cast: Teresa Palmer, Max Riemelt, Matthias Habich & Emma Bading
Genre: Horror, mysterie, drama
Releasedatum DVD: 20 september 2017

Het is jammer om te zeggen, maar er zijn tal van steengoede films die bij ons niet in de bioscoopzalen verschijnen. Soms kiezen filmstudio’s er resoluut voor om bepaalde prenten meteen uit te brengen op DVD of Blu-Ray. Dat doen ze bijvoorbeeld omdat er hier geen publiek voor de prent zou zijn of omdat de film het eerder niet goed deed in de States. Zo was er vorig jaar de geweldig goede horror-western Bone Tomahawk die nooit op het witte scherm te zien was. Ook dit jaar waren er al heel wat films die meteen in de winkelrekken belandden. Even terug bracht Universal Pictures het interessant ogende Berlin Syndrome meteen uit op DVD. Maar is het ook jammer dat we deze film niet in de zalen konden bewonderen?

In Berlin Syndrome reizen we samen met de Australische Clare naar Berlijn. De jonge vrouw wilde maar al te graag wat van de wereld zien en reisde dus helemaal naar de Duitse hoofdstad. Na een aantal dagen in de grootstad rond te dolen, ontmoet ze de aantrekkelijke en interessante Andi. Hij is leraar Engels en geeft in zijn vrije tijd ook nog les op een sportschool. De twee voelen zich meteen aangetrokken tot elkaar en het duurt niet lang alvorens de vonk echt overslaat. Maar als Clare wakker wordt en merkt dat Andi haar heeft opgesloten in het appartement, begint haar allerergste nachtmerrie. Zal Clare hier ooit nog uit kunnen ontsnappen?

Met een score van zo’n 70 procent op Metacritic is het geen wonder dat je interesse in deze film meteen heel erg groot is. Berlin Syndrome zou immers één van die verborgen pareltjes kunnen zijn die je eigenlijk echt niet mag missen. En dat is het ook. De film, gebaseerd op de roman van Melanie Joosten, zit gewoon ge-wel-dig in elkaar. Het verhaal lijkt aanvankelijk een doodgewone dramavertelling, maar al snel kantelt dat helemaal om. Je voelt al van bij het begin een onheilspellende sfeer en die weet regisseur Cate Shortland ook perfect te behouden gedurende de hele prent. Op geen enkel moment wordt Berlin Syndrome een doodgewone thriller over iemand die opgesloten zit. Elke seconde is boeiend en elke minuut wordt je getrakteerd op een spannende verrassing.

Shortland bewijst met haar eerste internationale film wat voor een talent ze is. Ze heeft oog voor details en brengt een hemelse mix tussen horror, thriller en drama. Dat het allemaal zo prachtig overkomt, heeft de regisseur ook te danken aan de geweldige cast. Teresa Palmer, de Australische actrice uit onder andere Hacksaw Ridge (2016), brengt de rol van de verlegen en toch uitdagende Clare op een prachtige manier naar het scherm. Haar emoties zijn zo echt dat je gedurende heel de prent echt goed kan meevoelen met haar personage. Maar ook Max Riemelt, die bij het grote publiek bekend werd door zijn rol als Wolfgang in de Netflix-reeks Sense8, speelt echt de pannen van het dak. Alles komt geloofwaardig over van het begin tot het einde.

Berlin Syndrome is een film die je meer dan eens met open mond naar het scherm doet staren. Het script is waterdicht en nergens wordt de film saai of voorspelbaar. Regisseur Cate Shortland zet zich met deze prent definitief op de kaart in filmland, want ze maakt een perfecte mengeling tussen thriller, drama en zelfs hier en daar intelligente horror. De rollen van Clare en Andi worden dan weer voortreffelijk neergezet door Teresa Palmer en Max Riemelt. De chemie tussen de twee werkt perfect, waardoor je eigenlijk nog maar één ding kan concluderen: Berlin Syndrome is een boeiende mysteriefilm die echt in jouw filmverzameling thuishoort. De prent wordt verdeeld door Universal Pictures en ligt sinds 20 september 2017 op DVD in de winkelrekken.

Wist jij zelf al een exemplaar van Berlin Syndrome te bemachtigen of ben je dat nog van plan? Spreken het verhaal, de personages en de cast je wel aan of net helemaal niet? Laat het nu weten door hier onder een reactie te plaatsen met je mening over de prent.