Review – Legion: Seizoen 1 (2017)

Regie: Michael Uppendahl, Noah Hawley e.a.
Cast: Dan Stevens, Rachel Keller, Aubrey Plaza, Bill Irwin, Jean Smart & Jeremie Harris
Genre: Actie, sciencefiction, drama
Originele zender: FOX
Distributeur: Twentieth Century Fox
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 25 oktober 2017

Het is nu al een aantal jaar aan de gang dat we enorm veel superheldenfilms in de bioscoop zien. Van Marvel-helden als Thor, Iron Man en Spider-Man tot de DC-equivalenten Superman, Batman en Wonder Woman. Maar niet alleen op het grote witte doek zien we deze evolutie, ook op de kleine schermen in ieders huiskamer zijn superhelden stilaan schering en inslag. DC-series als Gotham en The Flash doen waarschijnlijk meteen een belletje rinkelen, maar ook op Netflix waren er al tal van Marvel-reeksen zoals Iron Fist te bewonderen. Maar er is nog nooit een reeks geweest die verderging op de X-Men. Tot dit jaar, want in 2017 presenteerde Fox het erg interessant ogende Legion met topacteur Dan Stevens. Hoog tijd om eens te bekijken of die reeks de moeite waard is.

In Legion trekken we naar de Verenigde Staten, waar we in een psychiatrische instelling kennis maken met de erg unieke David. Hij zit in er omdat hij schizofreen zou zijn. Maar David heeft altijd al gevoeld dat er veel meer aan de hand is. Wanneer hij kennis maakt met de knappe Syd en hij meteen tot over zijn oren verliefd wordt, begint alles te veranderen. Niet veel later belandt David op mysterieuze wijze plots buiten de instelling en wordt alles duidelijk: hij is helemaal niet ziek. Intussen wordt hij geholpen door dokter Melanie Bird om te begrijpen wie hij is, maar het gevaarlijke Division 3 ligt voortdurend op de loer. Wat maakt David zo speciaal en waarom zijn er mensen die hem achterna zitten? Hoe meer antwoorden David zoekt, hoe gevaarlijker het allemaal dreigt te worden.

Legion is dus de allereerste X-Men-serie en werd ook mee geproduceerd door X-Men-patriarch Bryan Singer. Het is dan ook geen verrassing dat de reeks je interesse vanaf de allereerste seconde helemaal beetheeft, zeker omdat de eerste aflevering je echt laat ploeteren en zoeken waarover het allemaal gaat. En het duurt zeker tot halverwege de derde aflevering dat je doorhebt wat er allemaal speelt. Legion vertelt de kijker een verhaal dat bovendien helemaal niet zo typisch lijkt. Denk bij deze reeks niet aan de entertainende en bombastische X-Men-films die je de laatste decennia op je afgevuurd kreeg, maar verwacht je wel aan een erg gelaagde én intelligente reeks die handelt over wat in mensen hun hoofd speelt en zelfs over parallelle universa. Legion is erg speciaal en dat maakt het ook zo goed.

De focus in de reeks ligt eigenlijk volledig op het personage van David en in mindere mate ook op dat van de boeiende Syd. Het is dan ook geen verrassing dat Legion barst van de uitstekende personages. David is een erg speciale persoon en de makers laten ons ook alle facetten van zijn personage zien. Het acteerwerk dat we van hoofdrolspeler Dan Stevens te zien krijgen, is dan ook werkelijk om je vingers bij af te likken. De acteur toont wat hij kan en dat komt het eindproduct alleen maar ten goede. Maar ook Syd wordt prachtig naar het scherm gebracht door de getalenteerde Rachel Keller. Maar naast Dan Stevens is het eigenlijk vooral Aubrey Plaza – je kent haar van Dirty Grandpa (2016) – die de show steelt. Legion zit bomvol uitstekende performances en doet je volledig uitkijken naar het tweede seizoen.

Hou je van uitstekende reeksen die je meer vertellen dan een flauw verhaal en die bovendien af en toe over existentiële dingen gaan? Wel, zorg dan dat je Legion niet mist. De reeks combineert een spannend X-Men verhaal – waarbij niet om de haverklap van mutanten wordt gesproken – met perfecte personage-ontwikkelingen en prachtige visuals. De reeks zit uitstekend in elkaar en het acteerwerk van Dan Stevens, Abrey Plaza en de rest van de cast bezorgt je meer dan eens echt kippenvel. Wie had nu ooit kunnen denken dat een X-Men-reeks zo goed zou kunnen zijn? Zorg dus dat je de reeks zo snel mogelijk opneemt in je verzameling. Legion ligt sinds 25 oktober 2017 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Had jij ooit al eens van Legion gehoord of spreekt de reeks je aan na het lezen van onze recensie? Denk jij dat deze X-Men-reeks de moeite waard is? Laat het nu weten door hier onder een reactie te plaatsen.