Review – Denial (2017)

Regie: Mick Jackson
Cast: Rachel Weisz, Tom Wilkinson, Timothy Spall, Andrew Scott & Caren Pistorius
Genre: Biografie, drama
Distributeur: Entertainment One
Releasedatum bioscoop: 26 april 2017
Releasedatum DVD: 13 september 2017

In alle oorlogen die er in de wereld al zijn voorbij gepasseerd, zijn er vreselijke dingen gebeurd. Van mensonwaardige behandelingen tot folteringen tot moorden… het zijn allemaal dingen die je niet kan wegdenken tijdens die bloederige conflicten tussen een aantal landen. Ook tijdens de Tweede Wereldoorlog gebeurden die dingen onder het gezag van niemand minder dan de beruchte Adolf Hitler. Je kan het je haast niet voorstellen, maar er zijn nog steeds mensen die beweren dat de vergassing van de joden, de Holocaust, helemaal niet echt gebeurd is. Daarover gaat Denial, één van de meest recente DVD-releases van filmdistributeur Entertainment One. Het onderwerp ligt gevoelig, dus eigenlijk moet de prent meteen goed zijn. Maar is dat ook het geval?

In Denial volgen we het doen en laten van Deborah Lipstadt, een intelligente professor aan de universiteit in Georgia. Al jaren geeft ze les over joden en de Holocaust, dingen die haar nauw aan het hart liggen. Lipstadt is immers zelf jood en voelt zich verbonden met de zovele slachtoffers die tijdens de Tweede Wereldoorlog vielen. Ze heeft een hekel aan zij die de Holocaust proberen te ontkennen. Één van hen is de bekende David Irving, een man die het ene boek na het andere probeert te publiceren waarin hij Hitler verheerlijkt en de Holocaust ontkent. Alleen stoot hij telkens weer op uitgevers die weigeren met hem samen te werken. Dat zou de schuld zijn van Deborah en haar uitgever. Het duurt niet lang alvorens Irving besluit om Lipstadt voor de rechter te dagen wegens laster. En zo beginnen de donkerste jaren in het leven van de bescheiden Amerikaanse professor.

Denial is een boeiende film, zeker omdat de prent gebaseerd is op waargebeurde feiten. Het moet ongelooflijk erg zijn om als joodse professor juridisch aangesproken te worden omdat je gewoonweg de waarheid spreekt. Daarop focust de film natuurlijk vooral, maar Denial vertelt de kijker zo veel meer. Het herinnert ons waarom de Holocaust zo vreselijk was en toont bovendien ook dat de lijn tussen ontkenning van de Holocaust en de vrijheid van meningsuiting flinterdun is. Want is het eigenlijk wel strafbaar om iets te ontkennen als je er nu eenmaal in gelooft? Want als dat gewoon je gedachtegoed is, dan kan je daar toch niets aan doen? Denial speelt vaak met morele kwesties en dat maakt de film enorm interessant. Regisseur Mick Jackson, vooral bekend van zijn The Bodyguard (1992), brengt een heerlijk gebalanceerde film die je altijd vol interesse naar het scherm doet staren.

Alles gaat en staat logischerwijs met de personages en de acteurs die de verschillende karakters naar het scherm brengen. Het personage van Deborah Lipstadt is verre van oppervlakkig. Al vanaf de allereerste minuut begrijp je hoe ze in elkaar steekt en geen enkele van haar handelingen komen uit het niets. Zo hoort het natuurlijk, maar jammer genoeg vergeten veel films vandaag de dag om goed uitgewerkte personages te brengen. Ook Irving is goed uitgewerkt, waardoor de confrontatie tussen de twee altijd heel sterk overkomt. Dat heeft de film dan ook te danken aan Rachel Weisz en Timothy Spall. De twee acteurs zetten de rollen voortreffelijk neer. Het is geweldig om de twee aan het werk te zien, maar ook Tom Wilkinson, Andrew Scott en Caren Pistorius doen het erg sterk.

Denial is niet alleen een heel erg goede film, het is ook leerrijke cinema over allerhande onderwerpen. Het toont ons de impact van de Holocaust en van mensen die daar in weigeren te geloven. Het mag dan al wel een tijdje geleden zijn dat die dingen in Europa zijn gebeurd, we mogen het nooit vergeten wat er zich daadwerkelijk in Auschwitz afspeelde. Dat maakt Denial meer dan eens duidelijk. Het script is sterk en ook de personages zijn prachtig uitgewerkt. Dat Rachel Weisz, Timothy Spall, Tom Wilkinson en de rest van de cast het zo goed doen, is natuurlijk alleen maar één groot pluspunt. Kortom: deze film van Entertainment One mag je niet missen. Het is heerlijke cinema en leerrijk van begin tot eind. Je vindt deze film sinds 13 september 2017 op DVD in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Heb jij Denial al in de bioscoop gezien of wist je de film al op DVD in je verzameling op te nemen? Ben je van plan om de film te kijken? Waarom wel of waarom niet? Wij zijn super benieuwd naar jouw mening over de film, dus reageer hier onder en deel ze met ons.