Review – Taboo: Seizoen 1 (2017)

Regie: Kristoffer Nyholm & Anders Engström
Cast: Tom Hardy, Jessie Buckley, Oona Chaplin, Jonathan Pryce, Michael Kelly & Stephen Graham
Genre: Drama, mysterie, thriller
Originele zender: BBC & FX
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 3 november 2017

We kunnen het alleen maar erkennen dat er momenteel een gigantisch aanbod is in serieland. Als televisiefanaat ben je gewoonweg rotverwend. En dat is allemaal misschien wel een goede zaak, het maakt het erg moeilijk om uit die eindeloze hoop te kiezen. Op Netflix vindt je tal van voortreffelijke reeksen, maar ook elders kan je echte pareltjes vinden. En als er dan een reeks is waarin een grote naam de kop op steekt, is je enthousiasme meteen heel erg groot. Dat geldt ook zo voor het gloednieuwe Taboo met topacteur Tom Hardy. Het ziet er allemaal heel erg interessant uit, dus het is hoog tijd om eens te bekijken of de reeks ook effectief de moeite waard is.

In Taboo trekken we naar het Londen van 1814. De avonturier James Delaney keert na jaren van afwezigheid terug naar huis zodat hij de begrafenis van zijn vader kan bijwonen. Daardoor trapt de man meteen tegen de schenen van een heleboel mensen, want het werd geloofd dat hij gestorven was op zee. Na een aantal dagen komt James te weten dat zijn vader hem alles heeft nagelaten, ook een belangrijke lap grond in de Verenigde Staten. De Oost-Indische Compagnie, een machtige handelsorganisatie in die tijd, voelt daardoor dat hun positie in het gedrang komt. James weet goed dat hij een machtig man is en gebruikt dat om een spel te spelen met de Kroon en de Compagnie. Zeker als hij er achter komt dat iedereen bang is van wat hij heeft meegemaakt in Afrika. Maar hoe meer hij pokert op dat hoge niveau, hoe gevaarlijker het allemaal dreigt te worden.

Taboo is zo een reeks die je eigenlijk nu al meteen op je ‘to see’-lijstje moet plaatsen. Alleen al de korte inhoud van de reeks maakt duidelijk wat voor straffe televisie dit is. Het verhaal dat de makers brengen is niet alleen geschiedkundig erg interessant, het zit ook gewoon allemaal heel erg goed in elkaar. Vanaf de allereerste seconde slagen de scenaristen erin je helemaal in het verhaal mee te sleuren en dat komt ook doordat de reeks zo ongelooflijk gelaagd is. De rode draad van James die het opneemt tegen de machtige Oost-Indische Compagnie is natuurlijk erg sterk, maar ook alle andere subplots bezorgen je een geweldige ervaring. Als je daarnaast ook nog op tal van interessante én vooral geloofwaardige plottwists kan rekenen, weet je eigenlijk al meer dan genoeg.

Natuurlijk kan een reeks een goed verhaal hebben, maar dat wil niet zeggen dat ze meteen geweldig is. De personages zijn ook een essentiële factor en misschien voelde je het al aankomen: in Taboo zit ook dat helemaal perfect. De verschillende persoonlijkheden die je in de reeks aan bod ziet komen vertellen allemaal hun eigen verhaal, bezitten hun eigen bijzonderheden en zijn vooral heel erg schitterend uitgewerkt. James Delaney is een prachtig personage dat vecht tegen zijn eigen duivels en hij maakt doorheen de reeks ook een erg mooie psychologische ontwikkeling door. Het helpt natuurlijk dat die rol fantastisch neergezet wordt door de getalenteerde Tom Hardy. De acteur heeft eerder al bewezen dat hij een topper is, maar nu bevestigd hij dat des te meer. Ook de overige personages zijn perfect. Verder zien we bekende namen als Jonathan Pryce, David Hayman en Tom Hollander in fenomenale rollen.

Taboo is een perfect stukje televisie. Gedurende acht afleveringen dompelen de makers je onder in het Londen van 1814 en dat voelt gewoonweg geweldig. Het verhaal zit erg sterk in elkaar en ook de personages zijn tot in de puntjes uitgewerkt. Dat Tom Hardy de hoofdrol voor zijn rekening neemt is niet alleen één groot pluspunt, het was ook gewoon essentieel. Want zijn performance is zowel angstaanjagend als totaal perfect. De getalenteerde man produceerde de reeks ook, samen met Hollywood-topper Ridley Scott. Dat verklaart wellicht waarom het er visueel allemaal ook prachtig uitziet. Taboo is echt een niet te missen reeks die je zo snel mogelijk moet bekijken. Dutch FilmWorks bracht het eerste seizoen op 3 november 2017 uit op DVD en Blu-Ray. Bekijk de trailer nu.

Heb jij al van deze reeks gehoord en spreekt het na deze recensie helemaal aan? Ben je benieuwd naar het acteerwerk van Tom Hardy? Ga jij de reeks kijken? Laat het weten door hier onder een reactie te plaatsen.