Review – The Zookeeper’s Wife (2017)

Regie: Niki Caro
Cast: Jessica Chastain, Johan Heldenbergh, Daniel Brühl, Michael McElhatton & Iddo Goldberg
Genre: Historisch drama, biografie
Distributeur: Entertainment One
Releasedatum bioscoop: 10 mei 2017
Releasedatum DVD: 20 september 2017

Wereldoorlogen zorgen overal voor vreselijke taferelen. Voor ons land was het meest heftige conflict in de geschiedenis de Eerste Wereldoorlog, maar voor veel Europese landen ligt dat anders. Door de politiek van Hitler tijdens de Tweede Wereldoorlog, werden er veel mensen uitgemoord louter en alleen omdat ze niet in de visie van één man pasten. Joden, politieke vijanden, kinderen… Allen werden ze zonder reden van het leven beroofd. Het is dan ook een wonder dat er zo veel verhalen zijn van mensen die het dapper tegen Hitler en zijn bewind durfden opnemen. Één daarvan is het inspirerende The Zookeeper’s Wife met Jessica Chastain en onze eigen Johan Heldenbergh.

In The Zookeeper’s Wife gaan we dus een stukje terug in de tijd. In 1939 baten Antonina en Jan Zabinski een prachtige dierentuin uit in het hartje van Warschau. Wanneer de Duitsers in hetzelfde jaar het land binnenvallen, wordt de zoo helemaal vernield. Van het ene moment op het andere worden tal van hun joodse vrienden opgesloten in de getto niet ver van de zoo. Wanneer de gevaarlijke Duitse militair Lutz Heck beslist om van de zoo een belangrijke uitvalsbasis te maken, heeft Antonina het helemaal gehad. Ze besluit om samen met Jan in te gaan tegen het Duitse bewind en onderdak te bieden aan joden die Jan uit de getto red. Maar met de Duitsers in de buurt wordt dat een heel gevaarlijke operatie. Zal deze hele geheime operatie uiteindelijk lukken?

The Zookeeper’s Wife is een film die gebaseerd is op een waargebeurd verhaal. Dat de film dus van meet af aan heel erg inspirerend is, is ook helemaal geen verrassing. Het verhaal is zo interessant en tegelijk heel rakend, dat je de film eigenlijk helemaal niet slecht kan noemen. Toch is The Zookeeper’s Wife niet helemaal perfect. Zo wil de film veel vertellen, maar zitten de makers beperkt met de tijd. Daardoor zijn er nu en dan plotholes te bespeuren. Een ramp is dat niet, want je kan het als kijker wel steeds aanvullen. Vergis je dus niet: The Zookeeper’s Wife is en blijft over de gehele lijn entertainende én leerrijke cinema. De film toont je vaak hoe vreselijk de oorlog geweest is en dat is op het einde van de rit echt het voornaamste.

Een film als deze gaat en staat compleet met de personages die het verhaal voortbrengen. Want The Zookeeper’s Wife is een film die geheel voorkomt uit de personages. Jan en Antonina Zabinski zijn gelukkig geweldige personages die doorheen de prent een heel mooie psychologische ontwikkeling doormaken. Want natuurlijk komt ook hun relatie onder druk te staan door de spanningen waarmee ze dagelijks te maken krijgen. Ook de Duitse Lutz Heck is een interessante persoon die in deze film als slechterik naar voren komt. Antonina wordt voortreffelijk naar het scherm gebracht door de getalenteerde Hollywoodactrice Jessica Chastain, maar het is vooral onze eigen Johan Heldenbergh die met zijn acteerwerk de show steelt. Heldenberg doet het geweldig en naast Chastain zou je helemaal niet denken dat hij een ‘kleine’ Vlaamse acteur is. Ook acteur Daniel Brühl doet het schitterend.

The Zookeeper’s Wife is misschien wel de zoveelste film over de Tweede Wereldoorlog de laatste jaren, het verhaal dat de film brengt is en blijft over de hele lijn heel erg interessant. Regisseur Niki Caro, die een visueel mooie prent brengt, weet drama en hoop heel erg mooi met elkaar te verweven en zo wordt de film uiteindelijk een stukje cinema dat je eigenlijk niet mag missen. De nadruk ligt niet té fel op het leed van de mensen in de oorlog, waardoor het van de eerste seconde tot de laatste minuut allemaal enorm verteerbaar blijft. Met schitterende personages en prachtig acteerwerk van Johan Heldenbergh, Jessica Chastain en Daniel Brühl kan de film eigenlijk al helemaal niet slecht zijn. Alleen zijn er hier en daar momenten waarop het allemaal even stil valt. The Zookeeper’s Wife wordt verdeeld door Entertainment One en ligt sinds 20 september op DVD in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Vind jij het ook zo cool dat onze Vlaamse Johan Heldenbergh schittert naast dé grote Jessica Chastain? Spreekt de film je aan of ben je helemaal niet van plan om The Zookeerper’s Wife te bekijken? Zag je de film al in de bioscoop? Laat het weten door hier te reageren.