Review – Spider-Man: Homecoming (2017)

Regie: Jon Watts
Cast: Tom Holland, Robert Downey Jr., Jon Favreau, Zendaya & Michael Keaton
Genre: Actie, avontuur, science-fiction
Releasedatum bioscoop: 19 juli 2017
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 15 november 2017

Het Marvel Cinematic Universe gaat nu al meer dan een decennium mee en het is zeker niet fout om te stellen dat het allemaal bijzonder goed verloopt. Na heel wat alleenstaande films over de personages, was het niet moeilijk voor de kijker om te genieten van een film waarin alles en iedereen bij elkaar werd gegooid. De twee Avenger-films waren dan ook perfect. Maar het voelde altijd al aan alsof er één van de vele Marvel-helden ontbrak. Wel, daar is eindelijk verandering in gekomen: sinds Captain America: Civil War (2016) maakt Spider-Man deel uit van het enorme MCU. En dat is bijzonder, aangezien het personage altijd eigendom is geweest van Sony. De held kreeg dit jaar ook zijn eerste nieuwe volledige film. Tijd om te kijken of het deze keer beter is dan The Amazing Spider-Man van Andrew Garfield.

In Spider-Man: Homecoming trekken we naar Queens, New York, waar de jonge Peter Parker, een puberende tiener, woont bij zijn lieve tante May. Op school gaat het allemaal niet zo best, want sinds de gebeurtenissen van Captain America: Civil War denkt Peter dat er om de haverklap nieuwe missies gaan komen. Maar dat is niet zo, dus hij moet samen met zijn beste vriend het doodgewone leven van een puber trotseren. Op een dag betrapt Peter een paar bankovervallers in zijn buurt en een aantal dagen later gebeurt er nog iets vreemds in New York. Hij voelt dat hij iets op het spoor is en besluit om als Spider-Man op te treden. Maar de 15-jarige jongeman weet helemaal niet hoe gevaarlijk het allemaal is, tot hij oog in oog staat met het kwaad. Zal Peter het er uiteindelijk heelhuids vanaf brengen?

Spider-Man: Homecoming is dus de eerste alleenstaande film van de nieuwe Spider-Man binnenin het Marvel Cinematic Universe. Het is dan ook geen verrassing dat de hele film opgebouwd is vanuit een gebeurtenis die zich in een recent verleden ook aandiende in één van de Avenger-films en dat er tal van verwijzingen naar de andere superhelden in het verhaal zitten. Dat maakt dat je je als kijker meteen helemaal thuis voelt. En net zoals de bombastische films van Marvel, is ook in deze prent het verhaal enorm goed opgebouwd. Natuurlijk is er een slechterik en moet de superheld doorheen het verhaal ‘het goede’ doen, maar eigenlijk focust de film daar helemaal niet op. Spider-Man: Homecoming is een volwassen coming of age-film met een mooie focus op de personages.

En zoals in iedere Marvel-prent zijn die personages echt voortreffelijk uitgewerkt. We leren voor het eerst de nieuwe Peter Parker kennen en de scenaristen nemen genoeg tijd om ons een kijkje in zijn leven te geven: Peter is een doodgewone puber die verliefd wordt, last heeft van de puberteit enzovoort. Het komt allemaal ongelooflijk geloofwaardig over en dat komt natuurlijk ook dankzij het heerlijke acteerwerk van de immens getalenteerde Tom Holland. De acteur lijkt echt geboren voor de rol en brengt misschien wel de beste Spider-Man die we ooit zagen. Dat hij wordt bijgestaan door de geweldige Robert Downey Jr. als Iron Man, maakt het er natuurlijk nog beter op. En dan heb je ook nog Michael Keaton, Zendaya, Jon Favreau en de opvallend sterke Jacob Batalon. Spider-Man: Homecoming is perfect gecast en is echt een feest om naar te kijken.

De twee vorige Spider-Man-films waren niet echt een schot in de roos, al was Andrew Garfield zeker niet de foute persoon om in de huid van de superheld te kruipen. Het lijkt van Sony en Marvel de perfecte – en ook meest logische keuze – om Spider-Man op te nemen in de hele Avenger-wereld en dat werpt duidelijk vruchten af. Deze Spider-Man: Homecoming is absoluut een schot in de roos. Het verhaal, het aangename tempo, de voortreffelijke visuals en de strakke regie van Jon Watts maken dat de film absoluut een staaltje cinema is om je vingers bij af te likken. Dankzij het perfecte acteerwerk van Tom Holland, Robert Downey Jr. en de rest van de cast kan je ook echt genieten van het totale eindproduct. Spider-Man: Homecoming is gewoon een ge-wel-dige film die je niet mag missen. Je vindt de prent van Sony Pictures sinds 15 november 2017 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Ben jij een fan van de Spider-Man van Tom Holland? Heb jij de film al in de bioscoop gezien en was je ook zo onder de indruk? Of vond je het allemaal niet zo geweldig? Ga jij de DVD of Blu-Ray kopen? Laat het weten!