Review – The Space Between Us (2017)

Regie: Peter Chelsom
Cast: Asa Butterfield, Britt Robertson, Gary Oldman, Carla Gugino & BD Wong
Genre: Sciencefiction, romantiek, avontuur
Distributeur: The Searchers
Releasedatum bioscoop: 3 mei 2017
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 5 september 2017, verdeeld door Remain in Light

Liefde is geen gemakkelijk gegeven. Heb jij het ooit al meegemaakt dat je viel voor iemand die eigenlijk helemaal niet bereikbaar was? Of ben je zelf zo een succes dat je alles en iedereen meteen om je vinger draait? In het huidige tijdperk van sociale media is het zelfs niet meer zo vreemd om een langeafstandsrelatie te hebben, want je kan je geliefde – die mogelijk aan de andere kant van de planeet verblijft – toch altijd contacteren via internet. Echt leuk zal het nooit worden, maar je hebt zeker wel iemand die er voor je is. Maar wat als je een hele grote ruimte – en lees letterlijk: de ruimte – hebt tussen jou en de persoon die je doodgraag ziet? Daarover gaat The Space Between Us.

In The Space Between Us trekken we samen met een aantal astronauten naar Mars. De grote dromer en wetenschapper Nathaniel Shepherd werkte al jarenlang aan een missie om op Mars een kolonie neer te poten en dat gaat uiteindelijk lukken. Maar als blijkt dat Sarah Elliot, één van de astronauten die met de eerste missie meegaat, zwanger is, lijkt alles in duigen te vallen. Shepherd en zijn organisatie beslissen om Sarah en het ongeboren kind gewoon naar Mars te laten reizen, maar dat loopt niet goed af. Sarah sterft, maar de pasgeboren Gardner overleeft. 16 jaar later maakt de intelligente eerstgeborene op Mars contact met Tulsa, een doodgewoon meisje op de aarde. Gardner wil maar al te graag naar haar toe, maar niemand weet of hij wel kan overleven op de aarde. Niet veel later kan hij zijn droom waarmaken, maar dat is niet zonder gevaren.

Met een heerlijke speech van Nathaniel Shepherd begint The Space Between Us eigenlijk heel erg goed. Zeker omdat die rol door de sterke Gary Oldman wordt gespeeld, ben je eigenlijk al meteen helemaal ingepakt. Dat duurt echter niet lang, want het verhaal van deze sciencefictionprent gaat heel erg snel de mist in. In het eerste deel probeert regisseur Peter Chelsom te tonen wat het is om als tiener op Mars te moéten leven, maar eigenlijk komt dat nooit goed over. Het hele gebeuren voelt wat overbodig aan, zeker als je weet dat het verhaal naar het einde toe wel interessant wordt. Chelsom had de voorgeschiedenis van Gardner tot de essentie mogen beperken, want dan had het allemaal veel aangenamer geweest.

Naar het einde toe wordt The Space Between Us plots wel heel erg interessant. Dat komt doordat het script doorheen de film meer en meer plaats maakt om de personages mooi te laten ontwikkelen. Die zijn niet foutloos, want vaak mis je de niet zo op de voorgrond liggende emoties. Natuurlijk krijg je vaak te horen dat Gardner een serieuze boon heeft voor Tulsa, maar ook de momenten waarop Gardner worstelt met zijn eigen afkomst zijn ongelooflijk interessant. Daar wordt veel te weinig mee gespeeld. Dat gezegd zijnde is de film wel voorzien van geweldige acteurs. Zo zie je in deze prent onder andere Asa Butterfield, Britt Robertson, Gary Oldman, BD Wong en Carla Gugino op de voorgrond passeren. De cast is heerlijk en ze doen het allemaal ook goed. Dat zorgt ervoor dat The Space Between Us eigenlijk nog wel in de smaak valt.

Vergis je niet, The Space Between Us is op geen enkel moment een meesterwerk. In het eerste deel gaat het verhaal echt overal en nergens heen. Dat is jammer, want het begin bepaalt vaak hoe een kijker over de rest van de prent denkt. Gelukkig herpakken scenarist Allan Loeb en konsoorten zich naar het einde toe en krijg je steeds interessantere taferelen te zien. De personages zijn oké, maar ook niet super sterk. Het is vooral dankzij Asa Butterfield, Britt Robertson en Gary Oldman dat alles uiteindelijk nog tot zijn recht komt. The Space Between Us zal je niet meteen overdonderen, maar de prent is zeker de moeite waard. Remain In Light bracht dit sciencefiction-liefdesverhaal op 5 september 2017 uit op DVD en Blu-Ray. Bekijk de trailer nu.

Ben jij wel fan van sciencefictionverhalen en denk jij dat deze The Space Between Us een leuke film is? Heb je hem al in de bioscoop gezien en vond je hem leuk? Of wachtte je op de release van de DVD of Blu-Ray? Laat het nu weten door hier onder te reageren.