Review – Prison Break: The Event Series (2017)

Regie: Maja Vrvilo, Nelson McCormick e.a.
Cast: Dominic Purcell, Wentworth Miller, Sarah Wayne Callies, Robert Knepper & Mark Feuerstein
Genre: Actie, criminaliteit, drama
Originele zender: FOX
Distributeur: Twentieth Century Fox
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 11 september 2017

Wanneer een reeks helemaal gedaan is en het verhaal van de zoveel interessante personages die je wellicht een aantal jaren volgde echt afgelopen is, is het bijna zeker dat de reeks niet meer terug naar het scherm zal keren. Maar in tijden van reboots en revivals in de bioscoop, beginnen TV-studio’s zich ook meer en meer te wagen aan nieuwe hoofdstukken van bestaande reeksen. Terwijl sommigen onder ons wachten op het nieuwe seizoen van het al zo lang lopende The X Files en nu we kunnen terugkijken naar een geslaagd nieuw seizoen van Twin Peaks, is er nog een andere reeks die dit jaar plots terug vanuit de kerker naar boven kwam: Prison Break. De reeks keerde terug voor negen speciale ‘event’ afleveringen, maar was dat ook een goede keuze van Fox?

In Prison Break: The Event Series keren we terug naar het hobbelige leven van de dappere Lincoln Burrows. Zeven jaar na de vrijspraak van hem en al zijn andere vrienden uit de gevangenis, lijkt Lincoln terug in oude criminele gewoontes te vervallen. Maar als hij op een dag gecontacteerd wordt door de oude bekende Theodore Bagwell, kan hij zijn ogen niet geloven. T-Bag is ervan overtuigd dat Michael, Lincolns jongere broer die hem destijds uit de fameuze Fox River-gevangenis wist uit te breken, nog leeft én gevangen zit in het woelige Yemen. Na wat wikken en wegen beslist Lincoln om samen met C-Note naar het gevaarlijke land te reizen om met eigen ogen te kunnen zien of het allemaal klopt. Terwijl IS hen op de hielen zit, proberen Lincoln en zijn vrienden alleen maar de waarheid te weten te komen. Maar dat blijkt gevaarlijker dan gedacht…

Prison Break is altijd één van de meest spannende reeksen geweest die ooit op de televisie te bezichtigen was. Met heerlijke personages, geweldige én verrassende verhaallijnen en goed in elkaar gestoken complotten wist de kijker dat hij met deze reeks aan het juiste adres was. En dat is in dit seizoen ook helemaal weer het geval. Het feit dat Michael misschien toch nog in leven is en dat Lincoln nu naar Yemen gaat reizen om hem van het noodlot te redden, wekt meteen je interesse. Zeker omdat dat net helemaal het omgekeerde is van wat de originele reeks ons bracht. Maar hoewel het allemaal weer goed in elkaar steekt en de verhaallijnen best aangenaam zijn, voel je wel dat het voor de personages en het hele gebeuren nu echt tijd is om met pensioen te gaan. Het nieuwe is er helemaal vanaf en dat maakt dat je niet altijd meer dat ‘wauw’-gevoel hebt.

De personages zijn natuurlijk ook in dit seizoen helemaal in orde. Dat was immers iets dat de reeks altijd typeerde: goed uitgewerkte personages die je nu en dan zelfs de stuipen op het lijf joegen. En wees er maar zeker van: nagenoeg iedereen die je van vroeger kende speelt het spelletje van de intelligente Scofield weer mee. Van Fernando Sucre tot Linoln Burrows, van Theodore Bagwell tot dokter Sarah Tancredi… ze zijn er allemaal weer. Je voelt wel – en dat hebben de makers heel erg goed gedaan – dat alle personages ‘volwassen’ zijn geworden. Iedereen heeft nu een leven en het is daardoor niet zo vanzelfsprekend om zomaar even naar het Midden-Oosten te trekken. En zoals vroeger worden die personages ook heerlijk neergezet. Dominic Purcell, Wentworth Miller, Sarah Wayne Callies, Robert Knepper en de nieuwe Mark Feuerstein doen het wederom voortreffelijk.

Met Prison Break: The Event Series brengen Fox en maker Paul T. Scheuring opnieuw een erg spannende reeks afleveringen op televisie. Van de eerste seconde tot het allerlaatste stukje serie zit je aan het beeld gekluisterd, al slaat de Prison Break-moeheid nu en dan wel echt toe. De personages hebben hun verhaal verteld en het is tijd dat er definitief een streep wordt getrokken onder deze voortreffelijke reeks. Alles is netjes geregisseerd, de verhalen zijn interessant en de personages staan helemaal op punt. Dit nieuwe seizoen van Prison Break is een must-see voor alle fans van vroeger én mensen die de reeks nooit zagen kunnen zonder problemen inpikken. Je vindt dit unieke nieuwe seizoen van Prison Break sinds 11 september 2017 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Ben jij een fan van het eerste uur en heb jij alle afleveringen van Prison Break gezien? Kon jij niet wachten tot deze reeks bij ons op DVD en Blu-Ray verscheen? Laat het nu weten door hier onder een reactie te plaatsen met je mening.