Review – American Gods: Seizoen 1 (2017)

Regie: David Slade, Adam Kane e.a.
Cast: Ian McShane, Ricky Whittle, Emily Browning, Gillian Anderson & Pablo Schreiber
Genre: Fantasy, mysterie
Originele zender: Starz & Amazon Prime Video
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 30 augustus 2017

De tijd dat er enkel door en voor grote televisiezenders briljante reeksen werden gemaakt, is al lang gedaan. Fox, HBO en het Britse BBC zijn niet langer de grotere spelers in het televisielandschap. Zeker nu Netflix sinds een aantal jaren ook zelf reeksen maakt en scoort met toppers als Stranger Things en The Defenders, voelen de zenders de hete adem van de streaminggigant. Maar ook Amazon, met hun Prime Video dienst, is een speler die we in het oog moeten houden. Eerder dit jaar presenteerde die streamingdienst het erg interessant ogende American Gods met niemand minder dan topacteur Ian McShane. Is die nieuwe reeks ook echt zo goed?

In American Gods volgen we het verhaal van Shadow Moon. Na een aantal jaar in de gevangenis te vertoeven, gaat hij eindelijk vrijkomen. Alleen loopt dat al niet meteen van een leien dakje, want door het plotselinge overlijden van zijn vrouw, mag hij drie dagen eerder vertrekken zodat hij de begrafenis kan meemaken. Shadow worstelt met zijn gevoelens en net dan loopt hij een mysterieuze maar charismatische man tegen het lijf. Hij noemt zichzelf Mr. Wednesday en biedt Shadow meteen een job aan als persoonlijke lijfwacht. Shadow gaat in op het aanbod en belandt daardoor in een bizarre wereld. Wat gebeurt er allemaal? Is dit wel echt? Shadow ontdekt het ene vreemde tafereel na het andere, maar echt begrijpen doet hij het nooit. Zal Shadow uiteindelijk achterhalen wat Mr. Wednesday allemaal van plan is?

Als je de korte inhoud van de reeks leest, weet je eigenlijk al meteen dat American Gods helemaal geen doodgewone reeks is. Alleen al de structuur van de verschillende verhaallijnen is compleet anders dan je gewoon bent. Verwacht je niet aan doorzichtige en rechtlijnige verhalen met personages die op een conventionele manier worden opgebouwd. Een verademing is dat zeker, want we zien op televisie ook gewoon te veel van hetzelfde. Maar dat American Gods zo bijzonder in elkaar steekt, zorgt er misschien wel voor dat de reeks niet meteen voor iedereen weggelegd is. Bovendien is het onderwerp – ja, dat is misschien wel een spoiler – niet gemakkelijk. Het gaat over goden, geloof, de herkomst ervan en de strijd tussen de oude goden en de misschien niet zo relevante nieuwe goden.

Dat het verhaal zo anders in elkaar steekt én het onderwerp zo uniek is, zorgt er natuurlijk voor dat het hele concept redelijk knap in elkaar steekt. De kijker wordt getrakteerd op heerlijke flashbacks, prachtige speciale effecten, gedetailleerde shots over schijnbaar pietluttige dingen enzovoort. Visueel is American Gods zeker een staaltje televisie dat je op een pedestal mag zetten. En niet alleen de regisseurs en schrijvers doen het voortreffelijk. Met geweldige performances van Emily Browning en Gillian Anderson weet je eigenlijk al meer dan genoeg, maar het is vooral de ongelooflijk getalenteerde Ian McShane die voor het vuurwerk zorgt. Hij brengt de rol van Mr. Wednesday zo sterk waardoor je gewoon van elke aflevering kan genieten. Ook Ricky Whittle doet het uitstekend als Shadow Moon.

Een gemakkelijke reeks is American Gods helemaal niet. De verhaallijnen zitten op een vreemde manier in elkaar en nu en dan heb je het gevoel dat je niet echt weet waarover de reeks gaat. Dat is ongetwijfeld de bedoeling, want dat mysterieuze draagt ertoe bij dat je naar het einde toe meer en meer op het puntje van je stoel gaat zitten. American Gods is dus niet enkel qua verhaal een schot in de roos, want ook visueel is de reeks ongelooflijk straf. Per aflevering was er een budget van 7,5 miljoen dollar en dat komt aardig in de buurt van het prijskaartje van één enkele aflevering van Game of Thrones. Als je verder ook nog heerlijk acteerwerk van Ian McShane, Ricky Whittle en Emily Browning kan aanschouwen, kan je eigenlijk nog maar één ding concluderen. American Gods is de absolute top. De reeks wordt verdeeld door Sony Pictures en ligt sinds 30 augustus op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Heb jij al veel goede dingen gehoord over American Gods of heb je de reeks zelf al gezien? Spreken de personages, de manier van vertellen en het onderwerp van de reeks je aan? Of net helemaal niet? Laat het weten door hier onder een reactie te plaatsen.