Review – Security (2017)

Regie: Alain Desrochers
Cast: Antonio Banderas, Ben Kingsley, Liam McIntyre, Chung Le & Katherine de la Rocha
Genre: Actie, thriller, criminaliteit
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 3 november 2017

We hebben het al vaak gezegd, maar er worden echt enorm veel actiefilms gemaakt. Het lijkt of filmmakers denken dat je in 1-2-3 een goede actiefilm maakt: je moet immers gewoon een slechterik, een held en een omkaderend verhaal hebben. En dat klopt, maar sinds John Wick in 2014 het hele genre zowat hertekende, verwachten we eigenlijk veel mee van het genre. Tal van actiefilms zoals Fast & Furious 8 (2017) en Jason Bourne (2016) belanden bij ons in de zalen, maar er zijn er ook heel wat die meteen naar DVD en Blu-Ray gaan. Één daarvan is het interessant ogende Security met niemand minder dan Antonio Banderas en de Britse topacteur Ben Kingsley. Maar maken die acteurs de film ook meteen heel goed?

In Security trekken we richting de States, waar we kennis maken met Eduardo ‘Eddie’ Deacon. Eddie is een voormalig kapitein uit het leger en probeert nu als veteraan aan een job te geraken. Voor hem maakt het niet uit wat voor werk het is en al zeker niet wat het salaris betreft, zolang de man maar werk heeft. Niet veel later krijgt hij een job aangeboden als nachtbeveiliger in een winkelcentrum. Dat is niet de meest perfecte job, maar op die manier is de gebroken militair toch bezig. Zijn collega’s zijn verre van competent en Eddie lijkt de enige die het allemaal wat serieus neemt. Maar wanneer er plots een meisje op de deuren van het winkelcentrum staat te bonzen en Eddie voelt dat er iets op til is, moeten hij en zijn collega’s zich klaarmaken voor de meest gevaarlijke nacht van hun leven…

Je hoeft er niet flauw over te doen: Security is bijlange niet de meest indrukwekkende film die je in 2017 zag. Het verhaal is redelijk gemakkelijk en er is al helemaal geen plaats voor interessante zijsprongetjes die je vol interesse naar de film doen staren. Maar eigenlijk is dat ook helemaal niet wat deze film poogt te bereiken. Met zijn nieuwe film probeert regisseur Alain Desrochers, van wie bekend staat dat hij vooral op middelmatige B-films focust, de kijker vooral te entertainen. En dat lukt volledig. De film duurt niet al te lang en daardoor is het geen probleem om gedurende de hele film vol spanning naar het scherm te kijken. En doordat de film zichzelf niet al te serieus neemt, is het allemaal nog eens heel plezierig ook. Desrochers brengt met Security zeker een erg verrassende film.

Maar het is niet allemaal even positief. Het verhaal van Security is ongelooflijk dun en het is dan ook geen verrassing dat de personages niet al te fel zijn uitgewerkt. Wel is Eddie heel erg interessant en voel je ook dat de veteraan allerhande vreselijke dingen meegemaakt heeft. Alleen hadden Desrochers en zijn scenaristen daar wat meer op mogen focussen, want op die manier had Security zich kunnen onderscheiden van het gros van B-actiefilms. Gelukkig zit het acteerwerk van de gehele cast echt wel goed. Antonio Banderas is en blijft een uitstekend acteur en dat bewijst hij nogmaals. Maar ook Ben Kingsley, die de slechterik Charlie speelt, doet het erg goed. Verder wordt de cast aangevuld met Spartacus-acteur Liam McIntyre, Chung Le en een iets te onervaren Katherine de la Rocha.

Security is geen geweldige actiefilm in de zin van een Mission: Impossible of een aflevering in de Jason Bourne-franchise. Daarvoor zijn het verhaal en de uitwerking van de personages veel te ondermaats. Maar echt slecht kan je deze film helemaal niet noemen. Verrassend genoeg slaagt Alain Desrochers erin om met zijn film echt te entertainen en op geen enkel moment heb je het gevoel dat Security tijdverlies is. Naast het mooie acteerwerk van Antonio ‘Zorro’ Banderas en Ben Kingsley ziet de film er ook nog eens heel erg proper uit. Security is dus zeker de moeite waard en is best een aangename verrassing. De film wordt verdeeld door Dutch FilmWorks en ligt sinds 3 november 2017 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken.

Vind jij Antonio Banderas ook zo een goede acteur en vond jij deze film cool? Of heb je nog nooit van Security gehoord en spreekt de film je helemaal niet aan? Laat het nu weten door hier onder een reactie te plaatsen.